به گزارش خبرنگار ایرنا، علی حجابی روز سه شنبه در آیین تجلیل از منتخبان مسابقات ورزشی، فرهنگی هنری کشوری دانش آموزان با نیازهای ویژه و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در کانون فرهنگی تربیتی سبحان اظهار کرد: 800 دانش آموز با نیازهای ویژه نیز در مسابقات قرآن، عترت و نماز حضور داشته و 800 نفر نیز در مسابقات آوایی شرکت کردند که این مسابقات در بخش دختران به دلیل لغو اردوهای دانش آموزی برگزار نشد.
وی با بیان اینکه مسابقات ورزشی و فرهنگی هنری دانش آموزان با نیازهای ویژه با شعار «ما می توانیم» برگزار شد، گفت: هدف از حضور دانش آموزان در این مسابقات این است که دیگران با توانمندی های دانش آموزان استثنایی آشنا شوند و دانش آموزان با نیازهای ویژه در هر مسابقه و نمایشگاه و برنامه ای حضور داشتند اثری از ناتوانی نیست و همه آنان توانمندی خود را بیان کردند.
حجابی افزود: سال گذشته (تابستان 95)، 3 میلیارد تومان برای مسابقات فرهنگی و تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه اختصاص داده شد.
مدیر فرهنگی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی هنری کارکنان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: امسال برای نخستین بار مسابقات قرآن و نهج البلاغه با حضور 132 نفر از فرهنگیان برگزار شد.
شهناز کریمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران نیز در این آیین با بیان اینکه دانش آموزان با نیازهای ویژه با حضور خود در مسابقات ورزشی و فرهنگی هنری فعل خواستن و توانستن را صرف کردند، اظهار کرد: با توجه به سیاست های وزارت آموزش و پرورش در سال 97، سعی می کنیم خدمات شایسته علمی، فرهنگی و آموزشی را برای این دانش آموزان اختصاص دهیم.
وی با اشاره به اهمیت نقش فعالیت های فرهنگی هنری و ورزشی در حفظ و تقویت ارتقای سلامت روحی و جسمی دانش آموزان به ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: این فعالیت ها در ارتقای سطح مهارت های زندگی و پیشگیری از عوارض ناشی از معلولیت موثر است.
کریمی با بیان اینکه رویکرد فعالیت های ورزشی و فرهنگی در آموزش و پرورش دستیابی به تربیت همه جانبه دانش آموزان با بهره جویی از این نوع فعالیت هاست، افزود: براین اساس برنامه های متنوعی به منظور غنابخشیدن به فعالیت های فرهنگی و ورزشی مدارس از سوی آموزش و پرورش استثنایی کشوربه صورت مستمر و سالانه در حال اجراست.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: امسال 135دانش آموز با نیازهای ویژه در مسابقات ورزشی در رشته های گلبال، گوچیا، دو و میدانی، گویرانی، والیبال و آمادگی جسمانی و شطرنج شرکت کردند.
وی با اشاره به شرکت 60 دانش آموز با نیازهای ویژه در مسابقات قرآن، عترت و نماز افزود: در مسابقات هنری و آوایی 25 دانش آموز با نیازهای ویژه شهر تهران حضور داشتند که مقام هایی را از آن خود کردند.
کریمی با اشاره به مسابقات فرهنگی و ورزشی کارکنان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: بررسی های علمی نشان می دهد که این فعالیت ها، آثار مثبت در سلامت روحی و جسمی و افزایش نرخ بهره وری دارد که 32 نفر از کارکنان در مسابقات ورزشی (والیبال و تنیس) و فرهنگی(قرآن و نهج البلاغه) شرکت کردند.
عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این آیین هدف از برگزاری مسابقات فرهنگی هنری و ورزشی را شناسایی استعدادها و توانمندی ها عنوان کرد و گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه و فرهنگیان آموزش و پرورش استثنایی با شرکت در این مسابقات توانایی و استعداد خود را نشان داده و فعل خواستن را تجربه کردند.
کریمی، بهبود روابط فردی و اجتماعی، در کنار هم زندگی کردن و خودباوری را از دیگر اهداف برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی هنری عنون کرد و افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه معلولیت را به عنوان محدودیت نشناخته و به معنای واقعی از ویژگی های مثبتی که در وجودشان بود، نهایت استفاده را کردند.
کریمی خطاب به برگزیدگان مسابقات فرهنگی هنری اظهار کرد: هدف از حضور در این مسابقات تنها بدست آوردن مقام و رتبه نیست بلکه هدف شما این بود که درس زندگی را به همه آموختید و این ارزشمند است.
در پایان این آیین از دانش آموزان با نیازهای ویژه برگزیده در مسابقات ورزشی و فرهنگی هنری تجلیل شد.
دانش آموزان با نیازهای ویژه پسر شهر تهران در مسابقات ورزشی کشوری در بخش نابینایان، مقام اول تیم گلبال نابینایان، 2 مقام دومی انفرادی در دو و میدانی نابینایان، مقام سوم شطرنج نابینایان، در بخش جسمی حرکتی پسر؛ سه مقام دومی بوچیا، مقام دوم تنیس نشسته، مقام سوم شطرنج، در بخش ناشنوایان پسر، مقام دوم آمادگی جسمانی، مقام سوم فوتسال، در بخش کم توان پسر، کاپ اخلاق فوتسال، یک نقره و 2 برنز گویرانی سندروم را از آن خود کردند.
دانش آموزان با نیازهای ویژه دختر نیز در بخش جسمی حرکتی؛ مقام سوم تنیس روی میز، در بخش ناشنوایان؛ مقام سوم والیبال، نابینایان دختر؛ مقام دوم شطرنج انفرادی، مقام سوم تیمی شطرنج، کم توان دختر ورزشی؛ مقام های اول، دوم و سوم گویرانی، سه مدال نقره دو و میدانی سندروم، مقام سوم دو و میدانی کم توان را کسب کردند.
براساس این گزارش، دانش آموزان با نیازهای ویژه در مسابقات فرهنگی و هنری؛ قرآن، نماز و عترت دختران؛ 6 مقام اول، پنج مقام دوم و سه مقام سوم، قرآن، عترت و نماز پسران؛ هفت مقام اول، 6 مقام دوم و 2 مقام سوم را از آن خود کردند.
همچنین دانش آموزان پسر با نیازهای ویژه در بخش هنری آوایی 2مقام اول تکنوازی را کسب کردند که این بخش به دلیل لغو اردوهای دانش آموزی برای دختران برگزار نشد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.