گزارش جی پلاس؛

بازگشت آلودگی صوتی شدید به غرب تهران!/ چه کسی مجوز برقراری پروازها در ساعات ممنوعه شب را صادر کرد؟

پروازها در ساعات ممنوعه شب مجددا برقرار شده است و همین موضوع باعث عبور شاخص الودگی صوتی مناطق تهرانی تهران از حد «خطرناک» شده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اجتماعی جی پلاس: آبان ماه سال 1396 بود که سال ها تلاش ساکنین محلات غرب و جنوب غرب نتیجه داد تا دیگر شب ها رنج آودگی صوتی شدید ناشی از نشست و برخاست هواپیماها را تحمل نکنند. 

بنابر تصمیمی که گرفته شده بود از ساعت 12 تا 6 صبح انجام پروازها در فرودگاه مهرآباد ممنوع شده بود پرا که الودگی صوتی این مناطق در شب ها به بیش از 70 دسیبل رسیده بود. 

طبق استانداردهای جهانی آلودگی صوتی مجاز برای مناطق مسکونی در طول روز حداکثر 55دسیبل و طی ساعات شب حداکثر باید 45دسیبل باشد این در حالی است که هم اکنون طبق داده های سایت مرکز کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران در روز محلات اطراف فرودگاه مهرآباد بیش از 70 دسیبل آلودگی صوتی را تحمل می کنند. 

حال در یک هفته گذشته مجددا پروازها در ساعات ممنوعه جریان پیدا کرده است به گونه ای که بنا بر اطلاعات سایت مرکز کنترل کیفیت آلودگی تهران شاخص آلودگی صوتی در مناطق مذکور از حد «خطرناک» نیز عبور کرده است. 
این شاخص در منطقه 18 از میزان آلودگی صوتی در طول روز نیز پیشی گرفته است و زنگ خطری برای سلامت شهروندان این منطقه به شمار می آید. این شاخص در حالی رقم خورده است که در ماه گذشته آلودگی صوتی تا 43 دسیبل در ساعات مشابه ثبت شده بود. 
 

آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد

چه کسی مسئول ساماندهی وضع پروازهای فرودگاه مهرآباد است؟ 



مسئله آلودگی صوتی ناشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد در سال های اخیر متولی مشخصی نداشته است اما آنچه مشخص است وزارت راه و شهرداری تهران محل رجوع شهروندان در این خصوص بوده اند. 
در سال 1393 نیز وزارت راه دستورالعملی در این خصوص به فرودگاه مهرآباد ابلاغ کرده بود اما به دلایل نامعلومی پروازها در ساعات شب ادامه داشت. 
اعلام ممنوعیت برقراری پروازهای شب نیز در سال 96 از سوی کمیته ای متشکل از نمایندگان شهرداری تهران، نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، فرمانداری تهران و وزارت راه صورت گرفته بود. 

حال در سکوت خبری با تغییر ترکیب مدیران شهری و دولتی این پروازها دباره از سر گرفته شده است تا جایی که سایت فروداه مهرآباد بیش از 14 پرواز داخلی را در ساعات بامدادی روز یکشنبه  بر روی تابلوی پروازهای خود ثبت کرده تا آلودگی صوتی «خطرناک» مهمان خانه تعداد زیادی از اهالی تهران شود.

 

فرودگاه مهرآباد: به ما مربوط نیست

 

خبرنگار جی پلاس در تماس با روابط عمومی فرودگاه مهرآباد علت برقراری مجدد پروازها در ساعات ممنوعه را جویا شد که مسئول این واحد در پاسخ فرودگاه مهرآباد را مجری تصمیمات سازمان هواپیمایی کشوری دانست و  گفت: سازمان هواپیمایی کشور تعیین کننده ساعات پروازها است و بنابراین ای سازمان باید پاسخگو باشد.

تلاش ها برای برقراری تماس با خطوط اعلام شده سایت سازمان هواچیمایی کشور بی نتیجه بود. 

 

دیدگاه تان را بنویسید