هوش مصنوعی به کمک تومورهای مغزی آمد

دانشمندان یک ابزار هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که می‌تواند به سرعت DNA یک تومور مغزی را رمزگشایی کرده تا هویت مولکولی آن را در طول جراحی مشخص کند. اطلاعات مهمی که تحت رویکرد فعلی می‌تواند چند روز تا چند هفته طول بکشد، و دانستن نوع مولکولی تومور جراحان مغز و اعصاب را قادر می‌سازد تا زمانی که بیمار هنوز روی تخت عمل جراحی است بتوانند تصمیم‌گیری کنند؛ مانند اینکه چه مقدار بافت مغز باید برداشته شود و آیا داروهای کشنده تومور باید مستقیماً در مغز قرار داده شوند یا خیر.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از الیوم السابع: تشخیص مولکولی دقیق که جزئیات تغییرات DNA در سلول در طول جراحی را نشان می‌دهد، می‌تواند به جراح مغز و اعصاب کمک کند تا تصمیم بگیرد چه مقدار بافت مغز را حذف کند.

برداشتن بیش از حد تومور در شرایطی که تومور تهاجمی کمتری دارد می تواند بر عملکرد عصبی و شناختی بیمار تأثیر بگذارد. به همین ترتیب، برداشتن بیش از حد در زمانی که تومور بسیار تهاجمی هستند، ممکن است بافت بدخیم را پشت سر بگذارد که می تواند به سرعت رشد کرده و گسترش یابد.

کان هسینگ یو، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد انفورماتیک زیست پزشکی در موسسه بلاواتنیک، گفت: "در حال حاضر، حتی شیوه های بالینی مدرن نمی توانند تومورها را به صورت مولکولی در طول جراحی شناسایی کنند."

یو گفت که دانستن هویت مولکولی تومور در حین جراحی نیز مهم است، زیرا برخی از تومورها از درمان فوری با تراشه های پوشیده شده با دارو که در زمان عمل مستقیماً در مغز قرار می گیرند سود می برند.

یو افزود: «توانایی شناسایی تشخیص‌های مولکولی در حین جراحی در زمان واقعی می‌تواند باعث ایجاد انکولوژی در زمان واقعی شود.»

این ابزار که  CHARM نام دارد، تیم تحقیقاتی می‌گوید که هنوز باید از طریق آزمایش در محیط‌های واقعی اعتبار بالینی داشته باشد و قبل از استقرار در بیمارستان‌ها توسط سازمان غذا و دارو تایید شود.

CHARM با استفاده از 2334 نمونه تومور مغزی از 1524 فرد مبتلا به گلیوم از سه گروه مختلف از بیماران ایجاد شد. هنگامی که این ابزار بر روی مجموعه‌ای بی‌سابقه از نمونه‌های مغزی آزمایش شد، این ابزار تومورها را با جهش‌های مولکولی خاص با دقت 93 درصد متمایز و با موفقیت سه نوع عمده گلیوم را با ویژگی‌های مولکولی متمایز طبقه‌بندی کرد .

 

دیدگاه تان را بنویسید