5000 پرنده مهاجر مهمان کم آب ترین استان ایران!

معاون فنی محیط زیست استان یزد با اشاره به این که یزد از خشک‌ترین و کم‌تالاب‌ترین مناطق کشور است، اعلام کرد: استان یزد در سال گذشته میزبان پنج هزار قطعه پرنده مهاجر عبوری بود که بعضاً نیز مدتی را در این منطقه اتراق کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «حسن اکبری» با اشاره به موضوع آغاز فصل مهاجرت پرندگان که عمدتاً از اواخر شهریورماه تا پایان بهمن‌ماه به طول می‌انجامد، در این باره گفت: استان یزد با داشتن کمترین تالاب‌ها یکی از استان‌هایی است که پذیرای کمترین پرندگان مهاجر است اما در مسیر پرندگان مهاجری که راهی مسیر جنوب هستند قرار دارد به طوری که در سال گذشته میزبان پنج هزار قطعه پرنده مهاجر بوده است .

وی یکی از محل‌های اتراق پرندگان مهاجر در محدوده استان یزد را تالاب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد خواند و افزود: البته برخی از اراضی کشاورزی از جمله در شهرستان‌های ابرکوه، خاتم و اشکذر که همچنان به صورت غرقابی نسبت به آبیاری آنها اقدام می‌شود نیز بسته به نوع گونه و شرایط هوایی در پاره‌ای از اوقات مامنی برای اتراق برخی از پرندگان مهاجر در طول مهاجرتشان است.

معاون فنی محیط‌زیست استان در مورد گونه‌های مهاجر که از یزد عبود می‌کنند نیز خاطرنشان کرد: اردک، اردک سر سبز، انواع سلیم‌ها و آبچریک‌ها از شاخص‌ترین گونه‌هایی هستند که در زمان مهاجرت، میهمان استان یزد می‌شوند .

وی با اشاره به  آنفولانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: پرندگان مهاجر یکی از عوامل انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان یک بیماری مشترک بین دام و انسان هستند، لذا این اداره کل در صورت مشاهده موارد مشکوک، بلافاصله موضوع را به دامپزشکی استان به عنوان متولی نظارت و کنترل این قبیل بیماری‌ها گزارش می‌دهد.

اکبری در مورد موارد مشاهده شده این بیماری در سال گذشته در استان نیز اعلام کرد: موارد مشاهده شده مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عمدتاً در سال گذشته مربوط به پرندگانی بود که به صورت سنتی نگهداری می‌شدند و علت آن نیز پس از بررسی‌ها، کودهای وارداتی به استان تشخیص داده شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید