به گزارش ایرنا، مینا رجایی روز شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی اظهار داشت: پیشبرد اهداف سازمان بهزیستی به تنهایی میسر نبوده و نیازمند همراهی و همکاری همه دستگاه ها و نهادها است.
وی افزود: با توجه به اینکه معلولان نیز جزء جامعه هدف بهزیستی به شمار می رود در بخش توانبخشی، زنان سرپرست خانوار و بازتوانی معلولین از برنامه ها و اهداف مورد توجه است.

**بیش از 100 مددجو وام خود اشتغالی دریافت کردند
رجایی با بیان اینکه حوزه مشارکت های مردمی پشتوانه ای برای بهزیستی است، خاطر نشان کرد: سال گذشته حدود 300 نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی به بانک ها معرفی شده که از بین آنها 140 نفر موفق به دریافت وام خود اشتغالی شده اند و 50 نفر هم به اشتغال پایدار رسیدند.
وی ادامه داد: در سه ماهه اول سال جاری 37 نفر از مددجویان بهزیستی برای دریافت تسهیلات اشتغال به بانک ها معرفی شدند و 22 نفر هم بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی شدند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری به موضوع زنان سرپرست خانوار و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: در مورد ایجاد شغل برای زنان سرپرست خانوار آمادگی کامل در بهزیستی وجود دارد.
وی در زمینه نظارت بهزیستی بر مراکز خصوصی، تاکید کرد: تاسیس این گونه مراکز بر اساس آئین نامه های کشوری بوده و بازرسان و کارشناسان برای بررسی و نظارت به این مراکز مراجعه می کنند که در صورت بروز تخلف های جزئی تذکر داده می شود و اگر وضعیت بحرانی باشد اقدام در این زمینه تا لغو پروانه هم پیش بینی شده است.

**تسهیلات 20 میلیون تومانی برای مددجویان بهزیستی ری
رجایی اظهار داشت: سقف میزان تسهیلات برای مددجویان بهزیستی در سال 97 مبلغ 20 میلیون تومان بوده که همه گروه های سنی را در برمی گیرد.
وی به مرکز اورژانس بهزیستی در دولت آباد اشاره کرد و گفت: در مرکز اورژانس دولت آباد کار به صورت سیال انجام می گیرد و به جهت نوع عملکرد این مرکز یک مکان نمونه کشوری به محسوب می شود.
وی ادامه داد: دختران در معرض آسیب و زنان آسیب دیده ای که محلی برای سکونت ندارند در مرکز اورژانس دولت آباد نگهداری و حمایت می شوند.

**همسرآزاری بیشترین موضوع تماس ها با اورژانس اجتماعی ری
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری گفت: در طول سه ماه اول سال جاری 250 تماس با اورژانس اجتماعی شهرستان ری گرفته شده که همسرآزاری بیشترین موضوع تماس ها بوده است.
وی افزود: زنان آسیب دیده ای که دارای خانواده باشند به میزان نیاز در مرکز اورژانس اجتماعی دولت آباد نگهداری شده و پس از بهبودی کامل به آغوش خانواده بازمی گردند و افرادی هم که فاقد خانواده باشند از سوی این مرکز حمایت و نگهداری می شوند.
رجایی تصریح کرد: در شهرستان ری کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد وجود دارد که در سطح شهرستان 15 عضو دارد و به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این موضوع در ارتباط هستند.

**بهبودی در معتادان کمتر از 10 درصد است
رجایی با بیان اینکه بهبودی در معتادان کمتر از 10 درصد است، خاطر نشان کرد: بهبودی در معتادان متجاهر کمتر از افراد خود معرف است اما درمان و آموزش و مشاوره خانواده برای معتادان در مراکز بهزیستی انجام می شود.

**افزایش 9 درصدی مشارکت های مردمی در سه ماه اول سال جاری
وی در ادامه به میزان مشارکت های مردمی با بهزیستی اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته میزان مشارکت های مردمی 25 درصد افزایش یافت و در سه ماه اول سال جاری میزان مشارکت های مردمی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 9 درصد افزایش داشته است.
رجایی تاکید کرد: در زمینه جمع آوری فطریه در سه ماه اول سال جاری 26 درصد رشد وجود داشته و این نشانگر توجه مردمی به بهزیستی است.
وی خاطر نشان کرد: یک مرکز اقامتی بانوان ویژه زنان معتاد در شهرستان ری وجود دارد که به این افراد خدمات رسانی می کند.

**مرکز ترک اعتیاد در شورآباد افتتاح می شود
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری با بیان اینکه مرکز شفق در شورآباد 400 نفر ظرفیت دارد، گفت: ایجاد ظرفیت 300 نفری برای معتادان متجاهر از برنامه های هفته بهزیستی است و در صورت آمادگی مسئولان مربوطه روز سه شنبه این مرکز کلنگ زنی خواهد شد.
وی ادامه داد: مرکز بازتوانی معتادان برای ایجاد اشتغال و راه اندازی بخش حرفه آموزی به مدت شش ماه آمادگی دارد تا افتتاح شود و خدمات رسانی کند.
رجایی خاطر نشان کرد: در زمینه فعالیت های میز خدمت 80 درصد فعالیت این سازمان افزایش یافته و در هفته بهزیستی هم این مرکز در شهرری افتتاح خواهد شد.
وی با بیان اینکه مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد در شهرری وجود ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر 44 کمپ مجاز در شهرستان ری وجود دارد که یک مورد آن مختص بانوان است.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری تاکید کرد: با توجه به اینکه آمار زنان معتاد کمتر از مردان است کمبودی در زمینه پذیرش معتادین زن در سطح شهرستان وجود ندارد.

**200 نفر از معلولین شهرستان ری خانه دار شدند
وی با بیان اینکه 200 نفر از معلولین شهرستان ری صاحب مسکن شدند، گفت: خانواده هایی که دارای دو معلول باشند از وام 30 میلیون تومانی بهره مند می شوند.
رجایی با بیان اینکه شماره 1480 می توانند مشاوره تلفنی دریافت کرده و از امکانات این مرکز بهره مند شوند، گفت: با اجباری کردن آزمایش ژنتیک از معلولیت یک هزار و 480 مورد تولد نوزادان معلول پیشگیری شده است.

**13 هزار معلول در شهرری شناسایی شدند
وی خاطر نشان کرد: 13 هزار معلول در شهرستان ری شناسایی شدند که 700 نفر در جامعه روستایی و دو هزار و 500 نفر در حوزه اجتماعی هستند.

**220 کودک شبه خانواده در شهرری وجود دارد
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری تاکید کرد: 220 کودک شبه خانواده در شهرری وجود دارد که 53 مورد آن در شیرخوارگاه هستند و مابقی در مراکز شبه خانواده شهرستان ری نگهداری می شوند.
وی به موضوع فرزند پذیری اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 97 کودک واگذار شدند و در سه ماه اول سال جاری نیز 20 کودک واگذار شدند و در حال حاضر نیز 60 خانواده پشت نوبت برای دریافت فرزند هستند.
رجایی تصریح کرد: در طرح حامی حدود 300 تا 350 نفر از گروه هدف تحت حمایت شرکاء اجتماعی بهزیستی هستند که به صورت حقیقی و حقوقی حمایت می کنند.
وی افزود: خانه رفاه کودک و خانواده برای اولین بار در سطح شهرستان ری راه اندازی شده و مادرانی که دارای فرزندان زیر 12 سال هستند می توانند در ساعات کاری خود که با ساعات کاری مهدها یکسان نیست کودکانشان را تا پایان ساعت کاریشان به این مرکز بسپارند.

**17 کودک معتاد در مرکز شکوفه های زندگی نگهداری می شوند
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری تاکید کرد: مرکز شکوفه های زندگی کودکان معتاد زیر 18 سال به صورت پایلوت اجرایی می شود که در حال حاضر از 17 کودک در این مرکز نگهداری می شود.
در ادامه مجید عابدی معاون توانبخشی بهزیستی شهرستان ری گفت: حدود 13 هزار مدد در این شهرستان وجود دارد که گسترده ترین آنها در بخش جسمانی هستند.
وی افزود: معلولین ضایعه نخاعی حدود 300 هزار تومان از هزینه پرستار برخوردار هستند و معلولان می توانند از این نوع خدمات بهره مند شوند.
عابدی اظهار داشت: 5 مرکز شبانه روزی غیردولتی و دولتی و سه مرکز خدمات در منزل فعال هستند که به دو هزار و 500 معلول خدمات رسانی می کنند.
وی ادامه داد: پنج هزار و 800 نفر معلول مستمری بگیر در سطح شهرستان ری وجود دارد و حدود چهار هزار نفر نیز پشت نوبت هستند.
معاون توانبخشی بهزیستی شهرستان ری گفت: در کهریزک حدود 300 نفر معلول از خدمات شبانه روزی این مرکز بهره مند هستند که این مرکز کل شهرستان های ری را تحت پوشش خود دارد.
در ادامه داوود خادم معاون پیشگیری بهزیستی شهرستان ری افزود: متوسط ازدواج فامیلی در ایران 20 درصد است و این موضوع نشان می دهد که آزمایش های ژنتیک نیازمند فرهنگ سازی و توجه بیشتر است.
خادم با بیان اینکه رسانه ها در زمینه پیشگیری از تولد نوزاد معلول نقش مهم و موثری دارند، خاطر نشان کرد: در سه ماه اول سال جاری 123 خانواده به دفتر ژنتیک برای انجام آزمایش مراجعه کردند.
وی اظهار داشت: فعالیت مراکز غیردولتی مجوز دار کنترل و نظارت می شود و در صورت هر بروز هرنوع تخلف برخورد صورت خواهد گرفت.
در ادامه این نشست فاطمه غفارنژاد معاونت مشارکت های مردمی، اشتغال و مسکن بهزیستی شهرستان ری گفت: برای رفع نیازهای مددجویان بهزیستی نیازمند اهتمام جدی و عزم همگانی و آشنایی خیرین با این مرکز هستیم.
وی افزود: اعتبارات دولتی پاسخگوی نیازهای جامعه هدف بهزیستی نبوده و بر همین اساس به دنبال ایجاد امکانات و خدمات مطلوب تر به جامعه هدف هستیم.
غفارنژاد گفت: ایجاد اشتغال و درآمد کافی بری جامعه هدف بهزیستی از نکات مهم و مورد توجه بوده که نیازمند همراهی و همکاری و مشارکت های مردمی است.
تهرام/3218//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.