دانشور: تهران 2000 کارتن خواب زن دارد

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، از وجود دو هزار کارتن خواب زن در پایتخت خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فاطمه دانشور در نشست خبری با موضوع «گزارش عملکرد کمیته اجتماعی در حوزه کودکان کار» گفت: ما ۲۱ بازدید از حاشیه شهر تهران به ویژه هرندی داشتیم که عمده بازدیدها از ۲۳ شب تا سه صبح بوده است. این بازدیدها از محلات پرخطر منجر به ۶۳ گزارش در حوزه‌های زنان، کودکان، کارتن‌خوابی، ناامنی اجتماعی و ... شد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه ما چالش اتباع را در بحث کودکان کار داریم، گفت: این اتباع ساکن ایران هستند و ما نیاز به ساختار نظام‌مند، قانونمند و زیرساخت برای حمایت از آنها داریم.

دانشور افزود: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه ورود کند و هماهنگی بین بخشی هم وجود ندارد؛ به همین دلیل ما گزارش‌هایمان را به نهادهای مختلف و مسئول ارائه داده‌ایم.

حدود دو هزار کارتن‌خواب زن در تهران داریم

وی با انتقاد از این موضوع که در مدیریت شهری نگاه مردانه قالب است، گفت: ما بازدیدهای متعددی از سامان‌سراها داشتیم؛ بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کارتن‌خواب زن در تهران داریم که مانند آقایان برای آنها گرمخانه مشخص نشده بود؛ در واقع برای زن‌ها فقط سامان‌سرا طراحی و دیده شده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: این سامان‌سرا در لویزان و برای معتادان متجاهر ایجاد شده و نبود گرمخانه، NGOهای فعال و... نشان می‌دهد ما باید بر روی زنان کارتن‌خواب و معتاد تمرکز بیشتری داشته باشیم.

دانشور با اشاره به بازدید خود از خیریه‌ها نیز گفت: ما تلاش کردیم خیریه‌های فعال را شناسایی کنیم و در این زمینه ۶۱ بازدید نیز از خیریه‌ها داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: بیشتر خیریه‌های فعال در حوزه کودکان کار با خلاء فضا روبرو هستند؛ لذا ما با پیگیری‌های فراوان، ۱۷ مرکز پرتو را در اختیار انجمن‌های فعال قرار داده‌ایم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به راه‌اندازی مدارس «صبح رویش» اظهار داشت: آنچه در برنامه توسعه پنجم در این زمینه قرار گرفت، راهبرد شهرداری بود و این ورود واقعاً بی‌نظیر بود.

تقویت NGO های فعال در حوزه زنان

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به بازدید از مکان‌های نگهداری زنان معتاد گفت: ما متوجه شدیم مرکزی برای زمان پس از ترخیص این بانوان وجود ندارد، پیگیری‌ها منجر به این شد که «بهاران» ویژه زنان معتاد ایجاد شود.

وی در بحث زندان زنان نیز افزود: در بازدیدهایی که داشتیم، با زنان متعددی روبرو شدیم که به دلایل جرایم غیرعمد و رقم‌های اندک در زندان به سر می‌برند؛ لذا مصوبه‌ای آوردیم که شهرداری موظف شد دو میلیارد تومان برای آزادسازی آنها اختصاص دهد که این مبلغ به سه میلیارد تومان افزایش یافته است.

نوزادان معتاد باید سم‌زدایی شوند

دانشور با اشاره به ۸۲ بازدید از سازمان‌های اجتماعی گفت: یکی از موضوعاتی که در این بازدیدها مورد توجه بود، فروش نوزادان توسط مادران معتاد بود.

وی تصریح کرد: این بازدیدها منتج به ابلاغیه‌ای شد که بچه‌هایی که مادر معتاد دارند، حتماً باید بعد از تولد سم‌زدایی شوند و به صورت فوریت این موضوع به بهزیستی اعلام شود تا آنها مسئولیت بچه را بر عهده بگیرند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران توضیح داد: این باعث شد ۷۰ درصد این کودکان که احتمال فروش آنها توسط مادران معتاد وجود داشت، به بهزیستی‌ها منتقل شوند.

دانشور با بیان اینکه نگران این بودیم که این بچه‌ها در بهزیستی رسوب کنند، گفت: قرار شد طول اقامت بچه‌ها در بهزیستی کاهش یابد؛ لذا ما طول اقامت آنها را به زیر ۶ ماه کاهش دادیم.

وی تأکید کرد: به ازای هر نوزاد شیرخوار، ۷ متقاضی پذیرش وجود دارد یعنی ما با کمبود متقاضی مواجه نیستیم.

آسیب‌های اجتماعی در برنامه توسعه ششم دیده شد

عضو شورای شهر ادامه داد: یکی از تأکیدات ما زنان سرپرست خانوار بود که نگاه ویژه‌ای به آنها داشتیم؛ از جمله افزایش اعطای وام به آنها بود که از این رقم از سه میلیون به پنج میلیون افزایش یافت.

وی افزود: همچنین در بودجه امسال رقم اختصاص یافته به آنها افزایش قابل توجهی داشته است؛ ضمن اینکه قرار است مبلغ بلاعوضی در اختیار آنها قرار دهند تا در حوزه تأمین مسکن دچار مشکل نشوند.

دانشور گفت: در برنامه ششم توسعه، آسیب‌های اجتماعی دیده نشده بود که وقتی این برنامه وارد مجلس شدیم، با فشارهایی که آوردیم این بحث نیز به برنامه اضافه شده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مهم ما این است که بیمارستان‌ها، کودکان معتاد را پذیرش نمی‌کنند و نیاز به حکم قضائی در این زمینه داریم؛ رفع این مشکل پروسه دشواری است که البته تعاملات بسیار خوبی با وزارت بهداشت صورت گرفته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید