به گزارش خبرنگار ایرنا، این منطقه گردشگری با دیواره‌های صخره‌ای بلند به ارتفاع حدود 100 متر محل عبور رودخانه‌ای است که از کوه‌های ساواشی سرچشمه می‌گیرد و از میان دشت می‌گذرد.
تنگه واشی علاوه بر طبیعت زیبا، دارای آثار تاریخی نیز هست، یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار در این تنگه واقع شده‌ و 2 کتیبه دیگر در چشمه علی شهرری و تونل وانا در جاده هراز قرار دارد و همه این کتیبه‌ها به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده ‌اند.
کتیبه واقع در تنگه ساواشی دارای ابعاد 6 متر در 7 متر بوده که وقایع زمان فتحعلی شاه در این کتیبه روایت شده‌است، بزرگترین نقش برجسته این کتیبه‌ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می‌توان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را دید.
منطقه تنگه واشی فیروزکوه از جمله مناطق گردشگری استان تهران است که در طی سالهای گذشته با مشکلات بسیاری در ارائه خدمات مطلوب به گردشگران و مسافران روبرو بوده، تامین خدمات رفاهی، بهداشتی و اقامتی و انضباطی برای برقراری نظم و آسایش گردشگران از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه مسافران و گردشگران برای حضور دراین منطقه بوده است.
قزوینیان یکی از گردشگران این منطقه تفریحی با اشاره به برخی کمبودها دراین منطقه به خبرنگار ایرنا گفت: قبل از ورود به منطقه، اهالی روستای جلیزجند که در نزدیکی تنگه سکونت دارند، با گذاشتن مانع و با داشتن قبض هایی که متولی مشخصی هم ندارد، از هر خودروی سواری 7 هزار تومان، مینی بوس 25 هزار تومان، اتوبوس 35 هزار تومان و موتورسیکلت 2 هزار تومان دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه این موضوع همواره موجب اعتراض گردشگران می شود افزود: نبود امکاناتی از جمله سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و همچنین نبود نظارت بر نحوه و روند فروش اجناس و قیمت عرضه محصولات غذایی و خوراکی از دیگر مشکلات موجود در این منطقه است.
قزوینیان ادامه داد: برخی افراد زمین های بایر را به وسیله حصارهایی همچون میلگرد و سیم خاردار به تصرف خود درآورده و با بستن زمین های منطقه، مبلغی در حدود 5 تا 7 هزار تومان برای پارک خودرو دریافت می کنند که این مبلغ غیر از دریافت پول برای ورود خودرو به منطقه است.
وی گفت: در داخل تنگه به دلیل باریک بودن مسیر، برخی از گردشگران برای تردد از اسب و قاطر استفاده می کنند که کرایه این حیوانات برای طی کردن مسیر حدود 30 تا 50 هزار تومان است.

* لزوم سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوص در منطقه گردشگری تنگه واشی
ابراهیم اکبری رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزکوه نیز در خصوص مشکلات این منطقه و اقدامات انجام شده برای توسعه امکانات خدمات و رفاهی گفت: این منطقه براساس مصوبه ستاد ساماندهی تنگه واشی به صورت هیات امنایی اداره می شود که فرماندار شهرستان فیروزکوه مسئول هیات است.
وی با بیان اینکه طی 40 روز اخیر اقداماتی در راستای ساماندهی و فراهم سازی شرایط مناسب برای حضور مسافران دراین منطقه انجام شده افزود: یکی از مشکلاتی که گردشگران هنگام حضور دراین منطقه با آن مواجه می شوند، موضوع جمع آوری زباله است.
به گفته وی، موضوع جمع آوری زباله دراین منطقه را قصد داریم به یک شرکت(بخش خصوصی) واگذار کنیم تا علاوه بر پاکسازی کامل منطقه، متولی امر مشخص باشد.
اکبری به ساماندهی پارکینگ محوطه تنگه واشی نیز اشاره کرد و گفت: از اولویت های این نهاد در منطقه گردشگری، ساماندهی پارکنیگ منطقه است چرا که برخی اراضی کشاورزی به پارکینگ تغییر ماهیت داده شده و به دلیل نبود نظارت و متولی مشخص، زمینه برای سوء استفاده برخی از افراد نیز فراهم شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزکوه ادامه داد: حضور نیروی انتظامی برای برقراری نظم و آرامش در منطقه و تامین آسایش گردشگران و همچنین برخورد با افراد متخلف و هنجارشکن از دیگر نیازهای ضروری این منطقه تفریحی گردشگری است.
وی خاطرنشان کرد: دراین زمینه اقدامت بسیار خوبی انجام شده که به زودی شاهد رفع این مشکل خواهیم بود.
اکبری، ساماندهی فعالیت افراد بودمی منطقه شامل عرضه مواد خوراکی و غذایی و یا ارائه خدمات رفاهی و اقامتی به گردشگران را از دیگر اقدامات موردنظر در منطقه ذکر کرد.
وی در خصوص مبالغ دریافتی از گردشگران برای ورود به منطقه تنگه واشی نیز گفت: ماهیت قانونی اخذ عوارض، در کمیته انطباق که با تصمیمات شورای اسلامی روستای منطقه و تایید بخشداری مرکزی شهرستان فیروزکوه است، اجرا می شود که قصد داریم تا از طریق مزایده عمومی، مدیریت این منطقه برای ارائه خدمات به گردشگران را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزکوه اظهار کرد:درحال حاضر حدود 7 هزار تومان برای ورود خودروها به منطقه گردشگری تنگه واشی دریافت می شود که 4 هزار تومان آن برای پارکینگ و 3 هزار تومان نیز برای تامین هزینه های نگهداری منطقه گردشگری است.
اکبری با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی شهرستان این میزان هزینه را تایید نمی کند، گفت: دریافت این میزان هزینه، مستند قانونی ندارد که لازم است این موضوع به صورت قانونی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

* برق رسانی به منطقه گردشگری تنگه واشی
نورالله طاهری فرماندار شهرستان فیروزکوه نیز دراین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: حفظ مناطق گردشگری و نظارت بر این مناطق بر عهده اداره میراث فرهنگی است که متاسفانه در گذشته اقدام مناسبی دراین زمینه انجام نشده است.
وی با بیان اینکه به تازگی و با پیگیری های انجام شده شاهد اجرای اقدامات موثری در خصوص ساماندهی این منطقه گردشگری هستیم افزود: در سال های گذشته مدیریت منطقه گردشگری تنگه واشی با بخش خصوصی بوده که این شرکت ها نیز تنها به دنبال کسب درآمد بوده اند و اقدام خاصی برای رشد و توسعه منطقه و ایجاد امکانات و خدمات رفاهی نکرده اند.
نماینده عالی دولت در شهرستان فیروزکوه اظهار کرد: برهمین اساس، مدیریت این منطقه هیات امنایی شده و با عزل شرکت مربوطه، مدیریت کلان منطقه به میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان واگذار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه گله و نارضایتی گردشگران نسبت به این منطقه تفریحی قابل قبول است، گفت: گرچه امروز شاهد این نابسامانی هستیم ولی اقدامات موثری برای حضور و فعالیت دستگاههای مسئول از جمله میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، شهرداری، فرمانداری، دهیاری و بخشداری در منطقه انجام شده است.
طاهری تصریح کرد: انجام تبلیغات محیطی، نظافت، ایجاد سرویس بهداشتی، جمع آوری زباله ، استقرار نیروی انتظامی از جمله برنامه های در دست اجرا برای این منطقه است که برنامه ریزی لازم برای تحقق این مهم انجام شده است.
فرماندار فیروزکوه افزود: استقرار و فعالیت نهادهای فرهنگی، ایجاد نمازخانه، کتابخانه، بازارچه و ساماندهی دست فروشان از دیگر اقدامات درحال اجرا برای منطقه گردشگری تنگ واشی است.
طاهری افزود: موضوع دریافت پول و ورودی از گردشگران نیز از دیگر اقداماتی است که باید ساماندهی شود چراکه دریافت پول برای تامین هزینه های منطقه و همچنین ایجاد امکانات زیرساختی رفاهی و اقامتی و خدماتی ضروری است.
وی اظهار کرد: درهمین ارتباط عملیات برق رسانی به این مکان گردشگری با اعتباری بالغ بر 250 میلیون تومان درحال اجراست که به زودی به بهره برداری می رسد و همچنین تجهیزات زیرساختی پوشش شبکه تلفن همراه در منطقه(نصب دکل در تنگه دوم) نیز برای رفاه بیشتر گردشگران تامین و نصب خواهد شد.
طاهری تصریح کرد: به طور قطع ظرف ماههای آینده اقدامات بسیار موثری برای ساماندهی و توسعه خدمات و امکانات دراین منطقه انجام خواهد شد به نحوی که گردشگران شاهد تحول چشمگیر این منطقه گردشگری خواهند بود.
خبرنگار: الهام حیدری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/7246**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.