به گزارش ایرنا، چهارمین دوره کتابگردی با فراخوان احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران روز پنجشنبه(دوم آذرماه) در کتابفروشی های سراسر کشور برگزار و با استقبال مردم، مسئولان رو به رو شد.
این برنامه در تهران، با حضور احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، مهرشاد کاظمی رئیس اداره ارشاد شهر تهران، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب، نصرالله آبادیان شهرار منطقه 11 از انتشارات سعدی در خیابان ولیعصر(عج) آغاز شد.
احمد پلویی مسئول کتابفروشی سعدی در این بازدید گفت: این کتابفروشی از سال 51 فعالیت خود را آغاز کرده و کتاب های مهم ادبیات، رمان، تاریخی، درسی و ورزشی را عرضه می کند.
وی با اشاره به وجود کتاب های قدیمی و کمیاب در کتابفروشی سعدی افزود: ما برای جذب مخاطب و حضور آنان در کتابفروشی بعضی از کتاب ها را قیمت گذاری نکردیم اما در حال حاضر متاسفانه مکان این کتابفروشی به دلیل بورس لوازم ورزشی در میدان منیریه مناسب نیست و امیدواریم طی مذاکراتی با شهرداری منطقه 11، این کتابفروشی به مکان مناسبی انتقال یابد.
در ادامه کتابگردان با همراهی سمیه حاجوی شهردار منطقه 7 از موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب دیدن کردند؛ این موسسه سابقه فعالیت 82 ساله دارد، این موسسه نخستین نقشه های مربوط به تهران را ترسیم و منتشر کرده و بیش از یکهزار کتاب، نقشه و کره در این موسسه نگهداری می شود.
مسجدجامعی با بیان اینکه موسسه سحاب فعالیت خود را از سال 1315 آغاز کرد، اظهار کرد: عباس سحاب بنیانگذار موسسه سحاب است، در این موسسه قدیمی ترین مجموعه نقشه های مربوط به خلیج فارس از دوران 300 قبل از میلاد گردآوری و در قالب کتاب منتشر شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه قدیمی ترین نقشه ها و نشریات جغرافیایی دنیا در موسسه سحاب نگهداری می شود، پیشنهاد داد که این مکان تبدیل به موزه شود.
محمدرضا سحاب مسئول فعلی موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب نیز در این باره گفت: ما این مجموعه را به ملت ایران هدیه می کنیم، در دوره محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران وعده تبدیل موسسه سحاب به موزه داده شد اما این امر محقق نشد و شرط ما برای تبدیل موسسه سحاب به موزه این است که این مکان تحت نظر هیات امنا اداره شود.
سحاب افزود: این مجموعه تنها کتابخانه نیست بلکه در آن نقشه های جغرافیایی، وسایل قدیمی کارتوگرافی و 12 ماشین تحریر که قدمت آن به دوره پیش از هیتلر بازمی گردد، نگهداری می شود.
کتابگردان در ادامه با همراهی برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی به انتشارات اقبال یکی از قدیمی ترین انتشارات رفتند، سعید اقبال مدیر انتشارات اقبال درباره قدمت این انتشارات گفت: کتاب فروشی اقبال از سال 1282 آغاز به کار کرد و سال 1285 مجله اقبال به عنوان یکی از نخستین مجله ها در تهران منتشر شد.
اقبال افزود: دهه 40 انتشارات اقبال، یک جلد قرآن هفت رنگ را به خط و تفسیر حاج عباس مصباح زاده منتشر کرد که خبرش به دربار رسید و سپس دربار به چاپ قرآن مشابه با نام قرآن آریا مهر اقدام کرد.
مسجدجامعی درباره انتشارات اقبال گفت: با توجه به قدمت بیش از یکصد ساله انتشارات اقبال و فعالیت پنج نسل از خانواده اقبال در حوزه کتاب و نشر می توان این مجموعه را به همت شهرداری منطقه 7، میراث فرهنگی و خانه کتاب به موزه تبدیل کرد.
وی، یکی از افتخارات انتشارات اقبال را انتشار تقویم نجم الملک در سال های متمادی عنوان کرد و افزود: شروع تقویم، در ایران با نجم الملک است که انتشارات اقبال این تقویم را منتشر کرده و امیدواریم بزرگداشتی برای نجم الملک برگزار کنیم.
کتابگردان در ادامه به فروشگاه مرکزی شهر کتاب که میزبان کودکان کار بود، رفتند، در این مجموعه محمدحسین مقیمی، سیدرضا صالحی امیری قائم مقام و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، افشین حبیب زاده عضو شورای اسلامی شهر تهران، معصومه آباد عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران نیز به کتابگردان ملحق شدند.
مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهر کتاب در این بازدید با اشاره به فعالیت های فروشگاه مرکزی شهر کتاب اظهار کرد: در حال حاضر 65 نیرو در این مجموعه در 2 شیفت کاری مشغول فعالیت هستند و به مناسبت های مختلف به خصوص ماه مبارک رمضان برنامه های فرهنگی و هنری از جمله کتابخوانی، قصه خونی، شاهنامه خوانی و پرده خوانی اجرا می شود.
فیروزان افزود: امروز نیز میزبان جمعی از کودکان کار هستیم و پرده خوانی هفت خان رستم برای این کودکان اجرا می شود.
محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نیز در این بازدید گفت: به تازگی قیمت کاغذ ٢٠ درصد افزایش یافته و ارز مبادلاتی به کاغذ تعلق نمی گیرد، تعرفه ها افزایش یافته و ثبت سفارش هم به دلیل همین تغییرات طی روزهای اخیر متوقف شده است.
مسجدجامعی هم در این باره گفت: زمانی که من در دولت حضور داشتم، وزارت بازرگانی طرحی را ارائه داد که به جای کاغذ به ناشران یارانه ارائه کند، این طرح با استقبال ناشران مواجه شد اما با حضور در شورای اقتصاد به شدت با این موضوع مخالفت کردم چرا که می دانستم دولت بودجه این کار را ندارد.
در ادامه، مسجدجامعی درجمع کودکان کار حضور یافت، در بین کودکان کار چند کودک کرمانشاهی، درباره زلزله اخیر و حل مشکلات آن پیشنهاداتی را ارائه کردند.
محمدحسین مقیمی استاندار تهران نیز در برنامه کتابگردی در فروشگاه مرکزی شهر کتاب با اشاره به زلزله کرمانشاه اظهار کرد: متاسفانه این حادثه آسیب هایی را به شهرها و روستاهای این منطقه وارد کرده و از کل کشور نیز خدمات رسانی و امدادرسانی هایی انجام شد و در حال حاضر وضعیت بهتر از گذشته است و همچنین جمعی از مصدومان این مناطق زلزه زده در بیمارستان های تهران بستری بوده و مراحل درمان را طی می کنند.
وی با اشاره به برودت هوا، بارندگی و مشکلات ناشی از آن در این مناطق گفت: در حال حاضر اقداماتی برای اسکان موقت ساکنان مناطق زلزله زده انجام شده اما برای اسکان دائم اهالی منطقه باید چاره ای اندیشیده شود.
مقیمی با تاکید بر مقاوم ساختن ساختمان ها ابراز امیدواری کرد: زلزله کرمانشاه تجربه ای برای جامعه مهندسان باشد تا سازه های مقاوم بسازند.
حضور کتابگردان در انتشارات کویر با همراهی حسن رسولی عضو شورای اسلامی شهر تهران و دیدار با جواد مظفر مدیر این نشر از دیگر برنامه های کتابگردی بود.
کتابگردان سپس با همراهی اشرف بروجردی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و فریدون عموزاده خلیلی مدیر مسئول هفته نامه چلچراغ، اسدالله امرایی نویسنده و مترجم، مجید فراهانی، ابراهیم امینی، سیدمحمود میرلوحی (اعضای شورای اسلامی شهر تهران)، سیدعلی مفاخریان شهردار منطقه 9 به خیابان انقلاب رفته و از انتشارات و کتابفروشی هایی از جمله دارالکتب اسلامیه، آگاه، افق، نیل، موسسه اطلاعات، به نشر، توس، فرهنگسرای سبز، ققنوس، دوست دانا، جیحون، چتر، خوارزمی، نشر سیب سرخ، شمعدونی (انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر)، امیرکبیر، طهوری، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، پیشگام، بیدگل، مروارید دیدن کرده و در جریان مشکلات ناشران و کتابفروشان قرار گرفتند.
کتابگردان در خیابان انقلاب با خانم مسنی برخورد کردند که در حاشیه خیابان مشغول فروش کتاب بود که پس از گفت و گوبا این خانم، مدیرعامل خانه کتاب تمامی کتاب های او را خریداری کرد.
حضور کتابگردان در شرکت سهامی انتشار با همراهی محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات، پیمان محسنی شهردار منطقه ١٢ و دیدار و گفت و گو با مدیر عامل شرکت سهامی انتشار از دیگر بخش های چهارمین دوره کتابگردی بود.
از سه سال گذشته به ابتکار احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران آخرین پنجشنبه هفته کتاب روز کتابگردی نام گرفته اما امسال به علت همزمانی آخرین پنجشنبه هفته کتاب با ایام سوگواری، کتابگردی به هفته بعد (پنجشنبه دوم آذر) موکول شد.
خبرنگاران: معصومه آقاامینی - معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7244/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.