دانش آشتیانی: سند 2030 از دستورکار خارج شده است

وزیرآموزش وپرورش بر فراهم سازی شرایط مناسب از سوی مدیران استانی برای ایجاد حداکثر رضایت مندی مردم در موسم ثبت نام، تأکید کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، صبح امروز دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش استان های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنرتهران برگزار شد، با اشاره به حضور حداکثری مردم درانتخابات 29 اردیبهشت ماه، گفت: این حضور مؤثر مردم درصحنه های  مختلف، باعث می شود تا دشمنان نظام و انقلاب نتوانند علیه کشور ایران، توطئه کنند، وظیفه مسئولان نیز آن است که به پاس حضور مردم ، جان فشانی کرده و خدمات شایسته‌تری به آنها ارائه دهیم.

وی با اشاره به فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس خطاب به مدیران استانی، تصریح کرد: باید به همه مدیران در سراسرکشور سفارش کنید تا رفتار مناسبی  با مردم داشته باشند و شرایط را به گونه ای مدیریت کنند تا حداکثر رضایت مندی برای مردم حاصل شود.

عضوکابینه تدبیر وامید به ارائه گزارشی از برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود پرداخت و افزود: برنامه های میان مدتی که به مجلس شورای اسلامی اعلام شد، مختص فعالیت 8 تا9 ماه باقی مانده از دولت یازدهم بود که باتوجه به زمان ورود به وزارت آموزش وپرورش ، بسیاری از کارهای بودجه برنامه ششم توسعه پیش تر برنامه ریزی شده بود ، ولی باز هم با همکاری خوبی که با مجلس شورای اسلامی داشتیم، توانستیم هم در بندهای برنامه ششم و هم در لایحه بودجه سال96 آموزش وپرورش،  احکام خوبی را در بحث اعتبارات اخذ کنیم.

وی ادامه داد: با رایزنی های صورت گرفته با سازمان برنامه وبودجه، توافق شده است تا تمهیداتی در ابتدای سال صورت گیرد که طی آن کسری های آموزش وپرورش به گونه ای مدیریت شود تا آن جا که امکان دارد به انتهای سال کشیده نشود و متناسب با اعتبارات، برنامه ریزی انجام گیرد.

دانش آشتیانی تدوین زیرنظام ها و تهیه نقشه راه سند تحول را از دیگر برنامه های کوتاه مدت آموزش وپرورش اعلام کرد و گفت: در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش به دنبال تصویب زیرنظام های باقی مانده هستیم، ولی روند تصویب، به دلیل حساسیت های قانونی، با کندی مواجه است.

وی به لایحه رتبه بندی معلمان اشاره کرد و ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مقرر گردیده، نظام حقوقی معلمان براساس صلاحیت های حرفه ای از نظام حقوقی کارمندان اداری جدا شود ، این امر درکارگروه های مختلف ستادی در حال انجام است در حال حاضر، آیین نامه های مربوط به آن تهیه شده و در آینده ای نزدیک نیز به تصویب خواهد رسید.

وزیرآموزش وپرورش تقویت ساختار پژوهشی وزارتخانه را از دیگر برنامه های کوتاه مدت آموزش وپرورش عنوان کردو افزود: به دنبال آن هستیم تا ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش از سازمان پژوهش و برنامه ریزی تفکیک شود ودرزیرمجموعه حوزه ستاد قرارگیرد تا علاوه بر استقلال پژوهشگاه، جایگاه علمی وحقوقی آن نیز ارتقا یابد.

عضوکابینه تدبیر وامید با بیان اینکه باز بینی رویه‌های مدیریتی در آموزش وپرورش در دستورکار قرار دارد، تصریح کرد: در این حوزه با واگذاری اختیارات به استان ها و مناطق در پی آن هستیم تا تصدی گری از ستاد و استان ها به مناطق ومدارس منتقل شود، در این حوزه، مهم ترین مسئله آن است که از بهترین نیروها باید در مدیریت مدارس و در کلاس‌های درس استفاده شود و استان ها هم باید در این زمینه با برگزاری دوره ها وکارگاه های آموزشی، به تحقق این هدف مهم کمک کنند، به دلیل آن که اگر مدیر مدرسه آشنا به مسائل آموزشی نباشد،  ارتقای کیفیت صورت نمی گیرد.

وی بحث «بیمه مناسب» را از دیگر اقدامات آموزش وپرورش در طی این مدت 8 ماه ذکر کرد و گفت: در کارگروه«امور رفاهی و معیشت» عنوان شد که بحث بیمه از مواردی است که می تواند برای معلمان خدمات خوبی را به دنبال داشته باشد.

دانش آشتیانی با بیان این که به دلیل انباشت بدهی بیمه در گذشته، نمی توانستیم با شرکت های بزرگ بیمه ای قرار داد ببندیم، عنوان کرد: با پرداخت مطالبات شرکت‌های بیمه گر، توانستیم شرکت های بیمه ای بزرگ را مجاب به عقد قرارداد با آموزش وپرورش کنیم و در نظرداریم تا از طریق سه شرکت بیمه ایران، بیمه معلم و بیمه دانا و متناسب با خدمات آنها، قراردادهای استانی را برای معلمان انجام دهیم تا در پرتوی رقابت شرکت‌های بیمه گر بتوانیم خدمات مطلوب تری را به فرهنگیان عزیز ارائه دهیم.

عضوکابینه تدبیر وامید اصلاح آیین نامه هدایت تحصیلی را از دیگر برنامه های آموزش وپرورش عنوان کرد و گفت: با آسیب شناسی اجرایی هدایت تحصیلی در سال گذشته، اشکالات و نواقص طرح برطرف و پس از اصلاح ، آیین نامه جدید برای اجرا به استان ها ابلاغ شد و امیدواریم که استان ها با همکاری مشاورین مدارس بتوانند اجرای این طرح را به خوبی مدیریت کنند.

وی با اشاره به سرانه پرداختی مدارس در سال های گذشته، اظهارکرد: در قانون بودجه سال 96، حکمی را آورده ایم که براساس آن، اگر تخصیص صورت گیرد، وضعیت سرانه مدارس بهتر خواهد شد، البته مدیران کل استانی نیز باید در مدیریت هزینه ها به گونه ای عمل کنند که سرانه مدارس با بیشترین افزایش ، پرداخت شود.

وزیر آموزش وپرورش با بیان این که پس از فرمایش رهبری درخصوص سند 2030، تمام برنامه های آموزش وپرورش و دولت در باره این سند از دستورکار خارج شده است، خاطرنشان کرد: برنامه های آموزش وپرورش همواره براساس اجرای کامل سند تحول بنیادین تنظیم شده است وبرنامه های این وزارتخانه در سال 96 هم براساس اولویت هایی همچون افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم با محوریت دوره ابتدایی و ارتقای کیفیت اعلام شده است.

دانش آشتیانی عدالت آموزشی را از مهم ترین رویکردهای برنامه سال 96، عنوان کرد و گفت: عدالت محوری و کاهش نابرابری ها، توجه به شاخص های پوشش تحصیلی در مناطق محروم، فراهم کردن زیرساخت ها و اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت ، هم چنین انسداد مبادی بی سوادی از رئوس برنامه های این وزارتخانه در بحث عدالت آموزشی است.

عضوکابینه تدبیر وامید «ارتقای کیفیت» را از اهداف اصلی سند تحول بنیادین در اجرای برنامه های آموزش وپرورش خواند و تصریح کرد: مهم ترین مسئله ای که باید به آن پرداخته شود ، تغییر نگرش و بینش در بحث یاددهی – یادگیری معلمان است به طوری که روش های سنتی آموزش باید از مدارس حذف و به جای آن استفاده از فناوری های نوین در دستور کار قرار گیرد و این امر زمانی محقق می شود که مدیر مدرسه و معلم به آن باور داشته باشند.

وزیرآموزش وپرورش با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین در 5 سال گذشته ،‌گفت: باید در اجرای سند تحول بنیادین، مهارت های زندگی هم به دانش آموزان آموزش داده شود واین زمانی اجرایی می شودکه بین حجم کتاب درسی وبرنامه ریزی آموزشی تقابلی نداشته باشد که این موضوع باید با مدیریت استان ها، صورت گیرد.

وی با بیان این که همه مشکلات آموزش وپرورش به یکباره قابل حل نیست، اظهارکرد: آموزش مهارت های زندگی باید با تمرکز در دوره ابتدایی و پیش دبستانی صورت گیرد و این مدل باید در سایر مدارس نیز اجرایی شود.

دانش آشتیانی ادامه داد: برنامه ریزی درست واصولی باید برای مدرسه باشد، به همین دلیل باید با آسیب شناسی مشکلات مدرسه، برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف صورت بگیرد و دراین راستا ، مدیران استانی باید برحسن اجرا، نظارت داشته باشند.

وی، توجه به «ارتقای منزلت اجتماعی معلمان» را از دیگر رویکردهای برنامه آموزش وپرورش در سال جدید، عنوان کرد و گفت: در بحث ارتقای منزلت اجتماعی معلمان، اگر چه باید به دنبال افزایش حقوق معلمان باشیم، اما در کنار آن باید از ظرفیت علمی، فکری و اجتماعی معلمان در تصمیم گیری های درون مدرسه نیز استفاده کنیم و این موضوع می تواند به ارتقای منزلت اجتماعی معلمان کمک شایانی کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دانش آشتیانی ادامه داد: برخورد اداری و کارمندی با معلمان از عواملی است که باعث شده تا به منزلت معلمان خدشه وارد شود و مدیران مدارس باید به گونه ای شرایط را مدیریت کنند که کارهای آموزشی مدرسه فقط در شورای مدرسه و با حضور همه معلمان اجرایی شود ودر این صورت است که می توانیم منزلت معلم را احیا کنیم. 

عضو کابینه تدبیر و امید به بحث توسعه فناوری اطلاعات برای تحول در آموزش وپرورش اشاره کرد و گفت: مفهوم توسعه فناوری اطلاعات این نیست که چند رایانه برای مدارس تهیه کنیم یا از سخت افزارهای رایانه ای در کلاس استفاده کنیم، بلکه توسعه فناوری اطلاعات باید با تغییر در بینش و نگرش معلمان در ذهن آنها، شکل بگیرد، به گونه ای که خود معلم همواره به دنبال استفاده از این فناوری در آموزش باشد.

دانش آشتیانی در پایان خاطرنشان کرد: از مدیران کل استانی انتظار داریم تا تمام برنامه ریزی های استان را به گونه‌ای مدیریت کنند  تا اهداف کلان سند تحول بنیادین اجرایی شود و حتما در پایان هر سال نسبت به اجرای برنامه های خود مبتنی بر اجرای سند، ارزیابیهایی را انجام دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید