این تکذیبیه که روز جمعه ازطریق روابط عمومی شهرداری منطقه 12 برای ایرنا ارسال شد درحالیست که ٢٨ تیرماه (دوروز پیش) میراث فرهنگی اعلام کرده بود 'شهرداری منطقه 12بدون اطلاع اداره کل میراث استان اقدام به مرمت و بهسازی خانه تاریخی دکتر عبدالحسین ابتهاج کرده که این اقدام غیرقانونی با حضور بموقع کارشناسان 'سازمان میراث فرهنگی متوقف شده است.
محمدباقر فرهند مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ١٢ درخبر ارسالی خودایرنا آورده است: گزارش اقدامات مرمت این ملک به میراث فرهنگی استان تهران نیز ارسال شده و معاون میراث نیز در تاریخ 28 تیرماه ضمن بازدید از مکان فوق بر دقت انجام عملیات صحه گذاشت که مستندات نیز موجود است.
مدیر روابط عمومی منطقه ١٢ گفته است: از آنجاکه ملک در شرایط فوریتی و در آستانه آسیب های بسیار جدی به دلیل گذر زمان بوده ؛ به فوریت شهرداری منطقه دوازده وارد صحنه شده و عملیات مرمت و احیا را انجام داده و قطعا اطلاعات لازم نیز به میراث ارسال شده و گزارش تکمیلی نیز ارسال می شود.
وی اظهارداشت : ملک مورد نظر در سال 95 از سرکار خانم سیمین دخت ابتهاج سمیعی خریداری شد و پس از بررسی های دقیق نقشه های قدیمی ساختمان، ابنیه این ملک که به دلیل ' تخریب ها و مداخلات پیشین مالکین دچار آسیب شده و حتی بخشی از آنها تخریب نیز گردیده بود 'در دستور کار مرمت و بازسازی قرار گرفت که نهایتا عملیات محوطه سازی و مرمت جداره ها و اصطلاحا طرح درمان ملک پس از مطالعات دقیق در دستور کار قرار گرفته و در ٢١ تیرماه جاری با حضور کارشناسان و متخصصین و نظارت دقیق ، تخلیه نخاله ها و محوطه فضای سبز ، لایه برداری و حذف الحاقات و مصالح فرسوده ، مرمت جداره های تخریب شده منطبق با الگوهای اصیل ملک، بازسازی پنجره های تخریب شده، کف سازی محوطه از بهترین سنگ های گرانیت موجود و متناسب و دیگر اقدامات لازم (توسط شهرداری)صورت پذیرفت.
فرهند ضمن تکذیب تخریب این ابنیه تاریخی گفت: قطعا حفظ هویت شهر از وظایف همه دستگاه ها و شهروندان است و برابر بررسی و پیگیری های صورت گرفته میراث فرهنگی شکایتی از شهرداری نکرده و صرفا اعلام توقف فعالیت تا ارائه گزارش اقدامات بوده است که ما نیز در حال تهیه گزارش لازم هستیم .
طی روزهای گذشته خبر و تصاویری در خصوص تخریب خانه تاریخی دکتر سمیعی در فضای مجازی منتشر شد.
خانه تاریخی دکتر ابتهاج سمیعی که در میراث مالی کشور به ثبت رسیده، در مالکیت شهرداری تهران قرار دارد.
«عبدالحسین ابتهاج سمیعی» که دانش آموخته پزشکی در آمریکا بود طی سال های 52 تا 58 هجری شمسی مسئولیت های در وزارت بهداری وقت از جمله معاونت وزیر و رییس مرکز پزشکی را برعهده داشته است.
خانه دکتر ابتهاج سمیعی در تقاطع شمال غربی خیابان ایران و مجاهدین، سال 1378 با شماره 23877 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/9353/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.