عملکرد زیست‌محیطی شهردار تهران زیر تیغ انتقاد

محمدباقر قالیباف که این روز به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در معرض توجه مردم قرار گرفته سال‌هاست که شهردار تهران است و عملکرد او در این نهاد این روزها بیشتر از هر وقت دیگری زیر ذره‌بین رفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یکی از دامنه‌های فعالیت او و مجموعه شهرداری تهران که در این دوره از انتخابات، ‌محیط‌زیست است؛ موضوعی که اگرچه سال‌ها مورد بی‌توجهی افکار عمومی و مسئولان قرار گرفته بود اما مدتی است که به جایگاه خودش نزدیک می‌شود و مردم درباره‌اش حساس شده‌اند. تأثیر این موضوع را در مناظره بین نامزدهای ریاست‌جمهوری دیدیم؛ البته در این برنامه قالیباف از عملکرد خودش در حوزه محیط‌زیست به‌عنوان شهردار تهران دفاع کرد و از اقداماتی مانند تولید برق از زباله‌های تهران نام برد اما گویا حرف‌هایی که زد صدای منتقدان را درآورده است؛ به‌عنوان مثال، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره ادعای قالیباف در زمینه تولید برق از زباله می‌گوید: «در حوزه محیط‌زیست هیچ کار خاصی از او ندیدم، از‌همین‌رو خود را هر چه می‌خواهد بنامد اما ادعا نکند، شهردار محیط‌زیستی است.»

اسماعیل کهرم با تأکید بر اینکه اقدامات قالیباف در زمینه بازیافت زباله در سطح پایین و آزمایشی است، گفت: «کود کمپوستی هم که تولید می‌شود، دارای کیفیت بسیار پایین بوده و پر از شیشه و پلاستیک است، از‌سوی‌دیگر، میزان الکتریسیته‌ بسیار کمی تولید می‌شود و جای سؤال دارد، چرا قالیباف در مناظره هیچ آماری ارائه نداد؛ در حقیقت، هیچ آماری وجود ندارد زیرا کارهایی که دراین زمینه صورت گرفته آن‌قدر سطحی است که ارزش ندارد به آن اشاره شود.»

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به روند نابودی باغ‌های تهران اشاره کرد و گفت: «قالیباف درحالی خود را به‌عنوان شهردار محیط‌زیستی عنوان می‌کند، که شهردار سازه و ساختمان است و همه پروژه‌هایش جنبه نمایشی دارد، ما هیچ کار خاصی از او ندیدیم. پروژه پل صدر به ترافیک و آلودگی هوا دامن زد، قالیباف خود را هر چه می‌خواهد بنامد اما ادعا نکند، شهردار محیط‌زیستی است.»
این بوم‌شناس و فعال زیست‌محیطی در مورد معضلات دریاچه مصنوعی چیتگر گفت: «دریاچه مصنوعی برای جا افتادن زمان زیادی نیاز دارد؛ البته این پرو‍ژه هم جنبه نمایشی داشت. متأسفانه مشکل اصلی دریاچه چیتگر این است که آب داخل آن راکد بوده و هیچ کانالی برای آن پیش‌بینی نشده است و آب جریان ندارد.»

قبلا هم قالیباف گفته بود دولت از طرح حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری عقب‌نشینی کرده و اعلام کرده بود شهرداری تهران برای این موضوع برنامه ارائه داده و به این برنامه بی‌توجهی شده است. این حرف باعث شده بود که سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست واکنش نشان دهد. او گفت: «شهرداری تهران هیچ طرحی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری ارائه نکرده و این طرح با تأکید شخص رئیس‌جمهوری و پیگیری معاونان رئیس‌جمهوری مصوب شده است.»

او به این موضوع هم اشاره کرد که شهرداری تهران خود در مورد کاهش آلودگی هوای این شهر وظایفی دارد که باید آنها را انجام بدهد. متصدی گفت: «یکی از مباحث مهمی که شهرداری تهران باید به آن توجه کند این است که درباره شهری همچون تهران یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها برای کنترل آلودگی هوا، توسعه سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت ترافیک است و لذا به شهرداری تهران توصیه می‌شود با تمرکز بر این دو حوزه و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و افزایش اطمینان شهروندان به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی از طریق افزایش خطوط مترو و بی‌آرتی و اتوبوسرانی در راستای کاهش آلودگی هوای تهران گام بردارد.»

بزرگراه‌سازی چاره تهران نیست

موضوعی که متصدی به آن اشاره کرد یعنی نقش شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا از طریق توسعه حمل‌و‌نقل عمومی یکی از قدیمی‌ترین خواسته‌های شهروندان و فعالان محطیط زیست است. آنها فعالیت‌های شهرداری را در زمینه توسعه سیستم‌هایی مانند مترو خوب و مفید می‌دانند اما از طرف دیگر از سیاست‌های بزرگراه‌سازی شهرداری تهران به شدت انتقاد می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، اقدام شهرداری در زمینه پل دو طبقه صدر با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شد و عده زیادی فکر می‌کردند به‌جای این کار می‌شد به حمل‌و‌نقل عمومی توجه بیشتری نشان داد. انتقادها از این پروژه شهرداری وقتی بیشتر شد که خبر چند برابر شدن هزینه ساخت آن ظرف مدت سه سال خیلی‌ها را متعجب کرد مثلا مهدی روانشادنیا، عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه با هزینه ساخت پل صدر می‌توانستیم حداقل دو برابر پل ساخته شده خطوط مترو ایجاد کنیم، می‌گوید: «اگر به این نتیجه برسیم که با هزینه‌ای که برای ساخت پل صدر داشتیم می‌توانستیم بیش از دو برابر طول پل صدر، مترو بسازیم و در اختیار مردم قرار دهیم، آیا ساخت پل صدر توجیه اقتصادی داشت؟ باید بگویم که مشکل ترافیک با بزرگراه‌سازی حل نمی‌شود، شما هر چقدر بزرگراه بسازید به همان مقدار ماشین به آنها وارد می‌شوند. باید به راه‌های دیگر فکر کرد.»

باغ‌های به تاراج رفته

یکی دیگر از انتقادهایی که در زمینه محیط‌زیست به شهرداری تهران وارد می‌شود، موضوع تخریب باغ‌های تهران است که هر چند وقت یک‌بار یکی از مسئولان یا فعالان محیط‌زیست درباره‌اش حرف می‌زند. غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر تهران با انتقاد از شهرداری می‌گوید: «هفت هزار هکتار باغ‌های شمال شهر تهران در طی سال‌های مدیریت آقای قالیباف نابود شد و حدود ۶۰ هزار میلیارد بدهی روی دست شهرداری تهران ماند. قالیباف اموال، مستغلات و زمین‌هایی که می‌توانست، در شرایط بحرانی به مدد مدیریت شهری بیایند را از بین برد و پروژه‌های نمایشی با بودجه‌های فراقانونی به اجرا درآورد.»

عضو شورای شهر تهران با تأکید براینکه حساس‌ترین پست‌های شهرداری را در اختیار نیروهای بازنشسته نظامی قرار داده است، گفت: «من تعجب می‌کنم که چطور بازنشسته‌ها می‌توانند مدیریت مدرن انجام دهند اما افراد تحصیلکرده و متخصص مدیریت سنتی دارند؟»
انصاری با اشاره به ادعای شهر تهران مبنی‌بر تولید برق از زباله گفت: «در ۱۲ سال مدیریت قالیباف بر شهرداری هیچ اقدام مثبتی در زمینه بازیافت زباله انجام نشده و این کارخانه برق نیز حتی ۲۰ درصد زباله تهران را پوشش نمی‌دهد و از تکنولوژی‌های عقب‌افتاده در آن استفاده شده که هیچ منفعتی برای شهر ندارد. اگر مدعی است؛ شهرداری از بازیافت زباله درآمد دارد، ارقام و عددها را اعلام کند و گزارشات مالی را به مردم ارائه دهد.»

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به ساخت‌وسازهای بی‌رویه شهردار تهران به‌ویژه در شمال‌غرب و شمال‌شرق تهران گفت: «ایشان پول‌های بادآورده‌ای که از عوارض این ساختمان‌ها به دست آورده را خرج انجام پروژه‌های نمایشی می‌کند، درحالی‌که همین ساخت‌وسازهای بی‌رویه بودند که تصفیه هوا در تهران را با مشکل روبه‌رو کرد و به ترافیک دامن زد. پل‌های طبقاتی و تونل‌هایی که ساخته و به آنها افتخار می‌کند، در حقیقت همه بدون توجه به حمل‌و‌نقل و موارد ایمنی کافی خود به یک فاجعه ترافیکی تبدیل شده به‌طوری‌که اکنون تهران فقط یک پارکینگ بزرگ است. قالیباف هرگز پاسخ درستی در شورا به سؤالات اعضا نداد و شاهد همین امر در مناظره دیشب نیز بودیم. برای مثال در حادثه پلاسکو در زمان وقوع حادثه، ایشان برای تبلیغات انتخاباتی به قم رفته بود و رئیس دفتر خود را به محل حادثه فرستاده بودند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید