جی پلاس/ مطالعات محققان ثابت کرد؛

باکتری‌ها در سفر به مریخ زنده می‌مانند

مطالعات جدید نشان می‌دهد باکتری‌ها در سفر به مریخ از بین نمی‌روند و از تابش شدید و نوسانات دمایی در خلاء زنده می‌مانند و می‌توانند در سیاره دیگر تولید مثل دوباره خود را آغاز کنند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه علم و فناوری جی پلاس؛ پروفسور آکیهیکو یاماگیشی از دانشگاه توکیو برای اثبات اینکه میکروب‌ها می‌توانند در فضا نیز زنده بمانند، یک باکتری به نام «دینوکوکاس مقاوم به امواج رادیویی» را در پنل‌های انفجاری در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار داد.

او قصد دارد فرضیه‌ای با نام «پان‌اسپرمیا» را ثابت کند که چطور زندگی روی زمین آغاز شده است. در این فرضیه، زندگی در جایی به وجود نمی‌آید، بلکه همواره در جهان وجود داشته، بذرهای آن در جای جای جهان هستی پراکنده شده و پیوسته از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال می‌یابد. طرفداران این فرضیه اعتقاد دارند اندامگان (حیات روی زمین) توسط این بذرها از فضا وارد زمین شده‌ است.

یاماگیشی با کمک هم‌تیمی‌های خود دریافتند که وقتی باکتر‌های در مصالح و سنگدانه‌های ضخیم ذخیره می‌شوند، باکتری‌های مرده درون آن می‌توانند برای چندین سال باقی بمانند. آنها برای این کار، نمونه‌هایی با ضخامت‌های مختلف به کار بردند که تا سه سال در خلاء قرار گرفتند و پس از آن دریافتند که باکتری‌هایی که در سنگدانه‌های ضخیم‌تر از نیم میلی‌متر قرار داشتند، در محیط خلاء سالم باقی ماندند.

محققان تخمین می‌زنند که یک سنگدانه ضخیم‌تر از نیم میلی‌متر می‌تواند این باکتری‌ها را به مدت ۴۵ سال در ایستگاه فضایی بین‌المللی زنده نگه دارد. آنها معتقدند که نمونه‌های یک میلی‌متری به طور بالقوه می‌توانند تا هشت سال این باکتر‌ی‌ها زنده نگه می‌دارند.

آنها در این آزمایش‌ها دریافتند که باکتری دینوکوکاس مقاوم به امواج رادیویی از در طول سفر از زمین به مریخ و برعکس زنده خواهد ماند. این سفر در کوتاه‌ترین مدار چند ماه یا چند سال طول می‌کشد.

دیدگاه تان را بنویسید