براساس این رویه و تصویب اعضای شورای شهر دوره پنجم قرار است شهردارآینده تهران «میثاقنامه»‌ای را امضا کند تا متعهد شود، مواردی را در مدت مدیریتش برکلانشهر تهران رعایت کند؛ میثاقنامه‌ای که هم‌اینک در مرحله پیش‌نویس است و هنوز جزییات آن منتشر نشده.
با این وجود از همین الان این میثاقنامه، با انتقادهای بسیاری مواجه شده است. به عنوان مثال، برخی کارشناسان معتقدند که چنین میثاقنامه‌ای می‌تواند به معنای آن باشد که شهردار آینده تهران باید تابع بی‌چون و چرای اعضای شورا ومرید آنها و خط مشی سیاسی‌شان باشد.
با این وجود اعضای شورای پنجم، این میثاقنامه را ابزاری برای هماهنگی بیشتر شهردار آینده تهران با نهاد نظارتی آن یعنی شورای شهر می‌دانند. این درحالی است که روز گذشته نیز مرتضی الویری، رییس سنی شورای پنجم درخصوص این میثاقنامه گفته بود: ما سعی کردیم در تدوین تفاهمنامه حلقه مفقوده‌ای که در دوره‌های قبل شورا موجب کدورت و تیرگی روابط فیمابین شورا و شهرداری شده بود را شناسایی و رفع کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که اگر گزینه‌های شهرداری این میثاقنامه را نپذیرند چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: میثاقنامه یک تفاهم است و اگر بنا به هر دلایلی تفاهم را نپذیرند مشخص است که تعامل و کار کردن با نمایندگان شورا را نمی‌پذیرند. لذا مخالفت با کار جمعی، مخالفت با بندهای ١٦ گانه اولیه معرفی شهردار است. چرا که بر اساس یکی از بندها شهردار باید به خرد جمعی و کارگروهی پایبند باشد و چارچوب‌های آن را بپذیرد.
رسولی: تدوین میثاقنامه ضروری است
سید حسن رسولی یکی از اعضای منتخب شورای پنجم، در تشریح دلایل تدوین چنین میثاقنامه‌ای به «اعتماد» گفت: با توجه به مسیر اصلاح‌طلبی و اینکه تهران الگوی سایرشهرهای کشور هم تلقی می‌شود، تدوین چنین میثاقنامه‌ای برای شهردار آینده ضروری به نظر می‌رسد. بعد از دوره نخست شورای شهر تهران، مردم تهران مجددا با رای بسیاربالای خود به لحاظ آماری، پیام جدیدی را رقم زدند. این فریاد به قدری بلند بود که آمار رای آخرین نفر از لیست ما، ٧٠ برابر آخرین نفر لیست منتخب شورای چهارم بود.
همین همراهی و عزم مردم باعث شد تا حوزه شهری درآینده برخوردار از مجموعه‌ای یکدست به لحاظ فکری و کارشناسی در حوزه شهرداری و شورای شهر باشد. ضمن آنکه با توجه به همسویی مجمع نمایندگان تهران در مجلس دهم و رای دکتر روحانی در تهران علاوه بر یکدستی شورا و شهردار، ظرفیت مجلس و دولت نیز مشمول این یکدستی قرار می‌گیرد.
این چهره اصلاح‌طلب با بیان اینکه این یکدستی هم می‌تواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید گفت: اگر این یکدستی در جهت بهسازی و نوسازی شیوه اداره پایتخت به کار گرفته شود نقطه قوت و در صورت غفلت به صورت بالقوه نیز می‌تواند به تهدید هم تبدیل شود.
براین اساس معتقدم که تنظیم چارچوب روابط و مناسبات شورای پنجم با خانم یا آقای شهردار آینده می‌تواند تبدیل به فرصت طلایی شود. وی با ذکر اینکه برای ارتباط شهرداری با شورا ٣ الگو را می‌توان ترسیم کرد، گفت: براساس الگوی اول، شهردار بر شورا تسلط خواهد داشت یعنی شورا تحت سیطره وی قرار خواهد گرفت.
در الگوی دوم درست برعکس الگوی اول این شورای شهر است که برشهرداری چیره خواهد بود و آن را تحت سیطره و نظارت خواهد داشت و بالاخره الگوی سوم که براساس آن شورا و شهرداری روابط‌شان برمبنای تعامل و همفکری و در راستای ارایه خدمات بهتر به شهروندان خواهد بود.
وی با تاکید براینکه مدل‌های اول و دوم به یک اندازه ما را از رسیدن به اهداف‌مان دور می‌کند، گفت: آنچه اهمیت دارد رسیدن به تعامل است. رسولی افزود: یادآوری می‌کنم که تهیه پیش‌نویس براساس کارهای کارشناسی و برمبنای این باور ما انجام می‌شود که این میثاقنامه دوجانبه بین مدیریت شهری و ناظر برآن باید بتواند امکان تحقق الگوی سوم را فراهم کند. این عضو شورای پنجم تصریح می‌کند: مردمی که به آخرین نفر لیست ما با حدود یک میلیون و ٦٠ هزار رای، آری گفتند و چندین ساعت برای رای دادن در صف‌ها منتظر ماندند، انتظار دارند همکاری شهرداری با شورا، براساس منطق و اصول کارشناسی و در چارچوب قانون باشد.
درحقیقت مردم پس از رای دادن به ما، به پشتوانه اصلاحات و جریان اصلاح‌طلبی، انتظار دارند با پرهیز از چالش‌های بیهوده مواضع هوشمندانه و کارنامه عملکرد قابل دفاعی را برای موکلان‌مان داشته باشیم. این مطالبات اقتضا می‌کند که دو طرف این موضوع، با پرهیز از طرح مطالبات صنفی و خویش‌گرایانه به عنوان یک پارلمان ٢١ نفره واحد، با همکاری هرچه نزدیک‌تر با شهردار آینده تهران، برای پاسخ دادن به مطالبات مردم پایتخت تلاش کنند. وی درخصوص مفاد و جزییات این میثاقنامه گفت: ما در تنظیم این میثاقنامه هنوز در مرحله کارشناسی هستیم.
باید منتظر بمانیم تا این میثاقنامه براساس نقطه نظرات کارشناسانه تکمیل شود و به تایید هر ٢١ عضوشورای پنجم برسد تا بعد در مورد آن صحبت کرد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر گزینه شهردار آینده تهران حاضر به امضا کردن این میثاقنامه نباشد، چه خواهد شد؟ گفت: نه ما و نه گزینه‌های شهرداری تهران، هیچ کدام دنبال برتری جویی نیستیم بلکه همگی به دنبال هدفی مشترک برای توسعه شهر و ایجاد رفاه و آرامش برای مردم تهران هستیم. به همین دلیل اطمینان دارم که شهردار آینده با میل و رغبت و مشتاقانه این میثاقنامه را امضا خواهد کرد.
علیخانی: اگر کاندیدایی میثاقنامه را امضا نکند، انتخاب نمی‌شود
محمد علیخانی به‌عنوان یکی دیگر از اعضای منتخب شورای پنجم نیز با اشاره به همان ٣ الگوی ارتباطی بین شهردار و شورا که پیش از این رسولی به آن اشاره کرده بود به «اعتماد» گفت: مبنای فعالیت ما همان الگویی است که براساس آن شهر براساس تعامل بین شهردارو شورای شهر اداره می‌شود. برای همین هم هست که به دنبال تدوین میثاقنامه هستیم تا پس از این دیگر شاهد مشکلاتی که در شهرداری وجود داشته و اتفاقات ناخوشایندی که در آن افتاده و شورا، شورای شهرداری بوده است، نباشیم.
وی نیز در مورد محورهای این میثاقنامه گفت: ملاک‌مان در تدوین این میثاقنامه، مراعات قوانین و مصوبات شورا، پاسخگویی شهردار به شورا، خود رای نبودن شهردار، استفاده از نیروهای شایسته درمجموعه شهرداری و حتی خارج از آن و... بوده است. وی با ذکر اینکه این میثاقنامه تنها یک تعهد اخلاقی است گفت: این عهدنامه فقط یک تعهد اخلاقی است. درست مثل نمایندگان مجلس که براساس مرامنامه‌ای در ابتدای آغاز کار خود، سوگند می‌خورند.
این میثاقنامه البته جایگاه قانونی و اجرایی ندارد بلکه تنها تعهدی اخلاقی و شرعی است و اینکه شاید اگر وی در آینده به تعهداتش عمل نکرد براساس همین امضایی که کرده، مردم را آگاه کنیم. علیخانی در مورد نگرانی برخی از کارشناسان درخصوص انصراف گزینه‌های شهرداری نیز گفت: این مساله چیز بدی نیست.
قوی‌ترین دلیل آن این است که یا این افراد به نفع گزینه‌های دیگر کنار رفته‌اند یا دیگر گزینه‌ها را شایسته‌تر از خود دانسته‌اند که هر دو فرضیه نیز می‌تواند نشان از تعهد این افراد به شهر و شهروندان باشد. اما اگر گزینه منتخب شهرداری حاضر به امضای میثاقنامه نباشد، تکلیف چیست؟ سوالی که علیخانی در پاسخ به آن می‌گوید: خب طبیعی است که دیگر، شورا وی را برای شهرداری تایید نمی‌کند و خواه‌ناخواه حذف می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است گزینه دیگری نیز به این ٧ گزینه برای شهرداری اضافه شود؟ گفت: فعلا که چنین تصمیمی نداریم. فکر نمی‌کنم نیازی به این کار باشد. مگر اینکه واقعا اتفاق خاص و ویژه‌ای رخ دهد.
تشکیل‌ کارگروه‌های مشترک مابین شورا و استانداری
استاندار تهران با اشاره به جزییات دیدار با منتخبین شورای پنجم تهران، ری و تجریش گفت: ٣٠ سال است که ساخت مصلای تهران به طول انجامیده است و در این جلسه صحبت شد که هرچه سریع‌تر ساخت مصلای تهران به اتمام برسد. سیدحسین هاشمی، درباره جلسه منتخبین پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران با استاندار و فرمانداران شمیرانات و تهران اظهار داشت: در جلسه شب گذشته برای آشنایی بیشتر و تعامل بود.
وی افزود: قطعا می‌توان با تعامل مدیریت شهری مشکلات شهروندان تهران را حل کرد و مقرر شد کارگروه‌های همکاری مابین استانداری، فرمانداری‌های تهران، تجریش و ری و همین‌طور شورای شهر و شهرداری ایجاد شود. استاندار تهران یادآور شد: ٣٠ سال است که ساخت مصلای تهران به طول انجامیده است و دراین جلسه صحبت شد که هرچه سریع‌تر ساخت مصلای تهران به اتمام برسد و اتمام این پروژه جزو خواسته‌های پایتخت است.
وی یادآور شد: در جلسه مسائل کلانشهر تهران مطرح و مقرر شد با تعامل بین شهرداری، فرمانداری‌ها و استانداری نسبت به حل مشکلات اقدام شود. استاندار تهران اضافه کرد: براساس قانون نام شورای شهر تهران نیز به شورای تهران، ری و تجریش تغییر خواهد کرد.

روزنامه اعتماد
9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.