به گزارش ایرنا ،محمدجواد حق شناس روز سه شنبه در چهاردهمین جلسه شورا با ارائه گزارش بازدید از میدان بهارستان و محوطه اطراف مجلس شورای اسلامی گفت: میدان بهارستان یکی از ارزشمندترین فضاهای شهری تهران است واز نظر تاریخی فضای این میدان باقیمانده اندکی از باغ تاریخی نگارستان است.
وی گفت: بدنبال تحولات سیاسی صدر مشروطه و با توجه به قرارگیری ساختمان مجلس شورای ملی دوران مشروطیت در جبهه شرقی این میدان، طی یک قرن گذشته بخش بسیار مهمی از وقایع سیاسی کشورمان در این میدان شکل گرفته است.
حق شناس افزود: همین وقایع، این میدان را از میراثی متعلق به شهروندان تهرانی، به فضایی شایسته حفظ و نگهداری برای تمامی ایرانیان تبدیل کرده است.
وی گفت: به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی در مردادماه سال 95 همزمان با روز ملی مشروطه فضای این میدان شامل جداره ها و کف، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت ملّی رسیده است.
این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: علاوه بر نقش تاریخی میدان، بخش مهمی از شبکه و بار ترافیکی قلب پایتخت از طریق این میدان توزیع می‌شود.
حق شناس گفت: طی چند سال گذشته مجلس محترم شورای اسلامی با هدف ارتقای شرایط امنیتی محدوده، اقدام به انجام اموری در فضای میدان بهارستان و معابر پیرامونی آن نموده که به نظر می‌رسد‌، ادامه آنها لطمات جبران ناپذیری به ماهیت تاریخی این محدوده وارد می‌کند.
وی خاطر نشان کرد:احداث ابنیه بلند مرتبه در بخشهای شرقی و جنوبی محوطه مجلس شورای اسلامی در طراحی معماری این ابنیه علی رغم ارزشهای ملی و بین المللی مجلس شورای اسلامی و قرار گیری در مجاورت آثار تاریخی با ارزش همچون مدرسه‌ عالی شهید مطهری و مسجد سپه سالار، حفظ ارزش‌های فضایی معماری ایرانی و اسلامی رعایت نگردیده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شوراگفت:به نظر می‌رسد در صورت ادامه این روند و بنا بر آثار ترافیکی ناشی از این مسئله، پاره ای از معابر پیرامونی مجلس شورای اسلامی و میدان بهارستان از جمله خیابان فداییان اسلام دچار بارسنگین ترافیکی خواهد شد.
وی ایجاد محدودیت تردد درخیابان مردم را ازدیگرمشکلات این محدوده دانست و گفت: طرفین این معبر توسط ابنیه دردست احداث محصور گردیده است، لیکن این خیابان از نظر حقوقی کماکان شارع عام تلقی می‌شود.
حق شناس افزود: ایجاد دیواره آجری در مقابل درب ورودی ساختمان مجلس شورای ملی دوران مشروطه، و مسدود نمودن محور ورودی و سیمای شهری این بنا از دیگر مشکلات است و برای این اقدام بخشی از معبر پیاده رو جبهه غربی اراضی مجلس تصرف شده است.
وی گفت: با توجه به بازدید به عمل آمده در روز گذشته توسط اینجانب، سالاری رئیس محترم کمیسیون شهرسازی و معماری ونظری عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران به همراه شهردار منطقه 12، لازم است بر اساس مقررات موضوعه، طرح توسعه مجلس شورای اسلامی و برنامه های آتی طرح در اختیار شورای اسلامی شهر تهران قرار گیرد.
حق شناس گفت:انتظار می‌رود این طرح با توجه به اقدامات بزرگ و گسترده کالبدی، توسط شورایعالی معماری وشهرسازی بررسی گردد و مصوبات احتمالی آن در اختیار شورای شهر تهران قرار گیرد.
وی گفت: همچنین انسداد و محدودیت تردد شهروندان در خیابان مردم مرتفع گرددکه بر اساس اطلاعات اولیه، تردد چند خط از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از این معبر انجام می‌شده، که مسیر این خطوط اجباراً تغییر یافته است.
حق شناس افزود: اجرای دیواره مقابل ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی بدون هماهنگی و اطلاع شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت پذیرفته و در این خصوص اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران هم اعتراضیه ای صادر کرده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی درپایان گفت:شایسته است اسناد و مدارک مرتبط با طراحی معماری این دیوار،سریعاً در اختیار سازمانهای مذکور قرار گیرد تا انطباق آن با ارزش‌های فضایی و تاریخی میدان بررسی گردد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه آقا امینی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهران/7244/1735 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.