حاشیه نشینی آمار ندارد!

یک جمعیت‌شناس با انتقاد از ارائه‌ آمارهای حاشیه‌نشینی توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ارتباط با حاشیه‌نشینی هرفردی هر رقم و هر آماری را ارائه کند اشتباه است زیرا هیچ آماری درخصوص حاشیه‌نشینی در کشور وجود ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، شهلا کاظمی پور ضمن اشاره به آنکه در مناظره‌های انتخاباتی و همچنین برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمارهایی مبنی بر میزان حاشیه‌نشینی در کشور ارائه می‌شود گفت: هیچ آماری در این زمینه وجود ندارد و هرفردی هر رقمی را ارائه کند اشتباه است. با این حال سوال من از آنها این است که آمارها را بر چه اساس ارائه می‌دهند و چه روش محاسباتی دارند؟.

وی تصریح کرد: اگر آمارهای خود را براساس مصالح ساختمانی به کار رفته در منازل افراد از جمله کپرنشینی و امثال آن و به طور کلی مسکن‌های غیرمتعارف ارائه می‌دهند باید گفت که این روش محاسباتی صحیحی برای به دست آوردن میزان حاشیه‌نشینی در کشور نیست.

این جمعیت‌شناس ادامه داد: برای مثال در سیستان و بلوچستان در کپر زندگی می‌کنند اما نمی‌توان به آنها گفت حاشیه‌نشین زیرا زندگی در کپر، سبک زندگی آنهاست.

کاظمی پور همچنین خاطرنشان کرد: از لحاظ جامعه‌شناختی، حاشیه‌نشینی را به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و همچنین فرهنگی می‌توان در نظر گرفت. برای مثال در مباحث جامعه‌شناسی عنوان می‌شود هرکس رفتارهای به هنجار ندارد، برای مثال در خیابان‌ها ویراج می‌دهد به نوعی حاشیه‌نشین است این در حالی است که در حال حاضر نمی‌توان چنین معیاری را سنجش میزان حاشیه‌نشینی در کشور در نظر گرفت.

وی افزود: این حاشیه‌نشینی که مسوولان و نامزدهای انتخاباتی به آن اشاره می‌کنند و دائما متذکر می‌شوند که روند آن در کشور رو به رشد است، منظور «مسکن غیرمتعارف» بوده که هم در درون شهرها و هم در حاشیه شهرها وجود دارد. معتقدم سهم این نوع مسکن‌ها در کشور در حال کاهش است.

این جمعیت‌شناس در ادامه با بیان اینکه اگر حاشیه‌نشینی را مسکن غیرمتعارف بدانیم، روند آن در کشور رو به کاهش است، گفت: در حال حاضر اجازه  ساخت و سازهای غیرمتعارف در شهرها کمتر صادر می‌شود. این در حالی است که ممکن است شهرک‌های اغماری ایجاد شود اما نمی‌توان این شهرک‌ها را به معنای خاص حاشیه‌نشینی تلقی کرد و  افراد ساکن در آنها در حاشیه شهرها زندگی کرده و معیارهای خاص حاشیه‌نشین‌ها را ندارند.

کاظم‌پور تاکید کرد: حاشیه‌نشینی به معنای زندگی فاقد امکانات اولیه، نامتعارف و بدون امکانات است و در حال حاضر به ویژه از طریق همین شهرک‌سازی‌ها و ساخت شهرک‌های جدید و همچنین ساخت و ساز مسکن رو به کاهش است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مسوولان باید در نظر داشته باشند که حاشیه‌نشینی به تبع مهاجرت پیش می‌آید به همین دلیل برای کنترل و مهار آن باید روند مهاجرت را کنترل کنند.

این جمعیت‌شناس تاکید کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان آماری از میزان و شیوع حاشیه‌نشینی در کشور ارائه داد. این در حالی است که برخی با معیارهای اشتباه مدعی می‌شوند که 10 تا 15 میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم که این ادعای غلطی است و اگر قرار باشد افراد با معیارهای خود روند حاشیه‌نشینی را در کشور بررسی کنند من هم به عنوان یک جمعیت‌شناس از نگاه جامعه‌شناختی و از نظر فرهنگی و اجتماعی می‌توانم مدعی شوم که فلان درصد حاشیه‌نشین در کشور داریم.

کاظم‌پور در پایان تاکید کرد: باید از مسوولان پرسیده شود که با چه ملاکی به این آمارها می‌رسند و مدعی می‌شوند که روند حاشیه‌نشینی در کشور رو به افزایش است.

 

دیدگاه تان را بنویسید