گزارش جی پلاس/ تحقیقات جدید نشان داد:

ناباروری در کمین زنان شاغل

محققان در مطالعات اخیر خود دریافتند که استرس شغلی در زنان شاغل احتمال باروری را تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، استرس ناشی از درگیری‌های خانوادگی و مرتبط با کار، احتمال باردار شدن را برای زنان شاغل کاهش می‌دهد. محققان دانشگاه بوستون با مطالعه روی حدود 5 هزار زن دریافتند زنانی که به دلیل کار کردن، در فضایی پراسترس یا درگیری خانوادگی به سر می‌برند، 25 درصد کمتر احتمال باروری دارند.

سبک زندگی روزانه پراسترس سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. با وجود این که تحقیقات به طور قطع ‌احتمال ناباروری را در زنان پراسترس اثبات نمی‌کنند اما مطالعات اخیر حکایت از آن دارد که این عامل ممکن است تا حد زیادی قابلیت باروری را در زنان تحت تأثیر قرار دهد.

محققان از شاخص استرس ادراکی (PSS) استفاده کردند و دریافتند زنانی که شاخص PSS در آنها کمتر از 25 بود، حدود 13 درصد کمتر از زنانی با شاخص 10، شانس باروری داشتند. همچنین در زوج‌هایی که شاخص PSS در مرد زیر 10 و در زن 20 یا بیشتر بود، 25 درصد کمتر احتمال باروری وجود داشت. زنان زیر 35 سال، در صورتی که حین کار استرس زیادی را تجربه کنند، سخت‌تر باردار می‌شوند. وضعیتی که برای مردان خیلی اثرگذار نیست.

محققان در مطالعات خود، محدوده جمعیتی و فاکتورهای رفتاری شامل نژاد، درآمد خانوار، رژیم‌ غذایی، خواب و دفعات ارتباط با همسر را هم مدنظر قرار دادند. آنها گزارش دادند که 20 تا 25 درصد زنان و 18 تا 21 درصد مردان در سنین باروری استرس روزانه را تجربه می‌کنند که این امر قدرت باروری را کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که میزان بالای هورمون کورتیزول که در مواقع استرس در بدن ترشح می‌شود، مانع از تخمک‌گذاری در زنان شده و باروری را در آنها دشوار می‌کند. زنانی که در مشاغل پر سر و صدا فعالیت می‌کنند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند و این افراد بیشترین مسانی هستند که اغلب این میزان استرس را در زندگی خود انکار می‌کنند.

به گزارش جی پلاس؛ راهکارهای ساده‌ای چون «حرف‌درمانی» که به عنوان نوعی درمان رفتاری شناختی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قادر است تأثیر منفی استرس را از بین برده و احتمال باروری را در زنان افزایش دهد.

دیدگاه تان را بنویسید