جی پلاس/ آخرین اختراع برای نابینایان

کاشت جدید شبکیه چشم؛ نابینایان را امیدوار کرد!

در آخرین اختراع برای نابینایان نوع جدیدی از کاشت شبکیه چشم، طراحی شده که بینایی خاصی را به نابینایان هدیه دهد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه علم و فناوری جی پلاس؛ کاشت جدید شبکیه چشم از طریق شبیه‌سازی شبکیه چشم و با استفاده از نقاط نور کار می‌کند.

سرپرستی این تیم تحقیقاتی را «دیه‌ گو قِزی» دارنده کرسی مدترونیک در رشته مهندسی مغز و اعصاب دانشکده مهندسی EPFL، بر عهده دارد. این تحقیق از سال 2015  شروع شده است.

عملکرد شبکیه چشم جدید؟

این نوع کاشت جدید با یک روش مبتکرانه و زیرکانه؛ به کمک عدسی‌های کوچک مجهز به دوربین و یک میکروکامپیوتر و استفاده از الکترودها برای شبیه‌سازی سلول‌های شبکیه کار می‌کند.

دوربین تعبیه شده درون عدسی‌ها عکس می‌گیرد و داده‌ها را به میکروکامپیوتر نصب‌ شده در یکی از دسته‌های عینک ارسال می‌کند. سپس این میکروکامپیوتر داده‌ها را به سیگنال‌های نوری تبدیل می‌کند.

الکترودهای موجود در کاشت شبکیه از این سیگنال‌های نوری برای شبیه‌سازی شبکیه استفاده می‌کنند. پس از آن فرد نابینا نسخه سیاه و سفیدی از تصویر موردنظر را می‌بیند که متشکل از نقاط نور است.

" قزی" ادعا می کند:  این درست مثل این است که در آسمان شب به ستارگان نگاه کنید اما تشخیص صور فلکی را باید بیاموزید. افراد نابینا با استفاده از سیستم ما تجربه‌ای مشابه از دیدن اجسام، خواهند داشت.

کاشت‌های جدید محتوی 10500 الکترود هستند که «قزی» در این باره می‌گوید: "مطمئن نیستیم که این تعداد الکترود زیاد است یا کافی. باید تعداد مناسب را پیدا کنیم تا تشخیص تصویر ایجاد شده دشوار نباشد. نقاط باید به اندازه کافی جدا از هم باشند به طوری که بیماران بتوانند هر دو نقطه‌ای که نزدیک هم هستند را تشخیص دهند، در عین حال تعداد آنها باید به اندازه‌ای باشد که وضوح تصویر کافی را فراهم کند.

"دیگه گو قزی" در عین حال تاکید می کند که برنامه آزمایش واقعیت مجازی این اختراع، نشان داده که این تعداد از الکترود برای تشکیل تصاویر قابل درک ایده‌آل است. تا اینجای کار هم هیجان‌انگیز است.

دیدگاه تان را بنویسید