جی پلاس/ وقتی هیچ کنترلی بر نرخ اجناس متاثر از بازار ارز نیست؛

قیمت طلا و دلار روی اعصاب مردم!

بالا و پایین شدن قیمت طلا، سکه و دلار در این روزها، باعث افزایش قیمت اجناس (گران شده بعد از گرانی بنزین) شده و با اعصاب مردم بازی می کند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس کارودرآمد جی پلاس؛ قیمت طلا، سکه و دلار طی یک ماه گذشته با جهشی چشمگیر همراه شد و از آنجایی که همچنان در برهه حساسی از تاریخ کشور قرار داریم و تحریم ها توام با فشار اقتصادی مضاعف ناشی از تصمیم های اشتباه بعضی مسئولان، معیشت را بر مردم سخت تر کرده است، جهش های این چنینی و ثبات نداشتن بازار طلا و ارز مردم را عصبی کرده است.

پس از جهش اولیه نرخ دلار و طلا، همتی - رئیس کل بانک مرکزی که همواره با توئیت هایش مسیر آتی اما کوتاه مدت این بازار را مشخص کرده و بازار را آرام، مجددا واکنش نشان داد و عنوان کرد که سوداگران و دلالان، سیاست های کنترلی بانک مرکزی را دست کم نگیرند. هرچند این شائبه هم بوجود آمده بود که دولت موافق این گرانی ها اما به صورت مقطعی بوده تا شاید به این شیوه بخشی از کسری بودجه خود را تامین کند.

پس از این واکنش بود که قیمت دلار از حدود 13 و 200 تومان مجددا به کانال 12 هزار تومان و حتی نزدیک به کانال 11 هزار تومانی رسید و طلا 18 عیار هم حدودا از گرمی 465 هزار تومان تا 435 هزار تومان افت کرد.

اما قیمت ها برخلاف پیش بینی مثبت از دستاورد سفر رئیس جمهور به ژاپن، مجددا سیر صعودی به خود گرفت و دوباره به همان رقم حداکثری 10 روز پیش رسید. اکنون نیز بالا و پایین شدن حدودا 5 هزار تومانی نرخ طلا و 500 تومانی قیمت دلار که دوباره به کانال 13 هزار تومان بازگشته، روی اعصاب مردم است.

اگرچه بارها عنوان شده سرمایه گذاری در بازار طلا، سکه و ارز به ویژه در مقطع کنونی به صلاح نیست اما دنبال کنندگان قیمت سکه و طلا و ارز فقط سرمایه گذاران این بازار نیستند، بلکه تقریبا عمده اقشار مردم هستند، چرا که متاسفانه رانتخواران و دلالان بزرگ اقتصادی عمدتا از این فرصت حداکثر سوءاستفاده را برده و میل به افزایش قیمت اجناس دارند!

قیمت کالاها و خدمات در صنوف مختلف پس از افزایش قیمت بنزین با وجود وعده مسئولان در کنترل قیمت ها اما دستخوش تغییر  فزاینده ای شد و حالا در نوبت دیگر متاثر از جهش قیمت طلا و سکه و دلار شده است.

بانک مرکزی هنوز اقدام عملی جدی برای کاهش قیمت ها و ثبات بازار نکرده تا شائبه تمایل دولت به تداوم روند صعودی نرخ ها در این بازار به قوت خود باقی بماند اما آنچه مهم است تاثیر محسوس وضعیت فوق در نرخ اجناس بوده که شیب صعودی دارد. حتی ممکن است در اثر  احتکار احتمالی جنس ها و رفتار قیمت گذاران سودارگر بازار با این تصور که وضع کنونی بازار طلا و ارز آبستن یک جهش بزرگ قیمتی است، شاهد شیب تندتری در افزایش قیمت کالا و خدمات باشیم. هرچند مردم امیدوارند به کاهش مجدد قیمت طلا و دلار و ایجاد ثبات در این بازار با اندک تدابیر مسئولین.

آخرین نرخ سکه، طلا و دلار در بازار+ جدول/ 2 دی 98

 

دیدگاه تان را بنویسید