۲۰ اردیبهشت روز جهانی پرندگان مهاجر

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی با اعلام اینکه شعار روز جهانی پرندگان «دنیای سالم برای پرندگان مهاجر و انسانها» گفت: شعار روز جهانی پرندگان مهاجر هر سال شعار بر روی هدف و عنوان به خصوصی متمرکز می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سید مجید خرازیان مقدم افزود: به منظور افزایش توجه جهانی به مقوله پرندگان مهاجر و اهمیت آن، توافقنامه پرندگان مهاجر آبزی آفریقا- اوراسیا از سال ۲۰۰۶ میلادی اقدام به برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر کرده و مراسم بزرگداشت آن در بسیاری کشورها برگزار شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم به مناسبت روز پرندگان مهاجر به منظور ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر بسیار با اهمیت است،گفت: سایر اهدافی که از برگزاری مراسم در این روز می توان انتظار داشت این است که  مسؤولان کشورها، سازمان‌های مردم نهاد، باشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و ... در سراسر دنیا فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آن‌ها کمک شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی تصریح کرد: فعالیت‌های روز جهانی پرندگان مهاجر درسرتاسر دنیا بسیار متنوع و گسترده بوده و در کشور ما نیز با برنامه ریزی  هدفمند می‌تواند به صورت ابتکاری انجام گیرد. ترجمه، چاپ و توزیع پوستر روز جهانی پرندگان مهاجر به زبان‌های فارسی و انگلیسی،برگزاری جشنواره‌های متنوع مرتبط با پرندگان،فعالیتهای آموزشی مانند سمینار،کارگاه، تکثیر بروشور و جزوات آموزشی،اجرای فعالیتهای پرنده‌بینی درمناطق مناسب،برگزاری مسابقات نقاشی، مقاله‌نویسی،استفاده از رسانه‌های گروهی مانند رادیو، تلویزیون جهت اطلاع‌رسانی و آموزش عموم مردم، پاره‌ای از اقدامات در بزرگداشت روز جهانی پرندگان است.

وی افزود: اقدامات انجام شده توسط تمام کشورهای برگزار کننده همچنین برنامه‌های آموزشی و محصولات چاپی در ارتباط با روز جهانی پرندگان مهاجر از طریق سایت  www.worldmigratorybirdday.org قابل دریافت است.

مقدم در ادامه اظهارکرد: ممانعت از شکار پرندگان،حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان،مد نظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه‌های پرندگان،لزوم اجرای طرح‌های ارزیابی زیست‌محیطی در مناطق مهم تجمع پرندگان و یا مسیرهای اصلی پروازشان، طراحی و ساخت تاسیسات و تجهیزات تولید انرژی بنحوی که آسیب کمتری برای پرندگان داشته باشند، برای حفاظت از پرندگان و زیستگاههای آنان موثر است.
 
وی افزود:کاهش فرکانس چراغ‌های چشمک‌زن اطراف برج‌ها،حذف چراغ‌های غیرضروری، خودداری از استفاده از شیشه‌های رفلکس،ساخت سازه‌های جدید خارج از مسیرمهاجرت و محل تجمع پرندگان بویژه گونه‌های در معرض خطر و پرندگان شکاری می‌تواند برای حفاظت از پرندگان و زیستگاههای آن‌ها موثر است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)،مقدم در پایان گفت: UNDP، CMS، Sustainable Development GOALS،AEWA ازاعضا و حامیان بین المللی روز جهانی پرندگان مهاجر در سال جاری است.

 

دیدگاه تان را بنویسید