شکر گران شد/ دلیل کمیاب شدن این محصول چیست؟

طی ماه‌های گذشته بازار شکر نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت؛ تا جایی که اواخر اردیبهشت، عرضه شکر در بازار کم شد و دلالان عنان بازار را در دست گرفتند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تجارت نیوز نوشت: گزارش‌های میدانی حاکی از ادامه روند صعودی در بازار شکر و کمیاب‌شدن این محصول در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

طی ماه‌های گذشته بازار شکر نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت؛ تا جایی که اواخر اردیبهشت، عرضه شکر در بازار کم شد و دلالان عنان بازار را در دست گرفتند و قیمت این محصول در بازار تا بیش از ۳۰ هزار تومان بالا رفت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در این مدت برخی دلالان به‌عنوان مصرف‌کننده از فروشگاه‌ها شکر می‌خرند و دپو می‌کنند. عده‌ای از این دلالان حتی شکرهای بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی را پس از خرید فله می‌کنند و به قیمت بالاتر به بنکداران و سوپرمارکت‌ها می‌فروشند.

در نهایت دبیر انجمن کارخانجات صنفی قند و شکر اعلام کرده بود که بر اساس مصوبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ستاد تنظیم بازار، قیمت شکر مصوب برای هر کیلوگرم، ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. اما این موضوع هم نتوانست بازار شکر را آرام کند؛ چراکه چند روز پیش مشخص شد قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان، نرخ درب کارخانه است.

چند روز بعد مشخص شد که قیمت عمده‌فروشی شکر ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و قیمت خرده‌فروشی آن ۲۸ هزار تومان تعیین شده است. تصمیمی که زمان‌بر شدن آن باعث برهم خوردن بازار شکر شده بود و شکر به قیمت بیش از ۳۰ هزار تومان به دست مردم می‌رسید.

افزایش قیمت شکر و اعلام عمومی آن هم از نابسامانی بازار شکر کم نکرد. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکری برای فروش ندارند و مغازه‌داران نیز شکر را به قیمت ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کنند.

پیش از این، تولیدکنندگان نیز از کمبود شکر گلایه کردند. جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن بیسکوییت، شیرینی و شکلات، اخیرا به همشهری‌آنلاین گفته بود که شکر نایاب است و کارخانه‌ها شدیدا درگیر تهیه شکر هستند. بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران، نیز اخیرا به تجارت‌نیوز گفته که برخی از تاجران از فروش شکر خودداری می‌کنند.

این در حالی است که انتظار می‌رفت با تعیین تکلیف قیمت شکر، وضعیت بازار رو به بهبود برود. انتظاری که وزارت جهاد کشاورزی و دولت هنوز موفق به عملی کردن آن نشدند.

دیدگاه تان را بنویسید