به گزارش خبرنگار ایرنا، رجبعلی خسروآبادی، رئیس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران روز پنجشنبه در این همایش که با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی با محوریت حفاظت از غارها و آبهای زیرزمینی در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: از 4 سال گذشته تاکنون در زمینه گردشگری شهرستان دماوند اقدامات خوبی صورت گرفته ولی کافی نبوده است.
وی با بیان اینکه حوزه گردشگری به واسطه داشتن حلقه های زنجیره ای مختلف توانایی رسیدن به اهداف مهم را دارد، گفت: این حلقه ها که شامل اسکان، پذیرایی و ... می باشد اگر ضعیف عمل کنند در زمینه توسعه گردشگری موفقیتی نخواهیم داشت که برای رسیدن به اهداف عالیه نیازمند تعامل بیشتر بین نهادها و بخش های خصوصی هستیم.
خسروآبادی بیان کرد: توسعه گردشگری را با تخریب طبیعت نمی خواهیم بلکه دوست داریم طبیعت بماند و بهره برداری معقول صورت گیرد و این مهم در قالب توسعه حفاظت از غار نیز مورد توجه است.
وی تصریح کرد: در حوزه گردشگری هر اقدامی که صورت می گیرد، رعایت مواردی همچون اطلاع رسانی و تعریف مخاطب ضروری است زیرا باید مخاطب را شناخت و تشویق و ترغیب کرد.
خسروآبادی با اشاره به اینکه فراهم سازی بستر مناسب منوط به مخاطب و تسهیلات لازم است، گفت: امید است شهرستان دماوند در حوزه بوم گردی و توسعه گردشگری مطرح شود.

**شهرستان دماوند نیازمند تحقق طرح جامع گردشگری
همچنین قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم شهرستان دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه این همایش بیان کرد: شهرستان دماوند یکی از 14 شهر نمونه گردشگری و دارای 200 اثر تاریخی ثبت شده است.
وی با بیان اینکه برای معرفی هرچه بهتر آثار تاریخی و گردشگری شهرستان باید طرح جامع گردشگری تهیه شود، افزود: امروز اگر اقدامی در زمینه توسعه گردشگری شهرستان صورت نمی گیرد، مربوط به برجام و تحریم ها نیست بلکه همکاری بیشتر بین نهادها و دستگاه ها را می طلبد.
میرزایی نیکو تصریح کرد: اگر می خواهیم در بحث توسعه گردشگری پیشرفت کنیم باید تکلیف موضوع گردشگری در کل نظام مشخص شود.
ناصر محمودی فرد، فرماندار شهرستان دماوند همچنین در همایش روز غار پاک اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان دماوند جزء 14 شهر نمونه گردشگری است گرچه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است ولی به دلیل مشکلاتی، انتظارات از یک شهر نمونه گردشگری برآورده نشده است که امید داریم این مهم مرتفع شود.
وی افزود: دماوند به دلیل اقلیم آب و هوایی و نزدیکی به استان تهران موقعیت خاصی در حوزه گردشگری دارد که می توان با فراهم سازی زیرساخت های لازم، مطالبات حوزه گردشگری را محقق ساخت.
محمودی فرد گفت: غار رودافشان دماوند به عنوان یکی از آثار و ابنیه طبیعی ملی در استان تهران مطرح است که خود زمینه توسعه گردشگری را فراهم می سازد که لازم است برای تحقق اهداف مهم آن از ورود بخش خصوصی حمایت کنیم.
فرماندار دماوند بیان کرد: نداشتن طرح جامع گردشگری یکی از مشکلاتی منطقه است که درخواست داریم اداره کل میراث فرهنگی طرحی را پیش بینی و اعلام کنند تا بتوانیم به عنوان یک طرح گردشگری زمینه جذب گردشگران و ایجاد اشتغال را فراهم کرد.

**طرح ساماندهی غار طبیعی و ملی رودافشان دماوند در دستور کار قرار گرفت
شهرام شریفی، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند نیز در این مراسم به ایرنا گفت: همایش روز غار پاک با همت مسئولان استانی و شهرستانی به میزبانی دماوند و با محوریت غار رودافشان برگزار شد.
وی ادامه داد: قرار بود این مراسم در همدان برگزار شود که با توجه به حضور پدر غارشناسی ایران که خود کاشف غار رودافشان دماوند نیز بود، این مراسم در منطقه برگزار و تابلو حفاظت غار رودافشان برای نخستین بار در شهرستان با هدف معرفی و شناسایی این غار طبیعی و ملی رونمایی شد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند با بیان اینکه این مکان طبیعی و ارزشمند نیازمند تامین زیرساخت های لازم است، گفت: با هماهنگی های صورت گرفته توسط مسئولان شهرستان و استان در نظر داریم طرح ساماندهی، مطالعاتی و مشخص شدن متولی این مکان را به انجام رسانیم.
در پایان این همایش ضمن تجلیل از 70 سال تلاش استاد چنگیز شیخلی، کاشف غار رودافشان، از نخستین تابلوی حفاظت از این غار طبیعی رونمایی شد.
خبرنگار: الهام حیدری**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.