به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر تهران در طول سال های گذشته همواره با چالش ها و موضوعات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و سیستم بسته اطلاع رسانی در 12 سال گذشته، همواره موجب بروز شایعات و اخبار ضد و نقیض شده است.
در دوران مدیریت سابق شهر تهران و در موارد حساس نیز هیچ یک از مدیران پایین دستی از شهردار منطقه تا معاونین شهردار پاسخگوی موارد نبودند و خبرنگاران تنها می توانستند از شخص شهردار آن هم در حاشیه برنامه های کاری، سئوالات خود را آن هم به صورت محدود و در زمانی بسیار کوتاه مطرح کنند، البته اگر پاسخی دریافت می کردند.
مجموع این شرایط موجب شد تا در نخستین نشست خبری «محمدعلی نجفی» حدود 200 خبرنگار داخلی و خارجی حاضر شوند و انبوهی از سئوالات را از شهردار تهران بپرسند.
نکته قابل توجه دیگر اینکه بسیاری از آمارها و جزئیاتی که از سوی شهردار ترهان در این نشست خبری مطرح شد، با آنچه که محمدباقر قالیباف در دوران مدیریت خود در پایتخت اعلام می کرد، بسیار متفاوت بود که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

* رقم بدهی و طلب شهرداری تهران
بدهی های شهرداری تهران از یک سو و طلب آن از دولت از سوی دیگر یکی از مواردی است که درخصوص آن میان آمارهای ارائه شده از سوی شهردار پیشین با واقعیت ها مغایرت وجود دارد.
محمدباقر قالیباف همواره از عدم پرداخت بدهی دولت به شهرداری که به گفته وی رقم آن 19 هزار میلیارد تومان بود و همچنین سهم شهرداری تهران از جرائم راهنمایی و رانندگی گلایه می کرد.
وی به کرات این موضوع را بیان می کرد که دولت موظف به پرداخت 50 درصد از هزینه های ساخت مترو است حال آنکه روز گذشته در نشست شهردار تهران ابعاد جدیدی از موضوع مطرح شد که پیش از این به آن اشاره نشده بود.
محمدعلی نجفی به این نکته اشاره کرد که 60 درصد از جرائم ناشی از تخلفات رانندگی سهم شهرداری تهران است که مقرر شده در نیمه دوم امسال پرداخت شود.
شهردار تهران در خصوص بدهی های قبل سال 96 شهرداری تهران از دولت نیز گفت: شهرداری ادعای مطالباتی از دولت دارد که دولت آنها را قبول نداشته و مباحث جدی حقوقی درباره آن مطرح است.
وی افزود: در بودجه سالهای قبل ردیف هایی وجود داشته مبنی بر اینکه دولت مجاز است مبلغی را به شهرداری کمک کند که به دلایلی پرداخت نشده است.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: آنچه قالیباف به عنوان بدهی شهرداری از دولت عنوان کرده مربوط به همین ردیف ها هستند که درحال پیگیری موضوع و مشخص شدن دقیق آن به صورت کارشناسی و مستند هستیم.
وی گفت: درهمین زمینه کمیته ای مشترک میان شهرداری تهران، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل شده که شهرداری و دولت هر یک رقم مورد نظر خود را بیان می کنند و در نهایت مبلغ بدهی هر مقدار که باشد تعیین و اعلام می شود؛ هرچند که بعید می دانم دولت با توجه به شرایط مالی موجود، امسال توان پرداخت این بدهی ها را داشته باشد.
نکته دیگر رقم بدهی شهرداری تهران است که قالیباف مبلغ آن را 15 هزار و 500 میلیارد تومان عنوان می کرد و در روزهای آخر فعالیت خود در شهرداری تهران در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: مجموع دیون شهرداری 15 هزار 500 میلیارد تومان شامل مالیات، بیمه، پیمانکاری، بدهی بانک ها و سود کارمزد تسهیلات است.
قالیباف تصریح کرد: شهرداری تهران 19 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و اکنون 10 هزار و 500 میلیارد تومان دارایی آماده فروش دارد؛ بنابراین شهرداری تهران نه تنها بدهی ندارد بلکه شاخص های منابع مالی آن در عین حال که دولت چیزی از ردیف های بودجه به آن نداده، مثبت است.
حال آنکه واقعیت چیز دیگری است که شهردار تهران در نشست خبری خود با خبرنگاران تاکید کرد که رقم قطعی بدهی های شهرداری تهران که می توان روی آن قسم خورد 30 هزار میلیارد تومان است که البته ممکن است این میزان افزایش یابد.
نجفی تصریح کرد: برای مثال بنیاد تعاون ناجا مدعی است 2 هزار و 400 میلیارد تومان از شهرداری طلب دارد که این بدهی جزء 30 هزار میلیارد محاسبه نشده است.
وی با بیان اینکه بعضی چیزها به صورت معجزه وار کشف می شود اظهار کرد: 18 هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانک ها بویژه بانک شهر، 9 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و مابقی مربوط به موارد دیگر است.
شهردار تهران افزود: همچنین هزینه طرح های نیمه تمام 22 هزار و 500 میلیارد تومان است که اگر اینها را به عنوان بدهی در نظر بگیریم رقم بدهی به بیش از 50 هزار میلیارد تومان می رسد که البته به نظر من اینها بدهی تلقی نمی شود.

*واگذاری شهروند و شهرآفتاب
قالیباف در یکی از آخرین برنامه های خبری خود در جمع خبرنگاران خبر از واگذاری بخشی از سهام شهروند و شهرآفتاب به بانک شهر براساس مصوبه شورا داد در حالیکه به گفته شهردار جدید تهران، بانک شهر و شهرداری تهران بر سر قیمت سهام شهروند و شهر آفتاب به توافق نرسیده و موضوع واگذاری صورت نگرفته است.

* آمارهای غلط درخصوص درآمدهای پایدار شهر
از دیگر موارد و آمارهای اعلام شده از سوی مدیران سابق شهرداری تهران می توان به میزان درآمدهای پایدار شهرداری اشاره کرد، قدرت الله گودرزی معاون سابق مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران، میزان این درآمدها را در 9 ماه نخست سال گذشته 44 درصد از مجموع درآمدهای شهرداری عنوان کرده بود حال آنکه واقعیت براساس اعلام شهردار جدید تهران چیز دیگری است.
نجفی در جمع خبرنگاران به صراحت اعلام کرد که بیش از 70 درصد درآمدهای شهرداری تهران ناپایدار و از محل فروش تراکم ساختمانی است.
شهردار تهران تأکید کرد: در 50 روز گذشته هیچ تراکمی فروخته نشده و اگر کسی حتی یک مورد سراغ دارد آن را معرفی کند.

*استخدام 6 هزار نیرو در شهرداری در ماه های پایانی
استخدام 6 هزار نیرو در شهرداری تهران آن هم در ماه های پایانی مدیریت پیشین شهرداری تهران از دیگر موارد جالب توجهی بود که در نشست خبری شهردار تهران مطرح شد.
نجفی با تأکید بر اینکه اگر با تخلف غیرقابل گذشت مواجه شوم، هیچ درنگی در تغییر این افراد نخواهم داشت، گفت: به نظر من این یک تخلف است و در این راستا دستور تشکیل پرونده ای برای مدیرکل سابق منابع انسانی شهرداری صادر شده اما با توجه به اینکه وی بازنشسته شده، باید این تخلف در هیات تخلفات مستقر در ریاست جمهوری مورد پیگیری قرار گیرد.
شهردار تهران همچنین با اشاره به اینکه در عملکرد مالی دوره مدیریت گذشته شهرداری اشکالاتی وجود دارد که برخی قابل توجیه هستند تصریح کرد: بالاخره اداره 12 ساله شهری مانند تهران خالی از اشکال نیست؛ اما برخی از عملکردهای مالی قالیباف اصلا قابل دفاع نیست.

*روشن شدن زوایای بیشتری از تخلفات شهردار پیشین در گزارش 100 روزه
براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران قرار است شهردار تهران در قالب یک گزارش 100 روزه وضعیت و شرایط شهر تهران در ابعاد مختلف را تشریح کند.
این موضوع در نشست خبری شهردار تهران نیز مطرح شد و به نظر می رسد در این گزارش 100 روزه تخلفات و مغایرت های بیشتری آشکار شود.
پرونده مربوط به املاک نجومی، شهر فروشی، تخلفات اداری و مالی، وضعیت بدهی های شهرداری از جمله مواردیست که به نظر می رسد در گزارش 100 روزه شهردار تهران زوایای مختلفی از آنها روشن شود.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری - انتشار: محسن فتاحی
تهرام/9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.