سرانجام کرایه‌های تاکسی در سال ۹۶

رئیس کمیته عمران شورای شهر گفت: هنوز تکلیف افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی روشن نشده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مسافران تاکسی این روزها بیش از روزهای گذشته بر سر کرایه چانه می‌زنند. رانندگان تاکسی بی آن که منتظر ابلاغ تصمیم شورای شهر بمانند خود کرایه را به دلخواه افزایش داده‌اند و مسافران نیز هر روز با قیمتی تازه روبرو می‌شوند. نرخ کرایه تاکسی یک روز هزار و ۳۰۰ تومان است و روز دیگر ممکن است برای مسافتی کوتاه یک هزار و ۵۰۰ تومان باشد. مبنایی برای افزایش جز تصمیم راننده تاکسی وجود ندارد. در این میان مسافران نمی‌دانند وعده مسئولان را که قول برخورد با متخلفان را می‌دهند باور کنند یا کرایه‌های بیشتری که هر روز پرداخت می‌کنند. رانندگان تاکسی گرانی‌ها را به دلیل افزایش قیمت‌ها حق خود می‌دانند و لیستی از افزایش قیمت لوازم یدکی و … را برای گرانی‌ها تازه ردیف می‌کنند.

چالش هرساله و تکراری فرمانداری و شورای شهر بر سر مصوبه نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال جدید هم فرصتی است که رانندگان نرخ‌های مورد تأیید خود را بگیرند.

روز گذشته، محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در ارتباط با آخرین وضعیت کرایه وسایل حمل و نقل عمومی گفت: در ارتباط با مبلغ افزایش کرایه تاکسی‌ها نیز که به شورای حل اختلاف برای بررسی و تعیین قیمت ارجاع داده شده بود، بررسی‌ها در شورای حل اختلاف به پایان رسیده و مبلغ افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها در شورا تصویب شده است.

سرخو گفت: عقیده‌ام برای افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس‌های شرکت واحد افزایش ۱۰ درصدی آن بود ولی اکثریت نمایندگان شورا رای به افزایش ۱۴ درصدی توافق کردند.

این در حالی است که یک عضو دیگر کمیسیون عمران شورا اعلام کرده است که امکان این که کرایه‌ها افزایش نداشته باشد وجود دارد. اسماعیل دوستی امروز اعلام کرده است: اعضای شورا پیش از آغاز سال ۹۶ مصوبه افزایش کرایه‌ها را به تصویب رسانده اما این مصوبه پس از ارسال به فرمانداری تهران با مخالفت همراه شد.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی کرایه تاکسی تصریح کرد: در مصوبه شورای شهر، اعضا به افزایش ۱۰ درصدی کرایه‌ها رای دادند اما این ۱۰ درصد افزایش که بر مبنای افزایش نرخ تورم بود نیز با موافقت همراه نشد.

دوستی ادامه داد: مدیریت شهری و شورای شهر تهران به افزایش کرایه‌های تاکسی اصرار دارند زیرا معتقد هستیم معیشت رانندگان تاکسی نیز باید تأمین شود.

وی با تأکید بر همراهی مدیریت شهری تهران با دولت خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت درخواست افزایش نیافتن کرایه‌ها را ارائه کند، شهرداری به تنهایی قادر است کمک‌هایی را به قشر تاکسیران ارائه کرده و از افزایش یافتن کرایه‌ها جلوگیری کند.

این در حالی است که اقبال شاکری عضو دیگر کمیسیون عمران گفت: هنوز اتفاق جدیدی در رابطه با مصوبه  نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی و تاکسی نیفتاده است و خبری جدیدی وجود ندارد.

او با بیان اینکه فرمانداری تهران با افزایش نرخ کرایه ۱۲ تا ۱۵ درصدی مترو، اتوبوس و تاکسی مخالفت کرده و لایحه را برای بررسی بیشتر به شورای شهر برگرداند گفت: با این حال شورای شهر مجدداً بر افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ کرایه‌ها تأکید داشت و بر همین اساس لایحه به شورای حل اختلاف ارسال شد.

رئیس کمیته عمران شورای شهر افزود: یک ماه و نیم از سال جدید گذشته است و با توجه به قیمت تمام شده حمل و نقل عمومی برای مدیریت شهری و همچنین تأکید رانندگان تاکسی لازم است هر چه زودتر تکلیف نرخ کرایه‌ها مشخص شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید