به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزاد رستمی فر شامگاه یکشنبه در آیین بزرگداشت چهل و هشتمین سالروز درگذشت جلال آل احمد با یادی از سیمین دانشور و شمس آل احمد در فرهنگسرای شفق، با ارائه گزارشی در مورد مرمت و بازسازی خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور اظهار کرد: با توجه به تغییرات مدیریت شهری حدود چهار سال این پروژه در حال انجام است.
مدیر پروژه طرح مرمت و احیای خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور، ایجاد یک مرکز محله حدفاصل خانه نیما و جلال در محدوده موثر طرح، تغییر کاربری مکان ثبتی از مسکونی به فرهنگی به عنوان یک الزام قانونی، تملک پلاک شهری و احیای حیات تاریخی، تکمیل فرایند مرمت با الزام احیای معنوی اثر تاریخی و مستندسازی را از مطالبات مسئولان این پروژه از شهرداری تهران عنوان و ابراز امیدواری کرد: با تغییر مدیریت شهری و شورای شهر تهران، این مطالبات مورد توجه قرار بگیرد و محقق شود.
رستمی فر با تاکید بر اینکه هدف از مرمت خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور، یک بازسازی عینی به صورت یک مجسمه شکلی نیست، اظهار کرد: کارکرد این بنا در آینده مبتنی بر اعتباری است که مورد درخواست قرار می گیرد، ما به هیچ عنوان نمی خواهیم اتفاقی که بر سر خانه شهید بهشتی و شریعتی افتاد در این خانه تکرار بشود.
وی تخصیص کاربری خانه موزه با رویکرد غیرساکن و پویا را از دیگر مطالبات مسئولان پروژه مرمت و احیای خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور از شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: قرار نیست ما تصویر را هر روز به بازدیدکننده نشان دهیم، قرار است همان طور که ذهن جست و جو سیمین و جلال سوالاتی را مطرح می کرد ، بازدیدکنندگان با سوالاتی از این خانه بیرون بروند به دنبال سوالات جدید به این خانه بازگردند.
مدیر پروژه طرح مرمت و احیای خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور افزود: تکمیل مرمت و بازسازی خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور علی رغم هیاهویی که در رسانه ها است، از نظر مهندسان مشاور 70 درصد رشد داشته است و سیستم تهویه ابن بنا باید به صورت هماهنگ انجام شود.
رستمی فر، ساخت تندیس های پیشنهادی و کارسازی آن در مجموعه، مرمت اشیا و لوازم خانه در هماهنگی با طرح، کارسازی سیستم تجهیزات ویدئو آرت (هنر ویدئویی)در فضای نمایشگاهی بنا را از دیگر بخش های این خانه عنوان کرد که باید تکمیل شود.
وی تاکید کرد: موضوع بازسازی خانه تاریخی سیمین و جلال، سرهم کردن مقداری مصالح ساختمانی به روش روز نیست بلکه سطح تاثیر آن حداقل در منطقه ای به وسعت منطقه شمیرانات است.
عضو هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور آمود با بیان اینکه در نزدیکی خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور، خانه معروفترین مشاهیر، نیما یوشیج قرار دارد، افزود: در تعریف سناریوی مرمت خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور، در تلاشیم که بتوانیم این 2 خانه را به عنوان یک مرکز محله جز آورده های نوین شهرسازی داشته باشیم، در منطقه ای مسکونی، پیشنهاد اول ما در مقیاس شهر، تعریف کانون فرهنگی به عنوان کانون شعر، داستان و ادب در خانه جلال آل احمد بوده است.
رستمی فر با اشاره به مساحت 420 متر مربعی خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور، اظهار کرد: در پلاک شرقی خانه سیمین و جلال، یک ساختمان ساخته شده که در مقیاس شهر، پیشنهاد احداث یک پارک موزه را برای احصای حیاط تاریخی، همان حیاطی که مضمون بعضی از روایت های جلال آل احمد در کتاب «سنگ بر گوری» است، داده شد.
وی درباره مرمت و بازسازی خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور در مقیاس منطقه و محله گفت: با توجه به اینکه ساکنان و سازندگان اصلی این خانه در قید حیات نیستند، پیشنهاد اصلی ما تغییر کاربری این ساختمان به حوزه حقوق عمومی است یعنی کاربردی این خانه به صورت قانون به منظور محدودکردن مداخلات سوداگرانه احتمالی مدیریت شهری در هر زمان، از مسکونی به فرهنگی تبدیل شود.
مدیر پروژه طرح مرمت و احیای خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد با بیان اینکه برای شناخت خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور به متون تاریخی و نوشته های جلال آل احمد مراجعه شد، افزود: آن چیزی که در حال حاضر در محدوده اثر وجود دارد شامل تغییرات و الحاقاتی است که دوره های بعد به ساختمانی که سال 1332 توسط جلال، ساخته شده، اضافه شده است.
رستمی فر اظهار کرد: با مطالعه مکاتبات جلال آل احمد با سیمین دانشور در طول ساخت این خانه، متوجه شدیم که این ساختمان، یک فضای آب انبار هم داشته که در زمان ورود به این خانه، این آب انبار قابل بازدید و دسترسی نبود، ما در تغییر کاربری، این فضا را خالی، احیا و به مجموعه مساحت ساختمان اضافه کردیم.
وی با بیان اینکه برای مرمت خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور و تخصیص کاربری مناسب آن تحولاتی تاریخی مدنظر نظر قرار گرفت، افزود: براین اساس مستندنگاری و نقشه های فنی برای استحکام بخشی و تفکیک فضای ساختمان اتفاق افتاد.
مدیر پروژه طرح مرمت و احیای خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد گفت: ساخت تندیس از سیمین و جلال احمد در محوطه خانه به مدیریت شهری پیشنهاد داده شده و منتظر تایید آن هستیم حتی می توان خودروی مورد علاقه آل احمد را نیز در بخشی از خانه قرار داد و حس تاریخی را به آن بازگرداند.
به گزارش ایرنا، منزل مسکونی جلال آل احمد و سیمین دانشور با مساحت 420 متر مربع، با زیربنای حدود 250 مترمربع، شامل 2 طبقه در منطقه یک شهرداری تهران، خیابان دزاشیب، بن بست ارض قرار دارد، این خانه سال 1393 توسط شهرداری تهران خریداری شد و به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در حال مرمت و بازسازی است.
این خانه سال 83 با شماره 11466 در فهرست میراث ملی ثبت شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.