به گزارش ایرنا محمد حسین اسماعیلی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به تشریح دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی، اعلام کرد: هنرمندان در غالب 25 گروه موسیقی از 12 استان کشور و سه کشور، در دومین جشنواره آوها و نواها حضور داشته و اجرای برنامه خواهند داشت.
دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی زیرمجموعه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودکی و انجمن موسیقی استان تهران در روزهای 5، 6 و 7 مرداد ماه برگزار می شود.
وی با بیان اینکه تمام اقوام ایرانی در این جشنواره حضور دارند و آثار ارائه می کنند خاطرنشان کرد: بیشترین شرکت کنندگان داخلی از استان های خراسان رضوی، جنوبی، خوزستان و قم بوده است.
معاون هنری - سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه بخش موسیقی ملل در جشنواره امسال با هدف وحدت مسلمانان حول محور رضوی راه اندازی شده، افزود: امسال از سه کشور ترکیه، افغانستان و آذربایجان نیز در جشنواره حضور دارند و آثاری با موضوع امام رضا(ع) ارائه می کنند.
وی از کشور ترکیه 2 هنرمند سه اثر با محوریت امام رضا(ع) و از کشور افغانستان یک گروه پنج نفره وگروهی از آذربایجان اثر ارائه می کنند.
وی در ادامه مردمی بودن و برگزاری جشنواره به طور سراسری را از ویژگی های دومین جشنواره آواها و نماها دانست و گفت: در استان تهران تلاش شده تا با تمرکز زدایی و با هدف توسعه فرهنگ عمومی اجراهای گروه های موسیقی در شش شهرستان دماوند، اسلامشهر، رباط کریم، شهر قدس، قرچک و پاکدشت انجام شود.
وی با بیان اینکه جشنواره بین المللی رضوی موجب تولید گنجینه آثار در این حوزه شده است، افزود: دراستان تهران نیز جشنواره آواها و نماها موجب تولید آثار ارزشمندی شده است که در غالب محصولات صوتی و تصویری در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: با برگزاری جشنواره بستر جمع آوری بسیاری از مناجات ها، مدیحه سرایی ها، مداحی ها و نقالی ها مربوط به امام رضا(ع) فراهم شده است.
وی یادآور شد: در جشنواره امسال در بخش تجلیل، از هنرمندان و ذاکران رضوی که در گذشته آثاری را تهیه کردند از جمله «قاسم رفعتی» در مناجات خوانی، «حسام الدین سراج» در موسیقی آیینی و مذهبی، «حاج حمیدرضا منتظر» در مدیحه سرایی، «محسن چاووشی» در موسیقی پاپ و «حاج احمد اقوام شکوهی» به عنوان کهن سال ترین نقاره زن آستان رضوی تقدیر می شود.

*30 درصد از آثار ارائه شده به جشنواره آوا ها و نماها غیر مرتبط بودند
احمد صدری دبیر علمی دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی با اشاره به اینکه داوری 250 اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره بطور تخصصی داوری شد، گفت: دکتر حمید عسگری، دکتر تقی ضرابی، احمد صدری، حسام الدین سراج، ابوالفضل صادقی نژاد و حسین دی پیر اعضای هیات داوران دومین دوره جشنواره آواها و نواهای رضوی بودند.
وی با بیان اینکه برخی آثار ارسال شده به جشنواره از داوری حذف شدند، گفت: متاسفانه برخی هنرمندان آثاری مغایر با فراخوان و موضوع محوری آن (امام رضا(ع)) به جشنواره ارسال کردند که آثار آنان از داوری حذف شد.
وی گفت: برخی نمونه آثار نیز در آخرین لحظه تهیه شده و به رغم موضوعیت داشتن، به طور شتابزده تهیه شده بود که مورد پذیرش واقع نشد.
صدری در ادامه با بیان اینکه تلاش داریم جشنواره با تنوع و حضور همه طیف ها همراه باشد و از تکرار موضوع ثابت در دوره های مختلف جلوگیری شود، گفت: برای مثال امکان دارد در جشنواره سال آینده چاووشی خوانی با محوریت امام رضا(ع) موضوع اصلی باشد.
وی افزود: قصد داشتیم گروه های حاضر در جشنواره برای تقدیم جوایز، رتبه بندی شوند اما با نزدیکی آثار به یکدیگر امکان رتبه بندی نبود و امسال نیز آثار به عنوان برگزیده انتخاب شدند و جوایز یکسانی دارند.
اختتامیه این جشنواره روز شنبه 7مردادماه ساعت 17در تالار وحدت برگزار می شود.
خبرنگار: معصومه آقا امینی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7244/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.