مهمترین اولویت وزارت ورزش در حوزه جوانان چیست؟

وزیر ورزش و جوانان در پیام خود به کنگره علمی جوانان در آیینه پژوهش تأکید کرد: تحقیق و پژوهش در کشف حقایق و شناخت مسائل، ضرورتی گریزناپذیر است

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  کنگره علمی جوانان در آیینه پژوهش با پیام دکتر سلطانی فر، امروز در شیراز آغاز به کار کرد.

متن پیام وزیر ورزش و جوانان که توسط محمدرضا فضلی - رییس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش وجوانان قرائت شد به شرح زیر است:

«تحقیق و پژوهش در کشف حقایق و شناخت مسائل، ضرورتی گریزناپذیر است. فلاسفه، علما، دانشمندان و پژوهشگران رشته‌های علمی مختلف همواره برای کشف مسایل و یافتن پاسخ سؤالات خود، به دنبال روش‌هایی بوده‌اند که از صحت و اطمینان بیشتری برای رسیدن به حقیقت برخوردار باشند.

 می دانیم که مسأله تحقیق و پژوهش در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی - که محور اصلی چالش های جوانان امروز کشور است- از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است. توجه به موضوع جوانان در شرایطی که ۳۱.۵ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند، جایگاه ویژه‌ای دارد بنابراین سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه جوانان نیاز به شناخت علمی از وضعیت جوانان دارد. در دنیای امروز از نگاه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جمعیت جوان به مثابه فضایی تعیین کننده برای تغییر در عرصه‌های اجتماعی شناخته می‌شود و از دو جنبه کمی و کیفی آن از موارد مورد ملاحظه پژوهشگران، اندیشمندان و برنامه‌ریزان توسعه و تعالی هر کشوری است.

مفهوم جوان و جوانی مانند هر موضوع دیگری در جهان امروز دستخوش تغییرات و چالش‌های مهمی قرار گرفته است. در شرایط اجتماعی و اقتصادی امروز جامعه که با تغییرات ارزشی و هنجاری شتابنده مواجه است و با مفاهیمی چون شکاف نسلی،شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی روبرو است، ابعاد آن نسبت به شرایط نسل‌های گذشته، وسیع‌تر و متنوع‌تر شده است، بدین معنا که آینده به چشم‌اندازی روشن از جوانان وابسته است.

 با توجه به افزایش سطح تحصیلات عمومی، امکانات تحصیلات تکمیلی، و متعاقباً افزایش حضور جوانان در عرصه‌های عمومی و مشارکت‌شان در فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی، در عصر پدیدار شدن فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، الگوهای رفتاری و سبک زندگی نوینی معرفی و پدیدار شده است. جوانان مشابه همه اقشار و گروه‌های اجتماعی نیازهای قانونی و مشروعی همچون اشتغال، آموزش، رفاه و تامین اجتماعی، ازدواج و مسکن دارند. طی سال‌های گذشته بسیاری از این نیازها به دلیل تاخیر در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اقدام به صورت چالش درآمده و حتی در برخی از حوزه‌ها همچون اشتغال و آسیب‌های اجتماعی، تبدیل به بحران شده است که این موقعیت مستلزم تدبیری ژرف برای ایجاد و تداوم امید و تلاش در مردم توسط مسئولان کشور است.

بر این مبنا فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی در حوزه‌ چالش‌های اساسی جوانان از مهمترین اولویت‌های وزارت ورزش و جوانان است. توفیق در این زمینه‌ها در صورتی تحقق می‌یابد که در برنامه‌ریزی‌های هدفمند و کلان کشور، توجه بیشتری به امر پژوهش در این حوزه داشته باشند بنابراین لازم است فعالیت پژوهشی در حوزه جوانان که سرمایه‌های اصلی نظام و انقلاب هستند، به عنوان یک نیاز حیاتی و نیروی محرکه پیشرفت حصول رفاه توسعه پایدار و استقلال کامل در اولویت قرار گیرد.

با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در راستای اعتلای فرهنگ تحقیق و پژوهش در حوزه جوانان و ورزش، تمهیدات پیش‌بینی شده دولت محترم تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه به موضوع جوانان، ضرورت شناسایی دقیق ظرفیت‌ها، نقش و جایگاه این قشر عظیم درپیشبرد اهداف عالیه نظام، اهمیت اجرای دقیق و موثر پژوهش و مطالعات بنیادی و کاربردی در این حوزه را بیش از پیش تایید می نماید. حرکت در مسیر ایجاد انگیزه و توانمند­سازی جوانان برای مشارکت بیشتر در امور و فعالیت‌های اجتماعی، مسیر پایان‌ناپذیری است که کمترین دستاورد آن تشکیل و ارتقای سرمایه اجتماعی در فردای ایران توسعه یافته و سربلند خواهد بود.»

بر اساس گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان در پایان این پیام آمده است: در همین راستا، وزارت ورزش و جوانان با جلب همکاری و همفکری نخبگان علمی ، اساتید و صاحبنظران محترم دانشگاهی و مراکز علمی و پژوهشی علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با حوزه جوانان را فرصتی مناسب در جهت تشخیص دقیق مسائل و مشکلات جوانان کشور می‌داند. ارایه راهکارهای منطقی و کاربست‌های متناسب در حوزه های علمی و اجرایی که منتج از یافته‌های پژوهشی و مطالعات انجام شده باشند، پیشبرد اهداف و برنامه های وزارت و دولت تدبیر و امید در حوزه جوانان را بیش از پیش تسریع می‌کند همچنین حمایت از انجام تحقیقانت کمی و کیفی و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در موضوعات مرتبط با چالش‌های اساسی جوانان از جمله ماموریت‌ها و تکالیف این وزارتخانه است.»

 

دیدگاه تان را بنویسید