موزه هنرهای معاصر چه زمانی باز می‌شود؟

معاون امور هنری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعطیلی دوساله موزه هنرهای معاصر برای نوسازی و به‌سازی را از حرکت‌های بنیادین و جسورانه دولت تدبیر و امید خواند و از افتتاح این موزه بعد از ایام ماه محرم و صفر طی مراسم ویژه‌ای خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ نهم اردیبهشت سال ۹۷ اعلام شد موزه هنرهای معاصر به دلیل انجام تعمیرات و مرمت تا پایان تابستان همان سال تعطیل خواهد بود. در آغاز کار، مدیران وقت مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر پیش‌بینی کرده بودند کار مرمت این بنای تاریخی و هنری نهایتا ظرف پنج الی شش ماه به پایان خواهد رسید.

ایرنا نوشت:‌ هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی پیشتر درباره چرایی طولانی شدن روند بازسازی موزه هنرهای معاصر اظهار کرده بود در ابتدا مدیران وقت مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر پیش‌بینی کرده بودند این پروژه ظرف چهار پنج ماه به پایان می‌رسد. اما در این زمان‌بندی دو نکته محاسبه نشده بود؛ نخست آنکه برنامه زمان‌بندی حدسی بوده و مدیریت پروژه و جبهه‌های کاری در آن لحاظ نشده بود و دومین مورد به پیش‌بینی مالی پروژه مربوط بود که در این مدت دچار نوسانات شد.

مظفری خاطرنشان کرده بود: در گنجینه این موزه شاهکارهای هنری از تمام دنیا نگهداری می شود که باید در این مرمت اصل آثار بدون آسیب بمانند و کار مرمت نیز باید طبق یک قاعده درست و صحیح انجام شود. تقریباً طی بیش از ۴۰ سال که از عمر موزه می گذرد همه قسمت‌ها از جمله تهویه این مکان دچار فرسایش شده بود و باید مرمت صورت می گرفت و دولت تصمیم گرفت این کار را انجام دهد و سختی کار را به جان خرید.

 

مظفری با بیان آنکه در فرصت تعطیلی به سبب شیوه ویروس کرونا و عملیات عمرانی و بازسازی موزه سعی کردیم به بهترین شکل ممکن از زمان استفاده کنیم، گفت: همکاران ما در موزه هنرهای معاصر در دوران قرنطینه، کار پژوهشی بسیار گسترده‌ای را آغاز کردند و درباره تک‌تک آثار و مجموعه ها تحقیق کردند و این کار ارزشمند به مرور منتشر خواهد شد و مردم از آن در قالب کتاب و مقاله و نمایشگاه استفاده خواهند کرد.

تعطیلی موزه هنرهای معاصر حرکتی بنیادین وجسورانه بود

اردشیر میرمُنگره گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ طی سالیان اخیر حرکت جسورانه و بنیادین تعطیلی موزه هنرهای معاصر برای مرمت و بازسازی بود. اقدامی که شاید دو سال از زمان آن سپری شده باشد اما نتیجه کار هم‌زمان با بازگشایی می‌تواند پاسخ‌گوی تمامی این مدت تعطیلی و نقدهای مطرح‌شده در این راستا باشد.

وی با اشاره به بازگشایی موزه هنرهای معاصر بعد از ایام ماه محرم و صفر گفت: مهم‌ترین رویکرد در مواجهه با موزه هنرهای معاصر تاکید بر جزئیات در حوزه بازسازی، مرمت، به‌سازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر در راستای حفظ گنجینه هنری آن بود.

 

معاون امور هنری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طولانی شدن زمان مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تصریح کرد: موزه هنرهای معاصر پس از ۴۰ سال نیاز به مرمت و بازسازی برای میزبانی بهتر از مخاطبان هنرهای تجسمی داشت. دراین‌میان حساسیت بالای کار و اهمیت جزئیات در راستای حفظ گنجینه از یک‌سو و از سوی دیگر دست نخوردن معماری مجموعه باعث شد تا روند بازسازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر به امری زمان‌بر بدل شود.

موزه هنرهای معاصر تهران که در سال ۱۳۵۶ بنا شده است، جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن را در خود جا داده است، همچنین یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه مهم هنر نوگرا در سراسر دنیا به شمار می‌آید.

 

دیدگاه تان را بنویسید