فرهاد دبیری:

امسال سالی پر آب برای هامون بود

معاون محیط زیست طبیعی تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری به مباحث مربوط به اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه و احیای تالاب هامون پرداخت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرهاد دبیری در تشریح اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه گفت: در مورد حفاظت از تالاب‌ها به ویژه دریاچه ارومیه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از دیدگاه‌ها که تندترین آنهاست معتقد است مرگ دریاچه حتمی است و سازمان نباید برای تلاش برای احیای آن وقت خود را تلف کند. اما در طیف دیگر برخی معتقدند همانطور که انسان می‌تواند در زمینه تخریب محیط زیست اثرگذار باشد می‌تواند در حفاظت از آن نیز ایفای نقش کند.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در یک فرآیند درخشان نخواهد بود گفت: ممکن است بر اساس دیدگاه‌های مختلف 1000 سال یا 500 سال دیگر دریاچه را نداشته باشیم. در زمینه میزان عمر دریاچه ارومیه میان اکولوژیست‌ها جدال هایی وجود دارد اما آنچه برای ما اهمیت دارد آن است که مرگ دریاچه ارومیه را تسریع نکنیم بلکه بالعکس تلاش کنیم آن را به تعویق بیاندازیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه عوامل انسانی بیش از خشکسالی و تغییر اقلیم در خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر داشته است گفت: تا دو روز گذشته سطح طراز دریاچه ارومیه 170.54 بوده است. بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی میزان بارش آذربایجان غربی به ویژه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا روز دوشنبه 13 دی 100 میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه طراز آبی دریاچه ارومیه در سال گذشته 1270.21 بوده و امسال 1270.54 است، گفت: بنابراین امسال نسبت به سال گذشته 33 سانت افزایش طراز در دریاچه ارومیه داشته‌ایم. مساحت دریاچه ارومیه در همین زمان 210 هزار هکتار است. این در حالیست که مساحت این دریاچه در سال گذشته 160 هزار هکتار بوده است.

دبیری با تاکید بر اینکه تدابیر اتخاذ شده برای احیای دریاچه ارومیه در سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه باعث احیای این دریاچه شده است گفت: این تدابیر باعث شد علی رغم کم بارشی امسال طراز دریاچه بالاتر از سال گذشته باشد. همچنین اقداماتی چون کنترل چاه‌های غیر مجاز و کنتر گذاشتن بر چاه‌های مجاز باعث بهبود وضعیت دریاچه شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات عملی این بخش را محدود می‌کند، گفت: ستاد با وجود کمبود اعتبارات مالی توانسته تدابیری را اتخاذ کند که در این راستا سازمان جنگل‌ها، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست کمک رسان بوده‌اند. سازمان محیط زیست نیز در اجرای طرح‌های آبرسانی و حفاظت اکولوژیک فعالیت داشته است.

دبیری با بیان اینکه صرف نظر از مشکلات کلی می‌توان با کمک گرفتن از جوامع محلی دریاچه ارومیه را به سمت احیا برد گفت: در 80 روستای حوزه دریاچه ارومیه فعالیت‌هایی در زمینه تجدید نظر در نوع مصرف آب و الگوهای جدید اشتغال انجام شده است که این اقدامات باعث کاهش مصرف آب و انتقال آن به پیکره دریاچه ارومیه شده است که در صورت گسترش این اقدامات مقدار زیادی آب به دریاچه بر می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه حق آبه دریاچه ارومیه 2 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب است گفت: بخشی از این حق آبه تأمین شده است. متاسفانه به دلیل مشکلات مالی تخصیصی به سازمان محیط زیست برای دریاچه ارومیه صورت نگرفته است. حدود 26 میلیارد تومان سهمیه سازمان از دریاچه ارومیه است که از این میزان حدود 12 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

دبیری با بیان اینکه ستاد ملی دریاچه ارومیه 1700 میلیارد تومان برای اقدامات و انجام پروژه‌های خود درخواست کرده بود افزود: از این مبلغ 300 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه به ستاد تصویب شد که مبلغ بسیار کمی است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به وضعیت تالاب هامون گفت: امسال سال پرآبی برای تالاب هامون بود ولی نگرانی اصلی آن است که بتوانیم بر مشکلات موجود در ارتباط با همسایه خود کشور افغانستان فائق بیاییم و سهم خود را از این کشور برای هامون دریافت کنیم.

دبیری با اشاره به اینکه احداث و فعالیت سدهایی مانند سد کجکی در افغانستان شرایطی را فراهم می‌کند که به لحاظ تامین حق آبه تالاب هامون در مضیقه قرار بگیریم گفت: مذاکراتی با طرف‌های افغان در جریان است. آقای روحانی به طرف مذاکره کننده ایرانی در وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کردند که دریافت حق آبه هامون جزء اولویت‌های مذاکرات باشد که در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات نگرانی ما در مورد تالاب هامون کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای ما برای دستیابی به حق آبه هامون بحث ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیره گاه زیست کره است، گفت: امیدواریم بتوانیم طرف افغانی را متقاعد کنیم تا این کشور در حفاظت تالاب مشارکت داشته باشد چون تنها بخش ایرانی تالاب ثبت ذخیره گاه شده است. بنابراین از طرف یونسکو مذاکراتی در این زمینه خواهیم داشت تا هر دو طرف تالاب هامون حفاظت شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: یکشنبه گذشته با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف از جمله سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست جلسه‌ای مربوط به این موضوع برگزار شد. سازمان دامپزشکی گزارش مبسوطی در مورد بیماری آنفلوآنزا ارائه داد.

وی با بیان اینکه منشأ این بیماری از آسیای جنوب شرقی است گفت: یک سال پیش فائو اعلام کرد اگرچه منطقه آسیای جنوب شرقی خاستگاه اصلی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است ولی این بیماری فراتر رفته و به سمت سیبری حرکت کرده است. این مسیر، مسیر مهاجرت پرندگان است.

دبیری با اشاره به اینکه منشأ اصلی بیماری آنفلوآنزا، پرندگان وحشی هستند افزود: در حال حاضر دو تالاب میقان و میان کاله درگیر این بیماری هستند. همچنین دامگاه فریدون کنار نیز با این بیماری درگیر است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید