خبرهای خوشی که از دریاچه ارومیه به گوش می رسد

در سال‌های اخیر وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب نبود اما در دولت یازدهم نگاه ویژه دولت به بحث ارتقا بهداشت عمومی و توجه به مسائل زیست محیطی موجب شد تا میزان اعتبارات شرکت‌های آب‌وفاضلاب به‌ویژه برای اموری همچون احیا دریاچه ارومیه چند برابر شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یکی از راهکارهای نجات دریاچه ارومیه از وضعیت فعلی، ورود پساب تصفیه شده به دریاچه بود که قرارشد در حوضه آبریز دریاچه مشتمل بر ۱۴ شهر (ارومیه گلمان نقده میاندوآب اشنویه بوکان تکاب مهاباد و ...) ۱۰۵ میلیون مترمکعب در هر سال تحویل پیکره دریاچه ارومیه شود که با بودجه پرداختی این امر صورت گرفت به‌طوری‌که،طبق اعلام رسول اکبری رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب اذربایجان غربی بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بر آن بود که ۱۱۵هزار  مترمکعب درشبانه روز  تصفیه و ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط انتقال بعد از تصفیه خانه احداث شود، در سال ۱۳۹۴ معادل ۴۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات دریاچه دریافت شد و این رقم در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۲ تا ۳ برابر رسید و بر همین اساس هم اکنون ۴۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده در سال به دریاچه ارومیه انتقال داده می شود.

به‌گفته وی پساب تصفیه شده هیچ مشکل و آلودگی برای محیط زیست ندارد و خروجی پساب تصفیه شده هر روز توسط دستگاه های اجرایی کنترل می‌شود و با بوجود آمدن این تصفیه خانه ها نه تنها بار آلودگی وجود ندارد بلکه از بار آلودگی کاسته شده چرا که قبل از به‌وجود آمدن این تصفیه خانه ها فاضلاب به صورت کانال بدون هیچ دخالتی وارد پیکره دریاچه می‌شد.

این مقام مسوول گفت: در سالهای گذشته میزان پساب وارده به دریاچه 30 میلیون مترمکعب بوده و اکنون این میزان به 40 میلیون مترمکعب درسال رسیده که با افتتاح تصفیه خانه گلمان که از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است 2 میلیون و 500 هزار مترمکعب پساب به پیکره دریاچه وارد می شود.

چندی پیش نیز حمید چیت‌چیان وزیر نیرو  در خصوص اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم برای احیا دریاچه ارومیه، به ایسنا گفت: با توجه به ابعاد بسیار گسترده زیست محیطی دریاچه ارومیه از اولین جلسه هیات دولت این دریاچه مورد توجه قرار گرفت برهمین اساس در دومین جلسه تصویب شد تا ستادی برای ساماندهی امور این دریاچه راه‌اندازی شود در همین راستا نزدیک ۳۰ اقدام دراین ستاد تصویب و یک برنامه‌ریزی ۱۰ ساله برای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد، و  طبق این برنامه‌ریزی دو تا سه سال اول برای تثبیت وضعیت دریاچه تعیین شد، یعنی شرایط دریاچه از وضعیت فعلی بدتر نشود و هفت سال مابقی برای بهبود وضعیت دریاچه اختصاص یابد.

به‌گفته وزیر نیرو، در همین راستا از تمام ظرفیت‌های کارشناسی داخل کشور استفاده شد علاوه بر این از سراسر دنیا  از دانشمندان مجرب و خبره دنیا که در این موضوع تجربه داشتند دعوت به عمل آمد و جلسات متعددی حول همین محور در ایران برگزار و برخی جلسات نیز در کشور آلمان با حضور کارشناسان کشورهای ژاپن، روسیه، آلمان، فرانسه، آمریکا و سایر کشورهای صنعتی برگزار شد. چیت‌چیان تاکید کرد: با توجه به‌اینکه در آمریکا مشابه دریاچه "گریت سالت لیک" با شرایطی مشابه دریاچه ارومیه وجود داشت، از تجربیات آمریکایی‌ها نیز برای احیای دریاچه ارومیه استفاده شد. در مجموع برنامه‌ای با اتکاء به دانش دنیا تدوین شد که بخشی از این اقدامات در حوزه کاری وزارت نیرو بود.

به‌طور کلی ۱۰ اقدام در وزارت نیرو برای احیا دریاچه ارومیه انجام شد که براساس این اقدامات از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۴ یک شیب نزولی در تراز دریاچه ارومیه ملاحظه می‌شود به‌طوری‌که تا سال ۱۳۹۲ به ازای هر سال به‌طور متوسط ۴۰ سانتیمتر سطح دریاچه پایین‌تر آمده در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ سطح تراز دریاچه تثبیت شد و در ادامه در سال ۹۶-۹۵ ضمن تثبیت شرایط دریاچه، به رغم کاهش بارش ها، به میزان ۲۶ درصد سطح تراز دریاچه را بیش از سال گذشته نگه داشته شد. علاوه‌بر این از سال ۱۳۹۵ این روال صعودی بوده، یعنی نسبت به سال‌های قبل در شرایط بهتری قرار گرفت و سطح دریاچه بالاتر رفته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید