وزن بالای محیط زیستی‌ها در میان منتخبان شوراها

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست گفت: حضور چشمگیر محیط زیستی ها در میان منتخبان شوراهای کشور نشان دهنده وزن ملاحظات محیط زیستی در جامعه است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور، گفت: ایران دارای ۱۸۰ رودخانه دائمی، ۱۷۲۸۸ گونه اندمیک و برخی گونه های جانوری انحصاری همچون گور خر و یوزپلنگ آسیایی است.

محمد درویش با بیان اینکه پرسش اصلی این است که چطور باید از مزیت های طبیعی و محیط زیستی ایران بهره گرفت که ضمن افزایش نرخ مشارکت های مردمی در صیانت از محیط زیست، نرخ بزهکاری و مهاجرت کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: محیط زیست دارای چنین ظرفیت و پتانسیلی است اما مورد غفلت واقع شده است.

وی با اشاره به شرایط دریاچه ارومیه پیش از آغاز به کار دولت یازدهم و حال حاضر، اظهار کرد: دریاچه ارومیه نمونه خوبی است که نشان می دهد اگر درایت دولتی ها و مشارکت مردم و نهادهای مردمی و تشکل های مدنی باشد، بسیاری از چالش های محیط زیست، رفع خواهد شد.

به گفته مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، رفع تنش ها و بحران های متعددی در حوزه محیط زیست همچون احیاء بسیاری از تالاب ها با کمک جوامع بومی و محلی و تشکل های مردمی و مدنی، نشان دهنده پتانسیل و ظرفیت این حوزه و ضرورت برنامه ریزی برای بهره مندی درست از این ظرفیت است.

درویش حضور چشمگیر محیط زیستی ها در میان منتخبان شوراهای شهر و روستا سراسر کشور را نشان دهنده، وزن بالای موضوعات و ملاحظات محیط زیستی در میان مردم دانست و افزود: همین وزن پر رنگ مباحث محیط زیستی را در مناظره ها و گفتگوهای کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم نیز شاهد بودیم.  

درویش تاکید کرد: این اتفاق های مثبت که به رغم همه هجمه ها به محیط زیست و حتی نامگذاری محیط زیست به نام «محیط ایست» از سوی برخی که معتقدند محیط زیستی ها، نیازهای جامعه و ضرورت توسعه اقتصاد و اشتغال را درک نمی کنند نشان می دهد که محیط زیست نه تنها لکنتی در توسعه نیست بلکه می تواند جامعه را به توسعه پایدار برساند.

به گفته مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، تنها خواسته محیط زیستی ها این است که توسعه پایدار بر ملاحظات اقتصادی کوتاه مدت مقدم باشد زیرا زندگی ما متاثر از محیط زیست است.

وی اشاره ای هم به فعالیت مدارس طبیعت داشت و اظهار کرد: معرفی مکتب تربیتی جدیدی به نام مدارس طبیعت در کنار تربیت نسل حافظ و علاقمند به محیط زیست، می تواند در افقی ۱۰ ساله منجر به ایجاد ۲۰۰ هزار شغل سبز که متضمن حفظ محیط زیست است، شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید