عواملی که حیات وحش را تهدید می کنند

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت از محیط زیست به عوامل تهدید حیات وحش اشاره کرد و گفت: تخریب زیست‌گاه، شکار غیر مجاز، سوانح جاده‌ای و بیماری‌ها عوامل تهدیدی هستند که به امداد و نجات برمی گردد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر مجید خرازیان در یک میزگرد رادیویی با بیان اینکه سند راهبردی امداد و نجات در حیات وحش مربوط به کل کشور است و مختص استان تهران نیست، گفت: حیات وحش ما مورد تهدید است و مهمترین عوامل تهدید، تخریب زیست‌گاه است و بعد از آن سه عامل وجود دارد از جمله شکار غیرمجاز، سوانح جاده‌ای و بیماری‌ها که این سه مورد به امداد و نجات بر می‌گردد.

وی ادامه داد: در همه موارد حیوان بلافاصله تلف نمی شود و ممکن است مصدوم، مجروح و بیمار شود و اگر امداد و نجات به شکل شایسته‌ای صورت بگیرد از مرگ حیوان جلوگیری می‌شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمار تلفات حیات وحش در سوانح جاده ای گفت: از سال ۸۶ تا ۹۴ ، ۱۶۰۰ مورد تلفات در حوزه حیات وحش ناشی از سوانح جاده‌ای داشتیم . ۵۲ درصد تلفات خانواده‌های پستانداران و ۶۵ درصد تلفات  گوشتخواران مربوط به سوانح جاده‌ای است و بعضی از گونه‌های بسیار حائز اهمیت تلف می‌شوند.

وی به دلایل تدوین سند امداد حیات وحش پرداخت و اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی حیات وحش کشور است. گونه‌های جانوری هر کدام به فراخور خود ارزش تنوع زیستی دارند همچنین از جهت گردشگری، اقتصادی و مسایل مختلف مهم هستند.قرار است در سه استان تهران، گلستان و لرستان که از نظر فنی توجیه دارند، سند راهبردی امداد و نجات تدوین شود. با توجه به اینکه تجربه زیادی نداریم قرار است تشکل‌های زیست محیطی از کشورهای دیگر که در این حوزه جلوتر از ما هستند الگوبرداری و آن را ایرانیزه کنند.

به گزارش ایسنا در ادامه این برنامه دکتر رضا ارجمندی - عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین محیط زیست کشور - با اشاره به توسعه پایدار گفت: در توسعه پایدار باید هم حفظ تنوع زیستی را ببینیم و هم به مردم حاشیه‌نشین توجه کنیم و نمی‌توانیم فقط به یک مسئله بپردازیم.

وی به اهمیت حفظ گونه‌های جانوری از بعد بین‌المللی پرداخت و اظهارکرد: وقتی یک گونه ما در معرض انقراض است از نظر بین المللی در لیست خوبی قرار نمی گیریم. علت اینکه ما در توسعه پایدار امتیازات کمی را می آوریم این موارد است.

ارجمندی در پایان با اشاره به اینکه هنوز در زمینه حفظ تنوع زیستی آگاهی لازم در کشور وجود ندارد، گفت: دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید همه در کنار هم باشند و از طرفی رسانه ها در این زمینه‌ها نقش بسیار مهمی را دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید