رشد80درصدی بودجه آموزش و پرورش در دولت‌ یازدهم

در دولت یازدهم اما طی سال های، 93، 94، 95 و 96 میزان حقوق معلمان به ترتیب 20، 14، 28 و 10 درصد افزایش داشت اما همزمان تورم به ترتیب، 15، 12، 11 و 9 درصد بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، امروز روز معلم است. گرچه این روزها در محافل مختلف عنوان می‌شود منزلت معلمان تنها معیشت آنها نیست، اما باید این واقعیت را پذیرفت که معشیت برای فرهنگیان از اهمیت بالایی برخوردار است. 

آموزش و پرورش در دولت یازدهم روزهای متفاوتی را تجربه کرد. در حوزه مدیریت منابع انسانی این وزارت‌خانه کارنامه قابل قبولی داشت. این کارنامه قابل قبول در مقابل حجم بالای میراثی که از دوران گذشته بر آموزش و پرورش تحمیل شده بود، تا حدودی باعث شد فرهنگیان نارضایتی‌هایی را از وزیر آموزش و پرورش علی اصغر فانی داشته باشند.

این اتفاق باعث شد فانی یکی از گزینه‌های اصلی ترمیم کابینه شود. ورود فخرالدین دانش آشتیانی اما به دولت زمینه ساز تقویت بدنه فرهنگیان در دولت شد. دانش آشتیانی به عنوان مدیری آموزشی طی چهار‌ماه اخیر عمده توجه خود را به بدنه آموزش و پرورش معطوف کرده و سعی دارد از مدارس تحول در آموزش و پرورش را آغاز کند. علاوه بر این، وزیر آموزش‌وپرورش به تازگی از بازنشستگی بیش از 50 هزار فرهنگی در آموزش‌وپرورش خبر داد.

همزمان با وزیر آموزش‌و‌پرورش، معاون او نیز خبر از بازنشستگی 70 هزار معلم در سال 1396 داد. این اتفاق در شرایطی است که دانش‌آشتیانی پیش‌ازاین از سیاست مدیریت نیروی انسانی و تمرکز‌زدایی در آموزش‌وپرورش خبر داده بود و به نظر می‌رسد پروژه کوچک‌سازی آموزش‌وپرورش کلید خورده است. فخرالدین دانش‌آشتیانی در دیدار صمیمی با دانشجو‌معلمان پردیس دخترانه شهید با‌هنر گفت: با تغییر شتابزده نظام آموزشی از 4-3-5 به 3-3-6، یک پایه از مقطع متوسطه کم و یک پایه به مقطع ابتدایی اضافه شد که به‌دلیل عدم آمادگی زیرساخت‌های لازم، در دوره ابتدایی با کمبود نیرو و در مقطع متوسطه با تراکم نیرو مواجه شدیم. وی گفت: انتقال نیروهای مازاد از وزارت آموزش‌وپرورش به دیگر دستگاه‌های دولتی میسر نیست. آموزش‌وپرورش برای ساماندهی نیروی انسانی موردنیاز خود در مقطع ابتدایی، باید از نیروهای دوره متوسطه استفاده کند که برای معلمان انتقالی، دوره آموزش ضمن خدمت پیش‌بینی شده است.

رشد بودجه و حقوق معلمان

این اتفاق در شرایطی است که آموزش و پرورش در طول دولت یازدهم با افزایش بودجه قابل توجه مواجه شده است. براساس اطلاعات رسمی بودجه آموزش و پرورش در سال 1392 12هزار میلیارد تومان بود که به 30 هزار میلیارد تومان رسید.
علاوه بر این در دولت‌ یازدهم درصد افزایش حقوق معلمان، از درصد افزایش تورم پیشی گرفت. اتفاقی که در دولت‌های نهم و دهم درصد افزایش حقوق معلمان همواره پایین تر از میزان افزایش تورم بوده است. اوج این اتفاق در سال‌های 1389 تا 1392 رخ داد. جایی که میزان حقوق معلمان در سال‌های 89، 90، 91 و 91 به ترتیب 6، 10، 15 و 25 بود اما تورم درصد 12، 20، 30 و 30 درصد را تجربه کرد. در دولت یازدهم اما طی سال های، 93، 94، 95 و 96 میزان حقوق معلمان به ترتیب 20، 14، 28 و 10 درصد افزایش داشت اما همزمان تورم به ترتیب، 15، 12، 11 و 9 درصد بوده است.

 



تلاش برای تمرکززدایی در آموزش‌وپرورش
موضوع واگذاری اختیارات به مدارس به‌طور جدی از زمان وزارت حسین مظفر در دوره اول اصلاحات مطرح شد که طرح آن، واگذاری اختیار به استان‌ها به‌عنوان یک سیاست جدی در آموزش‌وپرورش بود. این طرح در دوره دوم اصلاحات و در زمان وزارت مرتضی حاجی به صورت عملیاتی انجام شد؛ به‌طوری‌که نمود آن سازمانی‌شدن ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها بود.
 در راستای افزایش اختیارات استان‌ها، ادارات کل به سازمان ارجاع پیدا کردند و به تبع آن بخشی از اختیارات حوزه ستادی در بحث نیروی انسانی، پرداخت‌ها و توزیع منابع مالی و تصمیم‌گیری درباره نحوه مدیریت فضاهای آموزشی و استفاده از منابعی که به‌عنوان منابع دولتی‌‌ خارج از آموزش‌وپرورش در اختیار استان‌ها بود، افزایش پیدا کرد. این موضوع در دوره‌های دیگر وزارت آموزش‌وپرورش نیز مطرح شد ولی به مرحله اجرا نرسید و در حد همان شعارهای تبلیغاتی باقی ماند؛ تا اینکه در دوره دانش‌آشتیانی زمزمه‌هایی از اجرایی‌شدن آن به گوش رسید و درحال‌حاضر تمرکز اصلی او بر اولویت‌دادن به مدرسه و افزایش اختیارات آن است.

 

دیدگاه تان را بنویسید