امیدواری "مولاوردی" برای بهبود شرایط زنان تا ۵ سال آینده

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بر اساس پیش‌بینی ما در پنج سال آینده در همه حوزه‌ها از جمله مدیریت، خانواده، بازار کار شاهد بهتر شدن شرایط در زمینه دسترسی عادلانه زنان و مردان به فرصت‌ها خواهیم بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شهیندخت مولاوردی در دیدار با آنا ماریا آندرس- وزیر همکاری‌های بین‌المللی دفتر نخست‌وزیری لهستان و معاون وزیر لهستان- که امروز در معاونت امور زنان و خانواده برگزار شد،افزود: حدود ۲۹ سال پیش تشکیلاتی راه‌اندازی شد که آغازگر توجه به مسائل زنان در ایران بود و بعد از آن در برنامه سوم توسعه شاهد توجه ویژه به حوزه زنان بودیم. در دولت‌های مختلف این بستر ارتقاء پیدا کرد و امروزه در سطح معاون رییس جمهور مشغول فعالیت هستیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار در انتخابات مجلس، بیشترین تعداد زنان را داریم بگونه‌ای که ۱۶ تن از نمایندگان مجلس را زنان تشکیل می‌دهند همچنین روز گذشته در سند برنامه ششم توسعه چند ماده قانون به نفع زنان تصویب شد. بدین ترتیب توجه به زنان در برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه پنجم بیشتر بوده است. همچنین در کابینه دولت یازدهم سه معاون زن مشغول فعالیت هستند که ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و معاونت امور زنان و خانواده را برعهده دارند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: حضور زنان به ویژه در سال‌های اخیر در مناصبی که مربوط به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است روند رو به رشدی را طی می‌کند. به ویژه در سطح محلی همه روزه شاهد انتشارخبرهایی از انتصاب زنان در این مناصب هستیم. همچنین حضور زنان در عرصه‌های فرهنگی و هنری، حقوقی و پزشکی که چندان ارتباطی با بخش دولتی ندارد و در حوزه‌های تجارت، بازرگانی و کارآفرینی چشمگیر است.

مولاوردی در ادامه اظهار کرد: در دولت یازدهم که یکی از شعارهای رییس جمهور دسترسی به فرصت‌های برابر است بنابراین تلاش خودمان را برای جاری‌سازی رویکرد عدالت جنسیتی انجام داده‌ایم  و این موضوع در سند برنامه ششم توسعه به تصویب رسید.

وی همچنین به تحصیلات عالیه و آموزش‌های زنان ایرانی اشاره کرد و گفت: از نظر تحصیلات عالیه و آموزش، زنان ایرانی در مقایسه با زنان منطقه همچنین در مقایسه با مردان ایرانی روند صعودی را طی می‌کنند و دانشگاه‌های ما به تسخیر زنان و دختران در آمده است. امروزه که در دهه چهارم انقلاب اسلامی هستیم، از چالش‌ها و برنامه‌های جدی نظام جمهوری اسلامی ایران  بهره‌مندی از حضور زنان تحصیلکرده در راستای توسعه کشور است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین به توانمندی‌های اقتصادی و سیاسی زنان برای توسعه کشور و امکان ادامه تحصیل زنان ایرانی در خارج از کشور نیز اشاره کرد.

مولاوردی با اشاره به روابط ایران و لهستان گفت: قطعا تبادل تجربه با لهستان و استفاده از برنامه‌های موفق این کشور می‌تواند ما را در رسیدن به نتایج مدنظر یاری کند.

وی با اشاره به وضعیت موجود حوزه زنان و خانواده اظهارکرد: با توجه به فاصله و خلاءهای موجود در حوزه زنان و خانواده وجود تشکیلاتی در این حوزه تا اطلاع‌ثانوی ضروری است البته امیدواریم به شرایطی برسیم که نیازی به تشکیلات مستقل برای زنان نباشد و همه دستگاه‌ها توجه و تعهد لازم در انجام ماموریت‌های خود در این حوزه را داشته باشند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه کار اصلی معاونت امور زنان بررسی مسائل و وضعیت زنان و خانواده و ایجاد حساسیت و جلب مشارکت حداکثری برای رفع این مسائل است، گفت: در جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود تلاش کنیم و امیدواریم با ایجاد همکاری‌های شبکه‌ای در کشور شاهد بهبود وضعیت زنان و خانواده باشیم.

مولاوردی همچنین به برابر بودن دستمزد زنان و مردان در بخش دولتی اشاره کرد و گفت: این برابری در بخش غیردولتی و غیررسمی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه زنان چالش‌های جهانی را پیش رو دارند که تبادلات و ارتباطات کشورها راه رسیدن به اهدافشان را هموارتر می‌کند،اظهارکرد: دفتر تجاری لهستان در ایران در حال گشایش است و این اقدام می‌تواند به زنان تاجر و بازرگان ایرانی کمک کند تا بتوانند فعال‌تر از قبل در این زمینه گام بردارند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده به ۵۴۰ سال سابقه رابطه بین دو کشور ایران و لهستان و نبود نقطه تاریک و منفی در این روابط اشاره کرد و گفت: همین امر باعث می‌شود که دو کشور برای گسترش روابط بیشتر تشویق شوند.

در ادامه این نشست،ماریا آندرس- معاون وزیر لهستان-  ضمن ابراز خرسندی از دیدار خود با مولاوردی اظهار کرد: این ملاقات و برقراری ارتباط و همکاری با شما برای ما بسیار مهم بود.

وی ضمن اشاره به ارتباط ایران و لهستان در زمینه‌های فرهنگی و هنری گفت: لهستان اولین کشوری است که ۱۰۰ سال پیش بعد از مستقل شدن اجازه فعالیت به زنان در زمینه‌های مختلف را داد البته در همه جای دنیا عدم تعادل بین حقوق مردان و زنان وجود دارد.

آندرس در پایان این دیدار از مولاوردی برای حضور در کشور لهستان دعوت و معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید