افزایش حضور زنان در جامعه سبب رشد خواهد شد

یک استاددانشگاه گفت: چنانچه زنان مطالبات خود را در سایر بخش‌ها متمرکز کنند،نتایج بسیار بهتری خواهند گرفت تا آنکه تلاش کنند چند نفر از زنان متعلق به گروه‌های سیاسی خاص را به عنوان نماینده خود به قدرت و وزارت برسانند.

لینک کوتاه کپی شد

به زارش جی پلاس، محمد فاضلی در نشست واکاوی ضرورت حضور زنان وزیر در کابینه دولت دوازدهم که در کتابخانه ملی برگزار شد،گفت: معتقدم افزایش حضور زنان در جامعه سبب رشد خواهد شد؛ این درحالیست که هیچ شغلی در دنیا وجود ندارد که زنان از پس آن بر نیایند و یا قادر به انجام دادن آن نباشند.

این استاد دانشگاه همچنین با طرح این سوال که زنان می توانند وزیر شوند یا خیر ،با بیان آنکه زنان قشر متنوع و متکثری هستند؛ گفت: سوال من آنست که وقتی حضور زنان در کابینه را مطالبه می کنیم منظور از زنان در کابینه کدام زن ها هستند؟ آیا زنی که میخواهد در کابینه حضور داشته باشد،می تواند نماینده قشر کثیری از جامعه زنان کشور باشد؟ آیا ما به دنبال آن هستیم که کیفیت زندگی زنان را در جامعه افزایش دهیم یا زنانی را به عنوان یک نماد در کابینه بخواهیم؟ که من با این موضوع مخالفم و اعتقاد دارم به حضور زنان می توان به شکل دیگری نگاه کرد.

فاضلی همچنین با طرح سئوالی مبنی برآنکه اولویت زنان ، زنان معلول ، ناتوان ، بی سرپرست ، بد سرپرست و ... قطعا حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم نیست ، گفت: سوال این است که کدام زن،با کدام نحوه خاص پوشش و متعلق به کدوم گروه و ایدئولوژی خاص و  با کدام منافع به کابینه خواهد رفت و آیا این زن ها می‌توانند نماینده زنان جامعه خود باشند؟

این پژوهشگر با طرح سئوالی دیگر که زن و مرد بودن مهم است یا دانش زنانه، دانش درباره زنان و دانشی که زنان تولید می کنند؟ گفت: تا زمانی که دانشی تولید نکرده باشیم و دغدغه آن ایجاد نشده باشد نمی توانیم در باره آن موضوع صحبت کنیم ، بنابراین باید تولید دانش زنانه،دانش درباره زنان و دانشی که زنان تولید می کنند را در اولویت قرار دهیم.

فاضلی در ادامه با بیان آنکه  ما می توانیم مدیران زنی داشته باشیم که دغدغه زنان را نداشته باشند،افزود: اگر نتوانیم دانش زنانه،دانش درباره زنان و دانشی که زنان تولید می کنند را تولید کنیم،حتی در صورت وجود وزرای متعدد زن در کابینه نه تنها آن ها به بهبود وضعت زنان در جامعه کمک نخواهند کرد بلکه به یک جریان خموش تبدیل می شود، تاجاییکه ممکن است آن ها هم مطالبه مردان را داشته باشند و مردانه رفتار کنند.

وی با تاکید بر اینکه شایستگی قطعا قبل از زنان و مردان قرار می‌گیرد و اگر مردان شایسته، مسئول باشند به زنان بیشتر فکر می‌کنند تا خود زنان درباره زنان، ادامه داد: زن بودن الزامی در اعمال سیاست لطیف ایجاد نمی کند؛ همانطور که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با رافت مهاجران را پذیرفت چند کیلومتر آن طرف تر و در انگلستان ترزامی سیاستی بد در مقابل مهاجران اعمال کرد.

فاضلی با تاکید بر اینکه تشکیل حزب لزوما تاثیر مثبتی برای موفقیت زنان نخواهد داشت زیرا تاریخ نشان داده زنانی که به عرصه های بزرگ قدرت رسیده اند از حزب های زنانه بیرون نیامده اند؛افزود:اینکه گفته می شود دولتمردان زنان را برای صندوق رای می خواهند ، مگر در باره مردان غیر از این موضوع است؟ با یک بررسی ساده در می یابیم که 40 میلیون مردی که رای می دهند تنها 100 هزار نفر در سطوح مختلف مدیریتی حضور دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید