حسن خلیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در تهران اماکن تاریخی و قدیمی واجد ارزش زیادی داریم که تمام آنها شناسایی و دارای پرونده هستند.
وی گفت: هیچ خلا قانونی در حفاظت از بناهای تاریخی وجود ندارد بلکه مشکل در اجرای این قوانین است.
عضو شورای اسلامی تهران، ری و تجریش با اشاره به کمبود نیرو برای حفاظت از میراث فرهنگی تهران و نظارت بر اجرای قوانین در این حوزه اظهار کرد: براین اساس بناهای قدیمی و تاریخی مورد تعدی شهرداری ها و افراد سودجو قرار می گیرد که این موضوع را از طریق شورا پیگیری می کنیم.
خلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارش شده در منطقه 12شهر تهران بناهای زیادی توسط شهرداری مجوز تخریب گرفتند، گفت: شهرداری باید اطلاعات این بناها از جمله حریم، پلاک میراثی و واجد ارزش بودن را در اختیار شورای اسلامی تهران، ری و تجریش قرار دهد.
وی تاکید کرد: قوانین و مقررات در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی باید به گونه ای تدوین شود که امکانی برای سودجویی برخی از افراد و نهادها فراهم نشود البته با این موضوع مخالفم که محدودیت و حریمی خاص برای یک بنا تعریف کنیم که مالکان همجوار این بنا نتوانند از املاک خود بهره برداری کنند.
خلیلی گفت: اگر بنایی در سطح شهر به عنوان اثری میراثی شناخته و اعلام شده و تراکم ساخت و ساز در آن محل صادر نشود باید به همسایگان همجوار بناهای تاریخی امکانات، امتیاز و کاربری خاصی ارائه داد تا کمتر ضرر کنند و همچنین بتوانند حافظان خوبی برای این آثار قدیمی باشند.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، توقف و جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی با هماهنگی شهرداری و سایر نهادها را یکی از برنامه های این شورا عنوان کرد.
خلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشترین آثار و بناهای تاریخی پایتخت در مناطق یک،6 ،11،12، 18 و 20 وجود دارد و شورای شهر برای حفاظت جدی از این آثار چه برنامه ای دارد؟، گفت: توجه ما حفاظت و مرمت بهتر این آثار تاریخی است که با پیگیری های لازم این بناها را همانند گذشته خود زنده و پویا خواهیم کرد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: امین کمالی فر ** انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7247/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.