تعداد زندانیان در ایران چقدر است؟

معاون رئیس قوه قضائیه از زندانی بودن ۲۲۵ هزار نفر در زندان‌های کشور خبر داد و گفت: از نظر تعداد، هشتم جهان هستم که این آمار زیبنده کشور نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حجت الاسلام حمید شهریاری در کارگروه آموزشی نظارت و مراقبت الکترونیکی با اشاره به ضرورت اجرای طرح پایبندهای الکترونیکی گفت: از لحاظ جمعیت زندانیان، وضعیت خوبی نداریم و ۲۸۷ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر زندانی داریم که از نظر تعداد زندانی هشتم جهان هستیم.

وی با انتقاد از وضعیت جرم انگاری در کشور گفت: متاسفانه برای بسیاری از جرائم، زندان به عنوان اولین راهکار اجرا می شود که این مسئله نیازمند اصلاح قانون است.

رییس مرکز امار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه به دستور العمل کاهش جمعیت کیفری زندانیان اشاره و تصریح کرد: ۲۲۵ هزار زندانی در کشور داریم و متناسب با آن معضلات اجتماعی و خانوادگی ناشی از حبس داریم.

معاون رییس قوه قضائیه با اشاره به اجرای طرح پابندهای الکترونیکی گفت:امکان ردیابی زندانیان بر اساس نرم افزار وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر این طرح بر روی سیصد نفر اجرا می شود و قرار است ظرف شش ماه آینده این طرح در کل کشور اجرا می شود.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات افزود: در ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن وی و تضمین حقوق بزه دیده مواردی بیان شده است.

شهریاری به ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و گفت: در جرایم تعزیزی درجه ۵ و ۸ دادگاه می تواند در صورت وجود شرایط مقرر در تعوطق مراقبتی محکوم به حبس را با رضایت وی در محدوده مکانی مشخص تحت نظارت سامانه الکترونیکی قرار دهد. 

وی ادامه داد: در تبصره این ماده آمده است که دادگاه در صورت لزوم می تواند محکوم را تابع تدابیر نظارتی یا دستورات ذکر شده در تعویق مراقبتی قرار دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید