عملیات اچ ۳؛ پایانی بر کُری‌خوانی‌های صدام

صدام برای خلبانان ایرانی کری می خواند[۱] غافل از آنکه تا ساعت هایی دیگر قرار است با انجام عملیات اچ ۳ خواب راحت را از چشمانش بربایند تا جایی که فرمانده پدافند هوایی اش دست به خودکشی بزند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: عملیات اچ ۳[۲] در پیش بود و خلبانانی که قرار بود تا دنیا را به حیرت وادارند و کاری کنند کارستان تا جایی که تحسین دوست و دشمن را برای خود به ارمغان آورند. چند ماهی از جنگ گذشته بود و صدام که در اولین روزهای تهاجمش به خاک ایران[۳] ضربه سختی از تیزپروازان ایرانی خورده بود، هواپیماهای نظامی خود را به مرز اردن منتقل کرد به گمان آنکه از چشمان تیزبین خلبانان ایرانی به دور باشند اما غافل از آنکه مگر می شود عقابان را دست کم گرفت.

نقشه عملیات ریخته شد،‌ هشت فروند بودند و قرار بود هزار کیلومتر را در سکوتی هوایی طی کنند، از مرز و شهرهایی چون بغداد عبور کنند بی آنکه در تیررس رادارهای دشمن قرار بگیرند و همین مسیر را اما این بار با اطلاع دشمن که ضربه مهلکی خورده بود، بازگردند. به خلبان ها اعلام شد که احتمال شهادت بالاست و هر کس که می خواهد می تواند انصراف دهد. اما هیچ کدام هدف شان را ترک نکردند، نماز صبح خوانده شد و دلاوران آماده رزم به سه گروه تقسیم شدند: ساعت ۷/۴۵ دقیقه بامداد است که گروه اول به فرماندهی سرتیپ فرهادپور حمله را آغاز می کند. تا متجاوزان عراقی به خود بیایند، ساعت ۷/۵۰ است که پایگاه دوم نیز به وسیله گروه دوم مورد اصابت بمب ها قرار می گیرد.

فضا از دود آتش گرفتن فانتوم های عراقی پر شده و موشک های زمین به هوا به کار افتاده تا فانتوم ها را شکار کنند که گروه سوم به فرماندهی سرتیپ برات پور از اصل غافلگیری استفاده کرده و مسیر پروازی خود را تغییر دادند و از سمت مخالف وارد عمل شدند. پایگاه الولید به جهنمی از هواپیماهای عراقی تبدیل شده بود و عملیات به درستی پیش رفته بود،‌ ارتش بعث که ضربه جبران ناپذیری خورده بود،‌ داشت به خود می آمد و قصد داشت تا با تعقیب عقابان، لااقل مرهمی بر زخم های خود بگذارد اما باز هم تیرش به سنگ خورد و دیر شد.

اولین فانتوم به زمین نشست و گردان نگهداری که تا آن زمان دل توی دلش نبود، اسپند آتش کرد و گوسفندی را که برای قربانی آماده کرده بود، پیش کش آورد. همه غرق در شادی بودند از این همه غرورآفرینی. آنگاه به پاس همت مردانه شان،‌ سرود خلبانان[۴] از تلویزیون پخش و سه روز بعد، بی هیچ تکلفی دیداری با امام ترتیب داده شد و همه، صاحب خانه و مهمانان، از این پیروزی و از این دیدار خرسند.

  1. صدام برای تحقیر دلاورمردان ایرانی از تلویزیون عراق اعلام کرده بود که اگر آنها بتوانند تا ۵۰ مایلی نیروگاه بصره پیش روند، حقوق یک ماه نیروی هوایی عراق را به آنها بدهد.
  2. رژیم بعث عراق که در دومین روز تجاوز آشکارش به ایران، ضربه سختی از خلبانان ایرانی خورده بود،‌ همه جنگنده های خود را به پایگاه الولید که در غربی ترین مرز این کشور قرار داشت،‌ انتقال داده بود، جایی که گمان می کرد دسترسی ایرانیان به آنجا برایشان محال است و می توانند خیالی آسوده داشته باشند. این عملیات از سال ۱۹۶۷ میلادی موفقیت آمیزترین عملیات هوایی علیه یک پایگاه هوایی به حساب می آمد که توانست حدود ۸۰ درصد نیروی هوایی عراق را از بین ببرد؛ لذا این عملیات به عملیات فانتوم ها در دنیا شهرت پیدا کرد.
  3. روز اول مهر ماه سال ۵۹، عملیات کمان ۹۹ انجام شد و در آن ۱۴۰ جنگنده بمب افکن ایرانی، همه پایگاه های عراق بجز پایگاه الولید را بمباران کردند.
  4. این سرود برای اولین بار بود که پخش می شد.

دیدگاه تان را بنویسید