برنامه‌های «سلطانی‌فر» در حوزه جوانان

در حالی که تکلیف تفکیک حوزه "جوانان" از وزارتخانه ورزش و جوانان هنوز مشخص نشده، «مسعود سلطانی‌فر» گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارتخانه مذکور، علاوه بر ارائه وضعیت جوانان کشور از حیث ازدواج، طلاق، اشتغال و بیکاری و ... برنامه‌هایش در حوزه مذکور را نیز به مجلسیون ارائه کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهم­ترین شاخص­‌های مطرح­ شده در برنامه‌­های پیشنهادی «سلطانی فر» در حوزه جوانان را می توان پیگیری مصوبات شورای عالی جوانان، نظارت بر اجرای آن  و التزام عملی دستگاههای مرتبط با امور جوانان به تکالیف تعریف شده، برخورداری از ردیف بودجه خاص برای اجرایی شدن سیاستها و برنامه­‌های مرتبط با امور جوانان  نظیر پژوهشهای کاربردی، حمایت از برنامه­‌های اوقات فراغت و تشکل­‌ها و مشارکت­های اجتماعی ، ارتقای فرهنگ و هویت دینی و ملی و ساماندهی ازدواج جوانان در قوانین بودجه سالانه دانست.

 

استفاده  از توانایی­‌ جوانان و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوز ه‌­های مرتبط با اوقات فراغت

 

همچنین آنکه تدوین و تصویب سیاستهای کلی نظام در حوزه جوانان با محوریت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و با همکاری وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه های مرتبط با امور جوانان،تهیه برنامه‌­های بلند مدت، میان مدت و سالانه امور جوانان، مدیریت راهبردی آن در جهت حل مسائل جوانان و استفاده بهینه از توانایی­‌ها و ظرفیتهای نسل جوان و بسترسازی به منظور سرمایه گذاری بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی در حوز ه‌­های مرتبط با اوقات فراغت و توانمندسازی جوانان نیز در برنامه های گزینه پیشنهادی روحانی  به چشم می خورد.

 

این درحالیست که توسعه مشارکت مردمی در امور جوانان و گسترش نهضت داوطلبانه، کمک به سازمانهای مردم نهاد در امور جوانان و اداره خانه­‌های جوانان ایجاد شده توسط دولت،سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای برنامه­‌های بین­‌المللی در حوزه جوانان با همکاری دستگا ه‌های مرتبط و نمایندگی دولت در سازمانها و مجامع بین المللی مرتبط با امور جوانان و راه اندازی سامانه جامع آرشیو الکترونیکی و گزار ش­‌گیری شورای عالی و ستادهای ملی، استانی و شهرستانی ساماندهی امور جوانان در راستای نظارت بر عملکرد دستگاه های عضو ستادهای مذکور و همچنین ارتقای مدیریت دانش حوزه جوانان نیز بخشی دیگر از برنامه ی سلطانی‌فر برای  جوانان است.

 

اجرای برنامه ششم توسعه جهت ازدواج و اشتغال جوانان

 

برنامه‌­ریزی و سیاستگذاری در جهت اجرای ماده ۹۴ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص ازدواج و اشتغال جوانان، اجرای برنامه‌­های فراغتی هویت آفرین و الگو سازی در حوزه برنامه‌های اوقات فراغت جوانان و اطلاع­‌رسانی برنامه­ فراغتی و برگزاری جلسات گفتگوی جوانان با یکدیگر و با مسئولین به منظور شناسایی چالشهای فرهنگی جوانان، آموزش، ترویج و مباحثه در زمینه الگوهای رفتاری ایرانی اسلامی و نیز  نشست های مشترک فرهنگی با جوانان سایر کشورهای مسلمان نیز از دیگر برنامه های وی برای حوزه جوانان است.

 

برگزاری اردوهای گردشگری ارزان قیمت و تورهای کارآفرینی

 

شایان ذکر است که سلطانی فر در برنامه های پیشنهادی خود به مجلس، مواردی هم چون آموزش و ترویج سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای فعالیت‌های فراغتی جوانان،راه اندازی پورتال جامع اوقات فراغت جوانان به منظور ساماندهی برنامه‌های فراغتی دستگاه های اجرایی و  برگزاری اردوهای گردشگری هویتی، ارزان قیمت و تورهای کارآفرینی جوانان و جشنواره تجلیل از برترین های اوقات فراغت با هدف الگوسازی برنامه‌­های فراغتی را نیز مورد تاکید قرار داده است.

 

پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای حمایت از طرحها و کسب و کارهای جوانان

 

توسعه کمی و کیفی خانه جوانان در استانها و حمایت از توسعه بیمه فراغت جوانان ،حمایت از طر­حها و ایده های خلاقانه و کارآفرینانه جوانان و نیز برگزاری نمایشگا­ه‌ها، همایشها،  استارت آپ‌های مختلف جهت شناسایی استعدادها، توانمندیها و خلاقیت های جوانان، حمایت از حضور جوانان در ساختارهای تصمیم­‌سازی و تصمیم گیری همچون عضویت در ستاد ساماندهی جوانان در سطح ملی، استانی و شهرستانی، زمینه سازی برای بکارگیری مدیران جوان در سطوح مختلف، ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت جهت حمایت از طرحها و کسب و کارهای جوانان و صدور اعتبارنامه تخصصی برای تشکلهای غیردولتی جوانان نیز از دیگر برنامه های وی برای جوانان طی ۴ سال آینده است.

 

زمینه سازی به منظور شکل­‌گیری ازدواج موفق و تحکیم و تعالی خانواده

 

در حوزه ازدواج نیز سلطانی فر حمایت از گسترش کمی و کیفی مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره ازدواج و خانواده، جلب مشارکت خیرین و سازما نهای مردم‌ نهاد جهت حمایت از زوجین جوان، زمینه سازی به منظور شکل­‌گیری ازدواج موفق و تحکیم و تعالی خانواده، تهیه پروتکل ملی مشاوره پیش از ازدواج،توانمندسازی جوانان در حوزه ازدواج با تاکید بر ازدواج به هنگام، آگاهانه، آسان و پایدار و حمایت از سمن ها، موسسات فعال حوزه ازدواج و خانواده و نیز حمایت از شکل گیری مجمع خیرین ازدواج در کلیه استانها را به عنوان برنامه‌های پیشنهادی خود به مجلس ارائه کرده است.

 

 

به گزارش ایسنا، سلطانی فر در برنامه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی آمارهایی را نیز مبنی بر وضعیت جوانان ارائه کرده است که به شرح وضعیت امروز جوانان پرداخته است.

 

کاهش جمعیت جوان در سال پایانی برنامه ششم

 

جمعیت جوانان ۲۹-۱۵ ساله در سرشماری ۱۳۸۵ به میزان ۳۵.۴ درصد جمعیت کل و در سرشماری ۱۳۹۰ به میزان ۳۱.۵ درصد جمعیت کل گزارش شده است. بر اساس روند جمعیت بین سرشماری سال­های ۱۳۹۰-۱۳۸۵، پیش ­بینی می­‌شود جمعیت جوان کشور در سال ۱۳۹۵ برابر با 22 میلیون و 601 هزار و 307 نفر باشد که ۲۸.۲ درصد جمعیت کشور را تشکیل خواهد داد. در سال پایانی برنامه ششم توسعه جمعیت جوان کشور برابر با 21 میلیون و 969 هزار و 923  نفر پیش‌­بینی می‌­شود که 26.4 درصد از جمعیت کل کشور را شامل خواهد شد.

 

میزان بیکاری در بین جوانان بیشتر از جمعیت کل کشور است

 

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان طی سال­های برنامه چهارم و  پنجم توسعه دارای افت و خیز بوده است به­ طوری­که نرخ بیکاری جوانان از 20.6 درصد در سال 1384 به 22.1 درصد در سال 1388 افزایش یافته و در سال 1389 به بالاترین حد خود یعنی 25.5 درصد رسیده است. همچنین، این شاخص در سال 1390 برابر با 24 درصد، در سال 1391 برابر با 24.5 درصد، در سال 1392 برابر با 21.2 درصد و در سال 1393 برابر با 21.9 درصد بوده است. در مجموع مقایسه نرخ بیکاری جوانان و نرخ بیکاری کل کشور نیز  نشان می­دهد که میزان بیکاری در بین جوانان بیشتر از جمعیت کل کشور است.  

 

پیش ‌بینی افزایش آمار طلاق‌های جوانان

 

بر اساس آمار ثبت احوال نسبت طلاق به ازدواج در سال 1384؛ 10.7بوده است که در سال 1388 به 14.1 افزایش یافته است. این شاخص در سال 1390 به 16.3 تغییر یافته و در سال 1393 به 22.6 افزایش یافته و پیش­ بینی می­ شود که این نسبت بالاتر نیز برود.

 

بر اساس آمار ثبت احوال تعداد ازدواج ­های انجام شده از 787 هزار و 818  واقعه در سال 1384 به 891 هزار و 627 واقعه در سال 1389 افزایش یافته است. اما، پس از سال 1389 این روند نزولی بوده و به 724 هزار و 324واقعه در سال 1393 کاهش یافته است.

همچنین، بر اساس آمار ثبت احوال در سال 1384، 84 هزار و 241 واقعه طلاق در کشور رخ داده است که طی سال­های 1393-1384 روند صعودی داشته و به 163 هزار و 569واقعه در سال 1393 افزایش یافته است.

 

 

افزایش میانگین سن ازدواج جوانان

 

میانگین سن در اولین ازدواج مردان در سال 1385، 26.2سال و در سال 1390، 26.7 گزارش شده است. همین شاخص برای زنان در سال 1385، 23.2 و در سال 1390، 23.4 گزارش شده است.

همچنین آنکه بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390، نرخ باسوادی جوانان 95.8 درصد گزارش شده است. این شاخص نشان می­‌دهد 4.2 درصد از نسل جوان کشور از نعمت سواد بی ‌بهره بوده‌­اند.

 

افزایش تعداد سازمان‌های مردم نهاد

 

توزیع پراکندگی سازمان­های مردم نهاد جوانان به تفکیک سال صدور اعتبارنامه فعالیت از ابتدای سال 1384 تا پایان سال 1389 نشان می­‌دهد که در مجموع 3012 سمن اعتبارنامه فعالیت از سازمان ملی جوانان سابق دریافت کرده­ اند.

همچنین، بر اساس آمار منتشره تعداد سازمان­های مردم نهاد معتبر در حوزه جوانان از ابتدای سال 1392 تا پایان اسفندماه 1395؛ 2000 سازمان مردم نهاد گزارش شده است.

 بر اساس نتایج سرشماری سال 1390 ضریب نفوذ اینترنت در بین جوانان 24-15 سال برابر با29.1 درصد بوده  است.

بررسی ­ها نشان می دهد تعداد دستگیرشدگان اقدام به خودکشی در گروه سنی 34-18 از 3029 نفر در سال 1384 به 2162 نفر در سال 1389 کاهش یافته  و در سال 1390 به 2645 نفر رسیده و نهایتاً به 3070 نفر در سال 1393 افزایش یافته است.

تعداد معتادان 34-18 سال از 200 هزار و 981نفر در سال 1384 به 75 هزار و 157 نفر در سال 1389 کاهش یافته است. تعداد معتادان دستگیر شده در سال 1389 افزایش و به 78 هزار و  175نفر در سال 1390 و 99 هزار و  233 نفر در سال 1393 افزایش یافته است.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید