به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین که در آستانه تاسوعای حسینی منتسب به حضرت ابوالفضل(ع) است، هیات های مذهبی و عزاداران حسینی اعم از زن و مرد و پیر و جوان در زیر بیرق عزاداری امام حسین(ع) گردآمده و به ذکر آل الله پرداختند.
بر روی جایگاه برگزاری مراسم عزاداری، نوشته ای با این مضمون «هانسی گروهون بله مولاسی وار/ شیعه لرون حضرت عباسی وار» همگان را به حضور در این مراسم دعوت می کرد.
در بخشی از میدان امام حسین(ع) تصاویری از سرداران شهید استان اردبیل؛ بنامعلی محمدزاده، شاپور برزگر، خلبان غفور جدی اردبیلی، داور یسری، میرمحمود بنی هاشمی، رحیم واحدی، عمران پستی نصب شده بود و مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) با یادی از شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم مداحی می کردند.
همچنین در بخش دیگری از میدان امام حسین(ع) دستجات و هیات های عزاداری، هر کدام با پرچم و بیرق خود با نمایش شور و شعور حسینی، حضور داشتند.
هیات عاشقان حضرت رقیه(س) تهران با پرچمی با این مضمون: «رقیه جان اورکده غم گتوردوم، غم هدیه سین حضوره کم گتوردوم/ اشیتمیشم ایاقلارون قاباردی گوز یاشیمدان سنه مرهم گتوردوم»، هیات سینه زنان و زنجیرزنان مسجد قائم آل محمد(عج) آقبلاغیهای مقیم مرکز، هیات زنجیرزنان و سینه زنان مسجد صاحب الزمان ثمرینیهای مقیم مرکز، هیات متوسلین ابا عبدالله الحسین(ع) شالیهای خلخال مقیم تهران، هیات های 10گانه خلخالی های (روستای خمس) مقیم مرکز از جمله هیات های مذهبی شرکت کننده در این مراسم بودند.
برخی از دسته های عزاداری با طبل و شیپور و با نوایی خاص حضور خود را در میدان امام حسین(ع) اعلام می کردند.
ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) از جمله شهروز حبیبی، امین مقدم، علیرضا اسفندیاری، شهزاد عیسی پور، طاهر قلندری، حسین غفاری، اصغر رضوان، علی سقا در این آیین حضور داشته و به نوحه سرایی می پرداختند و عزاداران نیز با نوای «یا حسین(ع)»، «یا ابوالفضل(ع)» و «یا زینب(س)» با آنان همراهی می کردند.
با توجه به اولین سال فقدان سلیم موذن زاده مداح شهیر استان اردبیل، نوحه های این مداح از جمله نوحه های «زینب زینب، زینب، غم قهرمانی، زهرا نشانی، ای روح با ایمان، جانیم سنه قوربان»، «حسین(ع) آرام جانم، حسین(ع) روح و روانم» توسط برخی از ذاکران و مداحان بازخوانی شد و مردم نیز با آنان هم نوایی کردند.
همچنین در این آیین حجت الاسلام مسعود رجب نژاد در سخنانی به ویژگی های شهدای کربلا پرداخت و گفت: ویژگی که شهدای کربلا را شهدای کربلا کرد، معرفت آنان بود، این شهدا در امام حسین(ع) فانی شده بودند، همچنان که امام حسین(ع) فانی در احدیت بود.
وی با اشاره به اینکه شهدای کربلا برای امام حسین(ع) جنگیدند تا جاودانه شدند، افزود: این شهدا به ما آموختند که دنیا و مقام فانی است و فریب آنها را نخوریم و مدام به فکر و یاد مرگ باشیم.
رجب نژاد گفت: پیام شهدای کربلا این است که با خدا معامله کنید، هر کس با خدا معامله کند، پیروز است.
وی با یادی از شهید مدافع حرم محسن حججی اظهار کرد: این شهید 25 سال سن داشت که 10 سال از عمر خود را به عبادت و مجاهدت پرداخت، در خدا فانی شد و به این درجه والا دست یافت.
دومین تجمع هیات و عزاداران حسینی اردبیلی های مقیم تهران با هدف نمایش وحدت، همدلی و آداب و رسوم عزاداری استان اردبیل به همت خانه استان اردبیل با حضور هیات های مذهبی منتسب به این استان در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار شد.
به گفته اسماعیل علی اکبری مدیرعامل خانه اردبیل تجمع هیات و عزاداران حسینی استان اردبیل مقیم تهران هر ساله در جمعه منتهی به تاسوعای حسینی برگزار می ‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد: این آیین سال های آینده با حضور آذری ‌زبان‌های مقیم تهران هر چه باشکوه تر برگزار شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.