دانش آشتیانی: لذت یادگیری، آموزش و پرورش را بیمه می‌کند

وزیر آموزش و پروش گفت: اگر نسل جوان از یادگیری لذت ببرد آموزش و پروش کشور بیمه شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی امروز (سه‎شنبه) در مراسم بزرگداشت روز معلم در اصفهان گفت: هفته معلم با سالگرد شهادت استاد مطهری مقارن شده است. ایشان فضیلت‌های بسیاری داشته، اما تأکید ما بیشتر بر روی شخصیت معلمی ایشان بوده است.

وی ادامه داد: معلمان نقش کلیدی در نظام تعلیم و تربیت نسل آینده بر عهده دارند. معلمان باید در کار خود عاشق باشند زیرا اگر معلم عاشق کار خود نباشد تأثیر زیادی در عرصه آموزش نخواهد داشت.

وزیر آموزش و پروش با اشاره به اینکه معلم باید توانا باشد، گفت: معلمی که توانا است می‌تواند دانش آموزان را بهتر تربیت کند و توانایی به این دلیل مهم است که منجر به دانایی می‌شود. اگر در زندگی دانا باشیم زندگی موفقیت آمیزی خواهیم داشت و آن کس ما را توانا می‌کند معلم است زیرا روح را پرورش می‌دهد.

احمدی دانش آشتیانی با بیان اینکه تجربه شخصی‌ام نشان داده است که هیچ شغلی بهتر از معلمی نیست، اضافه کرد: شما معلم‌ها باید به شغلتان عشق بورزید زیرا علی رغم تمامی مشکلات در این مسیر باید بدانید که خدا شما را در مسیر شغلی قرار داده که با کار دیگری قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: نشات و شادابی دو رکن اساسی در مدارس است که به ویژه در مقطع ابتدایی در ذهن دانش‌آموزان ایجاد شود. نباید تنها نگران یاد گرفتن محتوای آموزشی باشیم زیرا اگر به محتوای آموزشی بیشتر اهمیت قائل شویم از نشاط و شادی آن‌ها غافلیم و آن‌ها از درس خواندن لذت نخواند برد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از تمامی افرادی که زمینه شادی و نشاط را برای دانش‌آموزان فراهم می‌آورند، همچنین از خیرین که در گسترش تعلیم و تربیت و فراهم آوردن سرمایه انسانی اقدامات مفیدی دارند نیز سپاسگذارم.

 وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه کمتر غبطه می‌خورم که نمی‌توانم مانند خیرین در این زمینه فعالیت کنم، گفت: تمامی خیرینی که در این زمینه فعالیت می‌کنند زمینه توانا شدن دانش‌آموزان را نیز فراهم می‌کنند و توانا شدن هر کدام از دانش آموزان به اندازه توانا شدن یک امت موثر است.

احمدی دانش آشتیانی با بیان اینکه شغل معلمی علاوه بر اینکه نیازمند سواد است رکن اصلی آن نحوه تعامل معلم با دانش‌آموز است، گفت: سواد به تنهایی نمی‌تواند یک معلم را بسازد و آن چیزی که مهم است نحوه تعامل و برخورد معلم با دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که معلمی می‌تواند دانش‌آموزان توانمند تربیت کند که ارتباطی مداوم با آن‌ها دارد و از روحیاتشان با خبر است.

وزیر آموزش و پروش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان باید از یادگیری لذت ببرند، خاطرنشان کرد: این امر به ویژه در مقطع ابتدایی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا همانگونه که کودک خودش را در زمان کودکی با بازی‌های سرگرم می‌کند و اگر با وسیله بازی خود ارتباط بر قرار نکند نمی‌تواند لذت ببرد، دانش‌آموز نیز باید با معلم ارتباط داشته باشد.

احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: تجربه شماری از کشورهای دنیا نشان داده بازی‌ها در سطح دبستان در توسعه اقتصادی کشور بسیار نقش مهمی دارد، همان طور که در برنامه توسعه اقتصاددانان گفته می‌شود دبستان است که اقتصاد آن کشور را در دست دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم دانش‌آموزان چگونه در مدرسه آموزش می‌بینند. متأسفانه به چگونگی آموزش در مدرسه‌ها آن‌گونه که شایسته است، اهمیت نمی‌دهیم، برای کمیت آموزش ارزش قائل هستیم اما کیفیت را مد نظر قرار نمی‌دهیم.

وزیر آموزش و پروش با اشاره به اینکه معلم ضمن سواد علمی باید توانایی حرفه‌ای نیز داشته باشد، گفت: در دانشگاه فرهنگیان دروسی اضافه شده است که معلم‌های آینده نحوه تعامل، و چگونگی تدریس را یاید بگیرند؛ زیرا داشتن سواد به تنهایی کافی نیست و نقش معلم تسهیل‌گری است و گرنه محتوای آموزشی را هم می‌توان از اینترنت دریافت کرد.

احمدی‌دانش‌آشتیانی به حفظ نشاط و شادمانی در دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: نباید استرس و رقابت در دانش آموزان منجر شود که نشاط آموزی از آن‌ها گرفته شود زیرا محتوای آموزشی برای یک آدم عبوس و نا امید هیچ فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: تغییرات سریع در نظام تعلیم و تربیت جواب منفی می‌هد و اگر تصمیمی برای نظام تعلیم و تربیت گرفته می‌شود باید با پشتوانه علمی و پژوهش و ارزیابی همراه باشد.

وزیر آموزش و پروش با اشاره طرح سند تحول سند بنیادی آموزش و پرورش ادامه داد: زیرساخت‌های این سند نشان می‌دهد که معلمان نقش کلیدی در تدوین آن دارند و می‌تواند نظرات خود را ارائه دهند؛ این اشکال ما است که به جای معلم‌ها تصمیم می‌گیریم.

وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه بالاترین دغدغه من این است که کاری کنیم که دانش آموزان از یادگیری لذت ببرند، ادامه داد: اگر در نظام تعلیم و تربیت برنامه، روش‌ها و کارهایمان به گونه‌ای باشد که نسل جوان از یادگیری لذت ببرند آموزش و پرورش کشور بیمه شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید