گزارش جی پلاس؛

کشف عنکبوت شیرده تعجب دانشمندان را برانگیخت!

محققان چینی در جدیدترین یافته‌های خود متوجه شده‌اند که گونه‌ای از عنکبوت‌های جهنده با ماده‌ شیرمانندی که در بدنش تولید می‌شود می‌تواند نوزادانش را شیر دهد.

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، تغذیه با شیر مادر معمولا در پستانداران مرسوم است اما دانشمندان با گذر زمان دریافتند که جانوران دیگری غیر از پستانداران هم مانند فلامینگوها، سوسک‌ها و پنگوئن‌های امپراطور نر قادر به تولید شیر برای تغذیه نوزادان خود هستند.

آخرین جانوری که دانشمندان به تازگی متوجه شده‌اند به فرزندان خود شیر می‌دهد، عنکبوت جهنده است. محققان چینی کشف کرده‌اند که در بدن عنکبوت‌های ماده جهنده Toxeus magnus نوعی مایع شبیه شیر تولید می‌شود که این جانور از آن برای تغذیه نوزادانش استفاده می‌کند.

شیری که در بدن این گونه از عنکبوت‌ها تولید می‌شود، پروتئینی 4 برابر شیر گاو دارد و تولید آن حتی بعد از جوان شدن فرزندان همچنان ادامه دارد. البته این عنکبوت برای تولید شیر از غدد پستانی استفاده نمی‌کند اما به عنکبوت‌های شیرده شناخته می‌شوند. این مایع تولید شده حاوی 2 میلی‌گرم شکر به ازای هر میلی‌لیتر مایع، 5.2 میلی‌گرم چربی و 124 میلی‌گرم پروتئین است.

مشاهده رفتاری شبیه پستانداران در یک جانور بی‌مهره تعجب دانشمندان را برانگیخته است. عنکبوت‌های جهنده با بیش از 5 هزار گونه، بزرگ‌ترین گروه عنکبوت‌ها در دنیا هستند و تقریبا در هر قاره‌ای سرو کله‌شان پیدا می‌شود.

گونه Toxeus magnus عنکبوت‌های جهنده ظاهری  شبیه به مورچه دارد و حتی پاهای جلویی خود را مانند یک جفت آنتن در هوا به هم قلاب می‌کند و در این حالت روی طعمه خود می‌پرد و آن را شکار می‌کند. این گونه بیشتر در آسیای جنوب شرقی یافت می‌شود.

نوزادان این عنکبوت بعد از رسیدن به جوانی، به کندی لانه را ترک می‌کنند و زمان بیشتری به مراقبت مادر نیاز دارند. محققان در آزمایش‌هایی که روی نوزادان این جانور انجام داده‌اند، دریافتند که نه نوزادان و نه مادرشان در 20 روز اول بعد از تولد لانه را به قصد پیدا کردن غذا ترک نمی‌کنند.

آنها با بررسی‌های بیشتر به این نتیجه رسیدند که عنکبوت ها در هفته نخست پس از تولد از مایعی تغذیه می‌کنند که از قسمت زیرین بدن مادر ترشح می‌شود. بعد از گذشت یک هفته، نوزادان به طور مستقیم این مایعات را از بدن مادر جذب می‌کنند. عنکبوت مادر حتی بعد از گذشته 20 روز که نوزادان به جوانی رسیدند هم این مایع را تولید می‌کند. شیر خوردن نوزادان بعد از 40 روز به پایان می‌رسد و تا 20 روز بعد هم تنها شب‌ها از لانه به عنوان سرپناه استفاده می‌کنند.

نگهداری طولانی‌مدت از نوزادان در برخی گونه‌های جانوری نوعی واکنش تکاملی در جانورانی با جثه‌های کوچک‌تر و آسیب‌پذیرتر به شمار می‌رود. بنابراین از آنجایی که این نوزادان ممکن است طعمه جانوران دیگر شوند، مدت زمان بیشتری را در لانه و تحت مراقبت مادرشان باقی می‌مانند.

محققان در آزمایشی، توانایی تولید شیر را در بدن این عنکبوت‌ مادر متوقف کردند به طوری که مسیر خروج این مایع را مسدود کردند و پس از آن مشاهده کردند که تمام نوزادانش طی 11 روز مردند. دانشمندان در این آزمایش به وابستگی شدید نوزادان این عنکبوت به تغذیه از شیر مادرشان پی بردند.