به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دبیرخانه کانون های مساجد استان تهران، حجت الاسلام حبیب ‌رضا ارزانی عصر سه شنبه در آیین تجلیل از کتابداران کتابخانه‌های استان تهران که در مجتمع فرهنگی نور برگزار شد با اشاره به وقوع زمین‌لرزه غرب کشور، گفت: برای جان‌باختگان این حادثه تلخ آمرزش الهی و برای آسیب‌دیدگان آن آرزوی صحت و سلامت داریم.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره مطالعه و انس با کتاب، افزود: هیچ‌یک از ما به اندازه رهبر انقلاب، کار نداریم با این وجود کمتر هفته‌ای است که می‌گذرد و ایشان یک کتاب را نخوانده باشند، دکتر حدادعادل در این‌باره گفته‌اند زمانی کتابی را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کردم و ایشان با تمام مشغله‌های کاری در کمتر از یک هفته آن را به من برگرداندند، در حالی که نکات ارزشمندی در حاشیه آن نگاشته بودند.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با وجود مشغله‌های کاری بسیار، معمولا در نمایشگاه‌های کتاب حاضر می‌شوند و همچنین تقریظ‌های ارزشمندی بر برخی از کتاب‌ها نگاشته‌اند، این سنت مقام معظم رهبری باید در زندگی ما نیز جاری باشد.
ارزانی با بیان اینکه انس با کتاب باید در رفتار و گفتار ما قابل مشاهده و ملموس باشد، خاطرنشان کرد: آمارهای متفاوتی درباره میزان مطالعه در کشور وجود دارد، با این وجود اگر بالاترین آمارها را هم مدنظر قرار دهیم باز هم سرانه مطالعه در کشور ما کم است و فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی دارد .
وی با اشاره به ظرفیت خوب مساجد کشور در حوزه کتابخوانی از جمله فعالیت 14 هزار کتابخانه در این خانه‌های خدا، گفت: بسیاری از فعالان این کتابخانه‌ها صرفا برای رضای خدا و بدون دریافت هیچ مبلغی کار می‌کنند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: بهترین راهکار برای اعتلای فرهنگ جامعه و تقویت باورهای دینی، انس با کتاب است و باید این باور به یک فرهنگ در کشور تبدیل شود.
ارزانی با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله مرعشی با پول دریافتی به ازای نماز و روزه استیجاری کتاب تهیه می‌کرد و این موضوع در آن دوران که تعداد کتابخانه‌ها چندان زیاد نبود بسیار سخت بود، خاطرنشان کرد: اگر باور انس با کتاب در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود آن‌گاه افراد تمام سختی‌ها را برای تهیه کتاب به جان می‌خرند.
وی با بیان اینکه افزایش انس با کتاب در مساجد و جامعه زمینه‌ساز اصلاح فرهنگی کشور خواهد شد، گفت: من علاقه شهروندان سایر کشورها به کتاب را در بسیاری از سفرهای تبلیغی‌ام مطالعه کرده‌ام و امیدوارم انس با کتاب در کشور ما نیز به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، مساجد را بهترین ظرفیت برای افزایش انس کودکان با کتاب دانست و اضافه کرد: باید فرزندان‌مان را از کودکی با خواندن، نوشتن و مطالعه آشنا کنیم و علاقه به مطالعه را در آنان ایجاد و تقویت کنیم.
ارزانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره تقویت حرکت‌های خودجوش مردمی و استفاده از ظرفیت جوانان در حوزه فرهنگ، گفت: فعال‌شدن مساجد نیازمند استفاده از انگیزه جوانان است و لازمه این موضوع آن است که مساجد را صرفا نمازخانه ندانیم، مساجد محل مراجعه مردم در امور عبادی، فرهنگی، هنری، ارزشی و هنجاری هستند، بنابراین باید این کارکردهای مساجد را با استفاده از حرکت‌های خودجوش مردمی تقویت کنیم.
وی ایجاد برخی مراکز در کنار مساجد را موجب کاهش حضور جوانان در مساجد دانست و خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها فرصت خوبی برای جذب بیشتر جوانان به مساجد هستند.
** ترویج کتابخوانی ترویج خوبی ها است
در این مراسم همچنین مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ترویج کتابخوانی ترویج خوبی ها است.
برزین ضرغامی اظهار کرد: ترویج کتاب ترویج خوبی ها است که میتواند در روشن شدن و سعادتمند شدن آینده جامعه تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.
وی افزود:در طول تاریخ جوامعی سعادتمند هستند که به کتاب و کتابخوانی اهمیت داده اند.
ضرغامی با تبریک این هفته به کتابداران افزود: کتابداران با روی باز و صبر اقدام به راهنمایی و معرفی کتابها به مراجعان نمایند و مطمئنا این رفتار موجب ترغیب به کتاب و کتابخوانی خواهد شد.
در این مراسم همچنین از جمعی از کتابداران نمونه استان تهران تجلیل شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید جواد آل داود انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7243/1109 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.