پی گیری جی پلاس درباره پیامی که در تلگرام می چرخد؛

دندانپزشکیِ معروف، خدماتش برای کودکان فقیر رایگان نیست! + عکس

در این گزارش به بررسی ماجرای پستی که در شبکه های اجتماعی برای ارائه خدمات رایگان درمانی به کودکان فقیر دست به دست می شود، پرداختیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی پلاس، مونا کلهران مقدم/ در لابه  لای پست های طنز و به سخره گرفتن مسائل اجتماعی روز درباره سلبریتی ها، پیامی درباره درمان رایگان دندان های کودکان فقیر در یک درمانگاه مدرن، حواس ها را به خود جمع کرد. پیامی که مدت ها پیش هم در فضای مجازی دیده شده بود. خیلی زود توجه همه به آن جلب می شود و مردم پرعاطفه کشورمان هم، همانطور که در عکس نوشت این تبلیغ وجود دارد، آن را برای یکدیگر می فرستند.

** واقعیت ماجرا؟

اصل ماجرا این بود که پس از رسانه ای شدن حادثه ای تلخ برای دختر بچه ماهشهری که نامادری اش او را حبس و با چکش به جان دندان هایش افتاده بود سیل کمک به این دختر در فضای مجازی به راه افتاد که مهمترینش این بود؛ کمک یک دندانپزشک برای درست کردن دندان های شکسته این دختر.

این خبر زرق و برق دار بود و قابل توجه. اینکه نه فقط این دختر، بلکه همه کودکان فقیر می توانند در درمانگاهی که مشخص شده است به صورت رایگان از امکانات درمانی برای دندان خود استفاده کنند. اتفاقی که ما را بر آن داشت تا با این مرکز تماس گرفته و از زیر و بم این طرح و اتفاقی که قرار است بیافتد آگاه شویم. اما پاسخ منشی این درمانگاه دست ردی بود به همه بچه های مستمندی که دلشان را برای این طرح مجانی صابون زده بودند! « متاسفانه این طرح مربوط به سال گذشته بوده و امسال هیچ گونه خدماتی برای این کودکان ارائه نمی شود.»

طرح ارائه شده رویایی بود و در حد همان رویا هم برای کودکان فقیر باقی ماند. در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که گاهی اطلاع رسانی ها جلوی فاجعه ای اجتماعی را می گیرد و گاهی همه از یک خدمات خیرخواهانه مطلع و بهره مند می شوند، گاهی هم یک شایعه به ظاهر انسان دوستانه اما پوچ، خاطر برخی نیازمندان می آزارد.

نکته قابل تامل در فرآیند تکذیب این شایعه، واکنش منشی درمانگاه بود که به محض شنیدن سوال ما حتی نگذاشت جمله به پایان برسد و سریع اعلام کرد که چنین طرحی وجود ندارد؛ بنده خدا احتمالا از صبح پاسخ صدها مراجعه کننده تلفنی این خدمت را داده و خسته بود!

اینکه کدام شخص یا اشخاصی به عمد یا غیرعمد، آغازگر چرخش این پیام در شبکه های اجتماعی بودند و کاش متوجه عواقب عاطفی ناشی از عملکردشان باشند بماند؛ همانطور که امید و آرزوی خفته در دل کودکان فقیر هم می ماند.

 

100

دیدگاه تان را بنویسید