چمران واگذاری املاک با تخفیف ۱۷۰میلیونی را تکذیب کرد

چمران در نشست خبری خود اعلام کرد دادستانی می‌گوید درباره هیچ‌یک از اعضای شورای شهر، مسئله واگذاری نجومی املاک واقعیت نداشته ولی محسن پیرهادی در صحن علنی شورا گفته بود ۱۷۰ میلیون تومان تخفیف روی خرید یک ملک گرفته.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهدی چمران شاید در قالب آخرین نشست خبری رئیس شورای شهر، مقابل خبرنگاران نشست تا همه چیز را تکذیب کرد. در شرایطی که تندگویان، عضو اصلاح طلب شورای شهر گفته بود 111 مرتبه به چمران درباره واگذاری قراردادهای نجومی به سازمان زیباسازی شهرداری، نامه نوشته و رحمت اله حافظی، عضو اصولگرای شورا گفته برای استخدام بی ضابطه 4200 نفر در مترو که گفته شده از اقوام برخی مداحان و مسئولان هستند، سازمان بازرسی به چمران نامه نوشته و او به اعضای شورا در این باره چیزی بروز نداده، ولی مهدی چمران، رئیس شورا در پاسخ به خبرگزاری خبرآنلاین اعلام کرد قرار نیست به اعضای شورای شهر درباره مواردی از این دست، گزارش بدهد.

در این نشست خبری از او پرسیده شد «چرا اعضای شورای شهر برای شما نامحرم هستند؟ تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی می گوید برای واگذاریهای نجومی قراردادهای سازمان زیباسازی 11 بار مکاتبه کرده و جواب نگرفته و رحمت اله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای چهارم می گوید چرا چمران نامه سازمان بازرسی درباره استخدام نجومی 4200 نفر در مترو، از اعضای شورای شهر پنهان کرده. چرا این برخوردها صورت می گیرد؟»

چمران در پاسخ گفت: مگر همه نامه هایی که برای رئیس مجلس می رسد را برای همه اعضای مجلس می فرستند؟

او در ادامه گفت: ما یک مجلس کوچکیم و قانون برای ما تعیین تکلیف کرده. سازمان بازرسی در ارتباط با مترو، نامه به من می نویسد. من باید از شهردار توضیح بخواهم. نه اینکه به اعضای شورای شهر بنویسم. اگر نامه مالی باشد، برای کمیسیون برنامه بودجه می فرستم. اگر موضوع عمرانی باشد به کمیسیون مربوطه برای بهره برداری می نویسم. آنها (اعضای شورای شهر) هیچ وظیفه ای ندارند، اگر قرار است مسایل را فاش کنند که سازمان بازرسی هم می تواند فاش کند. نامه ها باید به شهرداری برود و پاسخ بیاید، حتی پس از بررسی ها، بسیاری از موارد را سازمان بازرسی به دادگاه می فرستد. دادگاه هم ممکن است تخلف را رد کند یا قبول کند. بنا براین دادگاه تصمیم می گیرد تقصیر با شهرداری است یا نیست. 

رئیس شورای شهر تهران در ادامه گفت: چیزی که به نتیجه نهایی نرسیده، درست نیست ما اعلام عمومی کنیم. حتی پاسخهای شهرداری را برای کمیسیونها می نویسم. جدا هم می نویسم برای بهره برداری و کمیسیونها هم بهره برداری خوب می کنند. ممکن است سازمان بازرسی اشتباهاتی در این زمینه داشته باشد. هر جا هم کسی دلایلی دارد اعلام می کند. این که برخی می گوید نامه نمی آید و یا نامه داده ایم و جواب ندادند، نمی شود که مسایل رقابتی بین شرکتها را روی سایت عموم گذاشت تا همه استفاده کنند. اعضای شورا می توانند با دریافت رمزشان در سامانه، خودشان وارد شوند، ببینند و بهره برداری کنند.

چمران در ادامه توضیحاتش گفت: من حتی بیش از این، وقتی نامه ای برای یک کمیسیون می رود که اختصاصی است، برای روسای محترم سایر کمیسیونها برای استحضار و بهره برداری می نویسم. کاری که در مجلس نمی شود را ما انجام می دهیم. برای همه کمیسیونها می نویسم، اگر خودشان نمی خوانند، تقصیر ما نیست. برای روسای کمیسیونها می نویسیم. می توانند نمونه ها را الان بیاورند و نامه های آقای تندگویان (درباره قراردادهای سازمان زیباسازی) هم مستقیما برای شهرداری بوده و برای من نبوده، نامه درباره برخی قراردادهای شهرداری و زیباسازی بوده، نه مال حالا بلکه متعلق به سالهای قبل بوده.

بیان سوابق مبارزاتی چمران در نشست خبری

مهدی چمران در ابتدای سخنانش با گرامی داشت زادروز حضرت زهرای مرضیه(س) به خاطراتش در نهضت ملی شدن صنعت نفت پرداخت و گفت: خاطرات زیادی از مبارزات آن ایام هنوز در ذهنم نقش بسته و اهمیت این مبارزات در خاورمیانه و شکستن شاخ امپریالیسم انگلیس مهم است. من قبل از سال 50 هم دو سال در بوشهر تبعیدی بودم و خوب این شهر را می شناختم. اخیرا در بوشهر در یک همایش حضور داشتم که ارتباط بین شورای شهر و شهرداری این شهر را خیلی منصفانه دیدم.

مروری بر مصوبات شورای شهر در سالی که گذشت

او قول داد عملکرد شورای شهر را در یک بیانیه، منتشر کند تا کار دبیرخانه، کمیته ها، کمیسیونها، شورای شهر را منتشر کند. او گفت: در سال گذشته 538 مصوبه داشتیم که 101 مصوبه، در قالب 34 طرح و 57 لایحه و 10 مورد هم مصوباتی در پاسخ به فرمانداری به تصویب رسانده ایم.

چمران درباره باغها به صورت خاص توضیح داد: 178 مورد تصمیم گیری درباره باغها داشتیم و درباره نامگذاریها هم 259 مورد مصوبه داشتیم.

او همچنین گفت: درباره ساماندهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران با موسسات تابعه، مصوبه ای داشتیم که خوشبختانه تا حد زیادی عملی شده است. زمانی که آمدم شورا، چند ماه طول کشید تا لیست املاک شهرداری را به صورت دستی بگیریم، ولی الان کل املاک در سازمان اسناد و املاک شهر تهران مستقر است و می توان با سیستم به آن دسترسی پیدا کرد. همچنین الزام شهرداری تهران به ساماندهی و تفکیک ماموریتهای شهرداری در زمینه های مختلف است که الان عملی شده. همچنین لایحه منابع مالی پایدار سازمان آتش نشانی و ارتقای کیفیت و کمیت تجهیزات این سازمان در مردادماه امسال به تصویب رسید.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه گفت: در آبان ماه، شهرداری را مکلف به تهیه بودجه سنواتی کردیم. در 24 بهمن هم تفریغ بودجه سال گذشته (94) را داشتیم و به شهرداری تکلیف کردیم هر عوارضی می خواهد به مردم اعلام کند، باید سیستماتیک باشد و دستی دیگر مورد پذیرش نیست. همچنین شهرداری مکلف به ارائه برنامه 5 ساله شهر تهران شده است.

املاک نجومی درباره هیچ یک از اعضای شورا واقعیت ندارد

او مروری بر مهمترین مباحث روز شورای شهر کرد و درباره املاک نجومی توضیح داد: متاسفانه بحث پرونده ای که به نام املاک نجومی معروف شد، درز نامه یکی از بازرسان به دست یکی از اعضا رسید و ایشان هم در اختیار رسانه ها قرار دادند و منتشر شد و سازمان بازرسی اعتراض کرد این نامه، سئوال بوده و قطعیت نداشته و نباید پخش می شده. شما دعوا و مرافعه آن را می دانید و موج بسیار شدیدی را در شهر ایجاد کرد. هنوز هم از سوی مردم مورد سئوال هستیم. فعلا در دادستانی مراحل را طی می کند. دادستانی رسما اعلام کرد درباره هیچ یک از اعضای شورای شهر واقعیت نداشته و درباره 27 هزار ملکی که به تعاونی های شهرداری واگذار شده، مطالعه می کنند. 40 نفر اصلا وجود و ارتباط نداشتند و اسمشان در آن لیست "بی خود" آمده. بقیه هم در حال دنبال شدن است و امیدواریم هر چه زودتر نتیجه منتشر شد. اگر جایی عملی انجام شده که نباید انجام می شده، باید مطلع شویم چه شده است.

همچنین چمران درباره سانحه دلخراش پلاسکو گفت: در پلاسکو 9 روز طول کشید تا آواربرداری انجام شود. 16 نفر از آتش نشانان عزیز در این حادثه جان باختند و 5 نفر هم از کسانی که در این ساختمان حضور داشتند، از دنیا رفتند. این حادثه، بسیار دلخراش بود و امیدواریم چنین حوادثی را در آینده نداشته باشیم.

مردان سیاسی بر صندلیهای سبز تکیه زده اند

چمران که یکی از اصلی ترین چهره های تشکل سیاسی "جمنا" شمرده می شود، سایر اعضای شورای شهر را به داشتن "حاشیه های سیاسی فراوان" متهم کرد و گفت: در شورا تمام تلاش ما این بود که شورا تخصصی باشد. ولی عموما مردان سیاسی بر صندلی های سبز تکیه زده اند و "حاشیه های سیاسی فراوانی دارند." گاهی تنش ها، سروصداها و اتفاقات ناخوشایندی رخ داد ولی این تلاش صورت پذیرفت تا به طور کلی و عام، در ارتباط با مصوبات شورا، این مسئله تا حد زیادی حل شده و شورای شهر تهران با درجه اهمیت بالای خود، توانسته بیلان کار قابل قبولی از خود ارائه دهد.

او در پاسخ به انتقاد احمد مسجدجامعی که گفته بود تاثیر مخرب بی نظمی در تهران در برخی معابر از موشک باران زمان جنگ بدتر است، توضیح داد. خبرنگاری از او پرسید: اگر تهران بر اساس طرح تفصیلی اداره می شود، چرا می شنویم برخی از اعضای شورای شهر می گویند در برخی خیابانهای تهران موشک خورده است؟

چمران در پاسخ گفت: ساختمانهایی که از سال 93 به این سو، ساخته می شود، عموما پروانه های آن در سالهای قبل صادر شده است. از سال 93 تاکنون، هر سال، تعداد صدور پروانه نصف شده و الان به یک چهارم رسیده. برخی دوستان همه چیز را به گردن رئیس شورا می اندازند و خودشان می نشینند و تماشا می کنند و تذکر می دهند. شبهای جمعه من تا نیمه شب اینجا بودم و به جز یکی دو کارمند کسی نبود. انتظار نداریم از اعضای شورا کسی باشد، ولی حجم بالا کار بسیار زیاد است.

رئیس شورای شهر درباره پیگیری سریع امور در شورای شهر گفت: من نامه ها را سریع دستی می نویسم. دوستان به من می گویند خطت خوب است، ولی خط اساتید خط را می بینم چنین ادعایی ندارم به خصوص خط شهید چمران که استاد خط بود. نامه ها را سریع شماره می کنیم و تلفنی هم دنبال می کنیم تا سریع، عملکردها نظارت شود. در سیستم نظارتی ما، تمام پروانه ها، تصمیمات شوراهای معماری در سایت می آید و دو نفر معمار و شهرساز متخصص، بلافاصله چک می کنند و اگر مشکلی باشد، بلافاصله می فرستیم. ولی اینها را رسانه ای نمی کنیم، آه و ناله نمی کنیم و کار تبلیغاتی نداریم. حتی یک شهردار را سه بار نوشتم که به دادگاه تخلفات برود و محاکمه شود. باید او اشتباه کرده، متوجه شود. درباره طرح جامع و تفیصلی پای کار ایستاده ایم و کسی هم تخلف کرده، جلویش را می گیریم. اگر کسی می گوید در کوچه 6 متری، آپارتمان بزرگ ساخته شده، باید بروند پروانه را ببینند که در دهه 70 ساخته شده. در 10-12 سال، چند ساختمان درست شده که ما هم دنبال می کنیم.

تذکر شفاهی قانونی نیست

چمران درباره تذکرهای زیادی که در شورای شهر بیان می شود گفت: ما در قانون، چیزی به نام تذکر شفاهی نداریم. از دوره چهارم باب شد. در دوره های قبل، طبق قانون، تذکرات کتبی بود و اگر نیاز به عمومی شدن بود، می گفتیم بگویند. گاهی می گویند تذکرات کتبی، دیر می شود. اینگونه نیست و ما سریع پیگیری می کنیم. درباره دو کمیته پیگیر مسئله پلاسکو دو کمیته تشکیل دادیم یکی امور فنی و حقوقی و دیگری رفاهی. هنوز زود است گزارشهای این کمیته ها به شورا بیاید. این هفته خواستم یک گزارش مختصری بدهند، ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده اند. دادستانی، دولت، راه و شهرسازی هم نرسیده است.

آموزش و پرورش به دنبال واگذاری مدارس به شهرداری است

چمران درباره تمایل آموزش و پرورش به واگذاری مدارس به آموزش و پرورش هم توضیح داد. او گفت: نظر من این نیست که مدیریت یکپارچه شهری خلاف قانون اساسی است. این یک بحث حقوقی است و باید انجام شود. سازمان برنامه و بودجه در سال 78، 23 مورد تصدی امور شهر را تصویب کرد که در اختیار شهرداریها قرار دهد ولی عملی نشد. ما به مجلس در برنامه توسعه چهارم، حکم گرفتیم و شورای نگهبان هم تایید کرد که طرح به دولت داده شود تا مدیریت یکپارچه شکل بگیرد. ما لایحه از شورای عالی استانها به دولت دادیم و 16 مورد هم تایید شد. وزارت کشور این طرح فعلی را آماده کرده ولی هنوز به صحن دولت نرفته. به این دولت قطعا نمی رسد، انشالله دولت بعدی، دولتی باشد که شوراها را بفهمد و بداند شوراها پیشانی عملیات عمرانی و فرهنگی در شهرها هستند و بار بزرگی را از دوش دولتها برمی دارند. کسی مخالف نیست عملکردهای شهری در اختیار شورا باشد، بلکه در اختیار شهرداریها قرار می گیرد و این مخالف قانون اساسی نیست. آموزش و پرورش از خدا می خواهد اداره مدارس را به شهرداریها واگذار کند. ما نپذیرفتیم. گفتیم اول بدهی های معلمان را بدهید، بعد بررسی می کنیم.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید