کانکس ها در حاشیه تهران جای کپر را می‌گیرد

به گفته نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس عده‌ای با استفاده از ناآگاهی کپرنشینان و انفعال مسئولان در حال خرید و فروش کانکس برای زندگی در اطراف تهران هستند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، بدمسکن به کسی گفته می‌شود که سقف بالای شرش با استاندارهای «خانه» فاصله زیادی دارد. به گفته وزیر راه و شهرسازی 19 میلیون نفر در ایران بدمسکن هستند و اغلب در حاشیه‌ها شهرهای بزرگ اصطلاحاً کپرنشینی می‌کنند و یا در بناهایی شبه خانه روزگار می‌گذرانند، گویا مدتی است که کانکس‌ها هم به جمع کپرها اضافه‌شده‌اند و بازار خریدوفروش آنها هم بسیار داغ است.
 
مسعود رضایی از این پدیده خبر می‌دهد و دلیل آن را گرانی و بازار راکد مسکن می‌داند. او می‌گوید: «مدت‌هاست که مسئولان وعده مبارزه با حاشیه‌نشینی می‌دهند اما هر روز شاهد رونق گیری شکل تازه‌ای از این معضل هستیم.»
 
نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه می‌دهد: «خبرهایی که به ما رسیده حاکی از این است که هرروز تعداد افرادی که در کانکس‌ها زندگی می‌کنند بیشتر می‌شود و تعداد خود کانکس‌ها هم رو به افزایش است. به نظر می‌رسد که کانکس‌نشینی در حال گرفتن جای کپرنشینی است درحالی‌که این تغییر شکل نه‌تنها کمکی به رفع حاشیه‌نشینی نمی‌کند بلکه به دلیل سیار بودن کانکس‌ها مشکلات دیگری هم به وجود می‌آید.»
 
رضایی در پاسخ به این سؤال که کانکس‌ها حداقل از کپرها بهداشتی تر هستند پس دلیل نگرانی از جایگزین شدن کپر و کانکس چیست، می‌گوید: «اول اینکه لزوماً نمی‌توان گفت بهداشتی هستند چون اصلاً کانکس‌ها به شبکه فاضلاب وصل نیستند. از طرفی مشکل ما با اصل پدیده حاشیه‌نشینی است و نباید اجازه بدهیم که این پدیده اشکال گوناگونی به خودش بگیرد.»
 
او ادامه می‌دهد: «مشکل دیگر این است که به نظر می‌رسد عده‌ای در حال سوءاستفاده از حاشیه‌نشینی مردم هستند و با فروش یا رهن و اجازه کانکس‌ها به مردم سود می‌برند درحالی‌که قرارگیری کانکس در زمینی که هیچ مالک خصوصی ندارد هم قانونی نیست. این کانکس‌ها هیچ‌کدام از مشخصات خانه را ندارند و از نظر ایمنی و بهداشت هم خطر محسوب می‌شوند. قبلاً حداقل مردم می‌دانستند ساختن خانه در زمینی که متعلق مالک خصوصی نیست غیرقانونی محسوب می‌شود اما در مورد اینکه قرار دادن کانکس و زندگی در آن هم غیرقانونی است چیزی نمی‌دانند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید