سدسازی‌های ترکیه عامل مهم بیابان‌زایی‌ در منطقه است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور سدسازی های بزرگ ترکیه را از جمله عوامل مهم تشدید کننده ایجاد بیابان در منطقه دانست و گفت: ترکیه با این کار عراق و سوریه را خشک کرده است و پدیده گرد و غبار را در منطقه تشدید می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، معصومه ابتکار امروز  در دیدار با آیت‌الله امینی افزود: برای مقابله با مشکل آلودگی هوا در نقاط مختلف کشور برنامه داشته‌ایم و برای کاهش آلودگی واحدهای صنعتی در تلاش هستیم ولی بخش مهمی از مشکل ما، مربوط به مساله گرد و غبار است بنابراین تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص با کشور عراق منعقد شد اما پس از حمله داعش به این کشور، دولت عراق نتوانست به مساله گرد و غبار بپردازد و برخی از کانون‌های اصلی گرد و غبار در مرزهای عراق و سوریه به اشغال داعش درآمد.

وی ادامه داد: دولت عراق طی ماه‌های اخیر برای عملی کردن تفاهم‌نامه‌ها در خصوص گرد و غبار اعلام آمادگی کرد و ما برای آموزش کارشناسان عراقی در زمینه روش‌های مقابله با گرد و غبار اعلام آمادگی کردیم. قرار است دوره‌های آموزشی کارشناسان عراقی در زمینه مقابله با گرد و غبار از ماه آینده آغاز شود و این آموزش‌ها با کار عملی خواهد بود. پس از پایان فتنه داعش و برقراری امنیت، زمینه برای مقابله با گرد و غبار فراهم شده است و میلیون‌ها هکتار کانون‌های گرد و غبار در عراق وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بخشی از مشکلات گرد وغبار مرتبط به عربستان است ولی متاسفانه با وجود پیگیری‌هایی که در گذشته با عربستان داشتیم، این کشور هیچ همکاری در زمینه مقابله با گرد و غبار نکرده است.

ابتکار با اشاره به گسترش گرد و غبار در جهان اظهار کرد: در کشورهای مختلف جهان گرد و غبار افزایش پیدا کرده و در این خصوص کنفرانس‌های جهانی برگزار شده است. تنها راه حل مقابله با گرد و غبار تنها استفاده از مالچ نیست. ترکیه سدهای بزرگی را  روی رودخانه‌های دجله و فرات زده است و این کار رودخانه‌ها و تالاب‌های عراق و سوریه را خشک می‌کند.

وی در ادامه گفت: حفظ محیط زیست در کشور نیازمند رعایت اصول آموزشی است و به همین جهت در کتاب‌های درسی آموزش‌های محیط زیستی را داریم تا دانش‌آموزان به صورت نظری و عملی با این مسائل آشنا شوند زیرا یکی از مؤلفه‌های زندگی ایران- اسلامی زندگی مسالمت آمیز با محیط زیست است.

ابتکار افزود: جهان با مشکل آب مواجه است و ایجاد تصفیه‌خانه‌های آب برای تصفیه فاضلاب کار خوبی است. ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب باید در دولت بعدی ادامه پیدا کند و هنوز در این زمینه عقب هستیم.

وی با اشاره به روز محیط بان گفت: محیط بان در خط مقدم دفاع از محیط زیست هستند و در مقابل تعرض به محیط زیست می‌ایستند بنابراین باید از جایگاه و تلاش محیط بانان قدردانی شود. مراسم قدردانی از محیط بانان در حرم حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دولت در چهار سال گذشته در زمینه محیط زیست کارهای خوبی را انجام داده است و ۱۵ لایحه را در این خصوص به مجلس برد که برخی از این لوایح به تصویب مجلس رسید. لوایح دولت در خصوص مسائلی همچون حفاظت از تالاب‌ها و هوای پاک بوده است.

ابتکار با اشاره به سیاستگذاری در بخش‌های مختلف اظهار کرد: سیاستگذاری خوبی در موضوعات مختلف انجام دادیم و اکنون برای هر بخش برنامه علمی و دقیق داریم همچنین برای تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده و گونه‌های در معرض تهدید برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید