معاون اول رئیس جمهور:

زنان سهم بزرگی در پیشرفت ایران داشته اند

معاون اول رئیس جمهور در اولین جشنواره زن، خانواده و رسانه گفت: یقیناً سهم بزرگی از پیشرفت ایران در همه زمینه‌ها بر دوش زنان فرهیخته و فعال کشور است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اسحاق جهانگیری، در نشست جشنواره زن، خانواده و رسانه با درخواست از رسانه‌های مخالف دولت برای حفظ امنیت کشور و جلوگیری از آشتفگی آن، تأکید کرد: ایران در جهان امروز و منطقه پرمخاطره و ناامن غرب آسیا کشوری آرام، امن و رو به توسعه است به همین خاطر از همه رسانه‌های مخالف دولت می‌خواهم که جامعه امن و نظام مقتدر و برخوردار از رهبری آگاه و هوشمند را ناامن،‌ ناتوان و آشفته نشان ندهند.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  در اختتامیه نخستین جشنواره «زن،‌ رسانه و خانواده» ضمن تسلیت  درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از حضور گسترده و آگاهانه مردم در مراسم‌ تشییع، تدفین و گرامیداشت‌ ایشان تقدیر کرد و گفت: حضور پرشور و بی‌سابقه مردم در این مراسم‌ها پیام‌های متعددی دارد که امیدواریم آنها به استقرار و تثبیت اهداف بزرگی که مردان بزرگ انقلاب در سر داشتند منجر شود. باید به حکمت از دست دادن این فقیه عالیقدر اندیشید و از میراث گرانقدری که آن شخصیت ممتاز برای ما به جای گذاشته‌اند به تناسب مسائل و اقتضائات پیش رو بهره ببریم.

وی با اشاره به نگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به زن و نقش آن در جامعه، خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از روشن‌بینانه ترین نگاه‌ها از منظر دین به زن را داشتند. ایشان نه تنها در حضور زن در اجتماع به کمترین محدودیتی قائل نبودند، بلکه با غلبه بر تحجر و سنت‌های غلط در این زمینه از پیشگامان اسلام در دوران معاصر بودند. رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به توانمندی و نقش زنان در سطوح مختلف باور داشتند و در این مسیر تا جایی که امکان داشت راهگشا بودند.

جهانگیری با اشاره به نگاه و توجه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نهاد خانواده و با تأکید بر اینکه نگاه ایشان به نهاد خانواده سرشار از صمیمیت، محبت و در عین حال آزادی و رعایت حقوق اعضای خانواده بود، گفت:‌ نگاه آیت‌الله هاشمی به خانواده و نوع برخورد ایشان با همسر و فرزندان گویای مسائل بسیاری است. ایشان برخلاف فرهنگ رایج در محیط‌های سنتی در تمامی نوشته‌ها و گفته‌ها همسر و دختران خود را به نام خطاب می‌کردند و این موضوع باعث شده که عامه مردم نام زن و دختران ایشان را بدانند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی از جمله کسانی است که بخشی از خاطرات روزانه‌اش مربوط به مسائل روزمره خانواده و زندگی است، خاطرنشان کرد: در خاطرات روزانه ایشان که از جمله اسناد مهم نظام و انقلاب است مشاهده می‌کنیم که در برخی روزها در عین حال که به مهمترین و پیچیده‌ترین مسائل سیاسی اشاره شده است به ساده‌ترین مسائل خانوادگی نیز پرداخته شده و این بدان معناست که یک سیاستمدار هرچقدر هم که بزرگ شده باشد نمی‌تواند از مسائل خانواده جدا باشد و حتماً بخش عمده‌ای از مسائل روزانه او با خانواده طی می‌شود.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر نقش و اهمیت رسانه‌ها در جامعه به نگاه آیت‌الله هاشمی در این زمینه اشاره کرد و گفت:‌ به یقین یکی از واقع بینیانه ترین رویکردهای سیاسی امروز نسبت به رسانه و نقش آن نگاهی است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به رسانه‌ها داشتند. ایشان فردی متفکر و سیاستمداری هوشمند و فقیه زمانه شناسی بودند که به درستی هم جهان کنون را می‌شناختند و هم از نقش مولفه‌های اثرگذار روی آن از جمله رسانه‌ها آگاهی داشتند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور  با اشاره به اینکه هیچ مسأله ای در جامعه بدون توجه و نقش آفرینی رسانه ها قابلیت حل و فصل و ارایه راهکار را ندارد، گفت: گاهی تصاویری که در واقعیت است و در ذهن داریم با آنچه در رسانه‌ها منعکس می‌شود مغایرت دارد اما مردم نباید به  این دلیل از رسانه بگریزند؛ نزدیکی دنیای رسانه ای شده با دنیای واقعی زمانی ممکن است که اساس کار رسانه بر گفت‌وگو و چرخش آزاد اطلاعات باشد؛ باید رویکردی را پیش گرفت تا چرخش آزاد اطلاعات به راحتی انجام پذیرد تا از این طریق بتوان واقعیت ها و تصاویر رسانه‌ای را به یکدیگر نزدیک کرد.

جهانگیری با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌های مخالف دولت و هم‌چنین با اشاره به اینکه نباید از رسانه به عنوان ابزار نادرست استفاده شود، افزود: متأسفانه برخی رسانه‌های مخالف دولت که بعضاً از سرمایه‌های عمومی استفاده می‌کنند، به جای نقد سیاست‌های دولت، از نوعی جنگ روانی علیه دولت استفاده می‌کنند و در تلاش هستند که در اذهان مردم از دولت و مجلس برآمده از رأی مردم، تصویری ناکارآمد نشان دهند؛ رسانه‌ها  نباید وسیله ای برای اعمال زور شوند و مردم باید حق دسترسی آزاد به اطلاعات را داشته باشند.

وی همچنین با درخواست از رسانه‌های مخالف دولت برای حفظ امنیت کشور و جلوگیری از آشتفگی آن، تأکید کرد: ایران در جهان امروز و منطقه پرمخاطره و ناامن غرب آسیا کشوری آرام، امن و رو به توسعه است و دولت هم عزمی جز حاکمیت قانون، مبارزه با فساد و پیشرفت و توسعه کشور ندارد. در همین راستا از همه رسانه‌های مخالف دولت می‌خواهم که جامعه امن و نظام مقتدر و برخوردار از رهبری آگاه و هوشمند را ناامن،‌ ناتوان و آشفته نشان ندهند

معاون اول رییس جمهور در ادامه صحبت‌های خود به بیان آثار حضور زنان در جامعه پرداخت و اظهار کرد: یقیناً سهم بزرگی از پیشرفت ایران در همه زمینه‌ها بر دوش زنان فرهیخته و فعال کشور است. زن در تاریخ فرهنگ اسلامی و ایرانی از جایگاهی والا برخوردار است و هر کجا نام مردی بزرگ در تاریخ آمده نام زنی بزرگ هم در کنار او قرار دارد؛ امروز هیچ عرصه‌ای از توسعه همه جانبه کشور را نمی‌توان بدون حضور زنان بررسی کرد

وی در پایان با اشاره به نقش رسانه‌ها در تبیین جایگاه زنان در جامعه، گفت: رسانه‌ها می‌توانند تصویرگران شایسته‌ای از نقش و تحرک زنان در جامعه و نظام باشند. در همین زمینه زنان روزنامه‌نگار، خبرنگار، هنرمند و فعال در عرصه‌های رسانه‌ای راه‌های جدید و مهمی در مسیر پیشرفت توسعه زنان ایجاد کرده‌اند؛ امیدوارم این جشنواره و فعالیت هایی از این دست فضا را برای گشودگی بیشتر رسانه ها باز کند و با دفاع از حقوق زنان به تعالی بیشتر جامعه ایران کمک کند زیرا زنان در پیشرفت ایران می توانند نقش موثر و کلیدی داشته باشند.

در ادامه این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد انقلاب اسلامی گفت: توسعه فرهنگی را نمی توان بدون کمک نیمی از بدنه فرهنگی پیش برد باید توانمندسازی در حدی به انجام برسد که زنان و دختران توانایی استفاده از فرصت های جامعه را داشته باشند.

در جشنواره ملی زن، خانواده و رسانه، صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه زنان حامل توسعه انسانی در جامعه بزرگ ایرانی هستند، گفت: اعتدال در جامعه تنها با رعایت فرآوری جنسیتی تحقق خواهد یافت، نمی شود از تغییر و اصلاح در جامعه سخن گفت اما حاملان اصلی در جامعه را نادیده گرفت.

وی افزود: رسیدن به توسعه و تغییر الگوی اخلاقی جز با تکیه بر مادران که اولین معلمان جامعه هستند میسر نمی شود، مادران بهترین الگوی انسانی برای پرورش اخلاق در جامعه و خانواده هستند. 

صالحی امیری، با اشاره به اینکه زنان سردمداران زیست فرهنگی در خانواده‌ها هستند، اظهار کرد: اگر به دنبال هر نوع اصلاح اخلاقی در جامعه هستیم جز به کمک زیست فرهنگی محقق نمی شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: توسعه فرهنگی را نمی توان به کمک نیمی از بدنه فرهنگی پیش برد باید توانمندسازی در حدی به انجام برسد که زنان و دختران توانایی استفاده از فرصت های جامعه را داشته باشند. 

وی با بیان اینکه زنان یکی از مخاطبین اصلی رسانه ها بوده و هستند گفت: وجود رسانه های جدید فرصتی برای استفاده از ظرفیت های انسانی و همچنین ظرفیت زنان و دختران در جامعه است.

در ادامه این نشست شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، ضمن تسلیت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: جامعه زنان ایران یکی از حامیان همیشگی خود را از دست داد. 

وی با بیان اینکه امیدواریم برگزاری این جشنواره ادای دینی برای طرح مباحث اصلی جامعه باشد گفت: واقعیت این است که طرح مطالبات زنان از طرح مطالبات خانواده هرگز جدا نبوده است، هر زنی در هر مقام و نقشی چه مادر و چه دختر زمانی حرمت می بیند که جامعه را همسوی خواسته های خود ببیند، مگر می توان خانواده‌ها را متوازن دانست بی‌آنکه زنان آن معقول باشند؟ مگر می توان قدرت خواهی و سخت خواهی زنان را مغایر با توسعه جامعه دانست؟

مولاوردی با بیان اینکه در هر مقطع تاریخی پیوستگی زیادی در مسایل مختلف زنان دیده  می‌شود، تصریح کرد: در تمام دهه های انقلاب زنان در حوزه های مختلف تاثیرگذار بوده و  پابه‌پای مردان نقش کمک کننده‌ای داشته و ایستادگی کرده اند. 

وی با اشاره به اینکه مشارکت و آزادی زنان همواره کلید واژه هایی در رسانه ها در رابطه با نقش زنان بوده است گفت: رسانه ها به عنوان تریبون های مطمئن و موجه برای مطالبات زنان ایفای نقش داشته اند مطالباتی که یا تحقق یافته اند یا در نیمه راه رنگ باخته و رها شده اند.

مولاوردی در ادامه و با اشاره به اینکه رسانه ها سازنده هویت اجتماعی هستند گفت: امروزه رسانه ها دیگر وسیله سرگرمی نیستند بلکه نقش گفتمان سازی و هویت سازی را ایفا می کنند، دختران و زنان در معرض پیام ها و تصاویر همین رسانه ها بزرگ شده، متحول می شوند و هنجارهای خود را می سازند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: رسانه ها در ترویج آداب همسرداری و خانواده داری موثر بوده و نقش مهمی داشته اند، در واقع رسانه ها برای زنان پنجره ای ساخته اند تا از اندرونی به اجتماع سرک بکشند. 

وی ضمن بیان اینکه در دهه های اخیر پرداختن به مباحث زنان بیش از همیشه ظهور و ورود یافته است ادامه داد: باید فرصت های افزایش نقش و حضور زنان در رسانه ها، افزایش طرح مسایل زنان و خانواده در رسانه ها و ارتقای نقش زنان در خانواده، در رسانه ها را مغتنم شمرد.

مولاوردی در پایان با اشاره به اهداف برپایی جشنواره زن، خانواده و رسانه گفت: این جشنواره با تمرکز بر واکاوی بر ارتباطات متقابل مفهوم زن، خانواده و رسانه و با رویکرد تحلیلی و نه توصیفی در این حوزه برگزار شده است.

منبع: برنا

دیدگاه تان را بنویسید