نکاتی برای ایمنی در آیین شام غریبان/ توضیحات آتش نشانی

کارشناس آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان توصیه هایی به عزاداران حسینی برای ایمنی در آیین شام غریبان مطرح کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ ایسنا نوشت: کارشناس آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، گفت: برخی موارد دیده شده که عزاداران در ظرف یک‌بار مصرف اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند که در این شرایط ممکن است شعله شمع به ظرف سرایت کرده و باعث بروز آتش‌سوزی شود.

برگزاری مراسم عزاداری‌های حسینی در ماه محرم به ویژه آیین شام غریبان و خیمه‌سوزی در سطح کشور، همه ساله با حادثه‌هایی مانند آتش سوزی و برق گرفتگی روبرو بوده‌ایم که  شهروندان دچار خسارت‌های جانی و مالی شده‌اند، اما در صورت رعایت نکات ایمنی شاهد بروز چنین حوادث تلخی در جامعه  نخواهیم بود.

روح الله فدایی، کارشناس آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: در شام غریبان اگر قصد روشن کردن شمع در محیط‌های سربسته شامل تکیه، حسینیه و مسجد را دارید حتما توجه داشته باشید که شعله شمع با لوازم قابل اشتعال نظیر پرده، پشتی، فرش و ... در تماس نباشد.

وی افزود: یکی از وسایل ایجاد آتش سوزی، بی احتیاطی با شمعِ روشن است بنابراین به همه شهروندان سفارش می کنیم که از نزدیک کردن شمع به لباس جدا خودداری و آنها را در شمعدان یا وسیله ایمن روشن و نگهداری کنند. 

فدایی افزود: در برخی از موارد دیده شده که عزاداران در ظرف یک‌بار مصرف اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند که در این شرایط ممکن است شعله شمع به ظرف سرایت کرده و باعث  گسترش حریق و بروز آتش‌سوزی شود.

 کارشناس آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، تصریح کرد: عزادارانی که با حضور در معابر و خیابان‌ها اقدام به برگزاری مراسم شام غریبان می‌کنند، از روشن کردن شمع در مجاور درختان، خودروها و تکیه با محافظ برزنتی و... خودداری کنند و از مواد سریع الاشتعال در این مراسم از جمله بنزین به هیچ وجه استفاده نشود.

وی تاکید کرد: شهروندان هنگام بروز هرگونه حادثه احتمالی ضمن حفظ خونسردی خود، در محیط‌های بسته اولویت خروج را به بانوان، سالخوردگان و کودکان اختصاص دهند و بدون اقدام شتابزده با شماره ۱۲۵ آتش نشانی تماس گرفته و یا ماموران آتش نشانی مستقر در محل را مطلع کنند.

دیدگاه تان را بنویسید