به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا داوری اردکانی عصر سه شنبه در آیین اهدای سومین جایزه دکتر رضا داوری اردکانی، تقدیر از بهترین رساله دوره دکتری در رشته فلسفه، در مرکز فرهنگی شهر کتاب با بیان اینکه برخی می گویند، بدبختی ما این است که به دنبال فلسفه رفته و مسایلی را در این حوزه مطرح می کنیم، اظهار کرد: در این حوزه این سوال مطرح می شود؛ ما که این همه به دنبال کنکور و رشته های فنی، مهندسی، علمی رفته و مقالاتی را در این حوزه تالیف می کنیم، نمی تواند خطر افرادی را که فلسفه می خوانند، دفع کند و این سم فلسفه اینقدر مهلک است که جلوی پیشرفت تاریخ را می گیرد؟
وی گفت: این همه دانشجویان علوم پایه، پزشکی، مهندسی در کشور تحصیل می کنند، این مشکل را جبران کنید، ما استادان و دانشگاه های خوبی داریم، چرا فکر نمی کنید که یک انسان فوق العاده و با استعدادی که تحصیل می کند باید در دانشگاه استنفورد، جایزه فیلدز دریافت کند؟، ما کجا هستیم؟
داوری اردکانی با اشاره به اینکه برخی می گویند فلسفه ما را گمراه کرده، افزود: من می خواهم بدانم که فلسفه چه کار می کند، چگونه ما را گمراه می کند، فلسفه با زمان، مکان و کجایی چه نسبتی دارد که یک نسبتش معلوم است، حرف ها و عباراتی تفننی است که بیان می شود.
رئیس فرهنگستان علوم گفت: می خواهم بدانم، فلسفه به جان می زند یا نه یک بسته ای است که با زندگی عمومی مردم هیچ نسبتی ندارد؟ و بدانم که مسئله فلسفه چه نسبتی با زمان، تاریخ و زندگی ما دارد؟
وی اظهار کرد: من به نسبت به وضع فلسفه خوشبینم، با این گله، وضع کلی فلسفه را بیان کردم، در حال حاضر برگزیدگان سه دوره جایزه داوری اردکانی نشان می دهد که ما در رشته فلسفه نسبت به گذشته، ارتقا پیدا کردیم.
داوری اردکانی با اشاره به ویژگی اندیشه خود گفت: من وضع خاصی دارم که نه فلسفه می نویسم و نه روزنامه می نویسم، من آگاهانه چیزی را می نویسم که روزنامه آن را قبول نمی کند و می گوید فسلفه است و فیلسوف هم می گوید که این آکادمیک نیست، خودمم هم می دانم که آکادمیک نیست.
وی افزود: مشکل، کوچک نیست، چیزی که به آینده هم مربوط می شود، این است که من از کجا شروع کنم؟، فکر من کجاست؟ و کجا هستیم؟ که این سوال، بیشتر سوالی تاریخی، جامعه شناسی است؟ زبان من هم گاهی به زبان مورخ و جامعه شناس نزدیک می شود اما جامعه شناس و مورخ هم قبول نمی کند.
رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به چیستی آینده گفت: زمان با اراده و آینده با اراده پیوند می خورد، اراده ای که عقل، تجدد و تکنولوژی را ساخت، دنیای ما دنیای اراده ای است که با آینده پیوند دارد.

*تعارضات فلسفه دانشگاهی
علی اصغر مصلح پژوهشگر فلسفه و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و داور سومین جایزه دکتر رضا داوری اردکانی نیز در این آیین با بیان اینکه عالم فلسفه نزدیک شدن به منطقه خطر است، اظهار کرد: چنین ویژگی در اندیشه دکتر داوری مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه عالم ما، عالم تعارضات است، گفت: یکی از این تعارضات فلسفه دانشگاهی است، فلسفه می خواسته آزاد باشد که با دانشگاهی شدن، آزادی اش را از دست می دهد.
این پژوهشگر فلسفه با بیان اینکه فلسفه از ابتدا در جست و جوی حقیقت بود، افزود: امروز فلسفه در نهاد دانشگاه مغلوب قدرت است، اهل فلسفه باید به این نکات بیندیشد و از ماهیت و چیستی قدرت سوال کنند.
مصلح گفت: دکتر داوری در سال های اخیر به بحث توسعه نیافتگی توجه کرده و جایگاه خرد و فلسفه را مورد نقد و بررسی قرار داده، در زمان حاضر هم اهل فلسفه باید به این تعارضات و منطقه خطر توجه کنند.

*ویژگی پایان نامه های برگزیده
شهرام پازوکی عضو هیات علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و داور سومین دوره جایزه دکتر رضا داوری اردکانی نیز در این آیین با اشاره به رساله‌ احمد رجبی با عنوان «تناهی و طرح استعلایی هستی‌شناسی بنیادین در اندیشه هایدگر» به عنوان رساله برگزیده این دوره از جایزه اظهار کرد: پیش از این رساله ای به صورت تخصصی نظرات هایدگر را مورد بررسی قرار نداده و رجبی به دلیل آشنایی به زبان آلمانی برای بررسی نظرات این فیلسوف به منابع اصلی رجوع کرده است.
وی با اشاره به تاثیر اندیشه هایدگر در زمینه هایی از جمله الهیات و معماری گفت: اگر هم در ایران رساله ای در مورد هایدگر به نگارش درمی آید به این دلیل است که تفکر این فیلسوف ساده نیست که تاریخ مصرف داشته باشد و از آن بگذریم.
سیدحمید طالب زاده دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران نیز درباره رساله «تناهی و طرح استعلایی هستی‌شناسی بنیادین در اندیشه هایدگر» اظهار کرد: رجبی برای نخستین بار به زبان فارسی مجموعه ای از اندیشه های هایدگر فراهم کرده تا ما با اندیشه های عمیق این فیلسوف آشنا شویم و این اثر به جز ارزش ملی، ارزشی بین المللی دارد.
وی گفت: رجبی در این رساله، اندیشه های هایدگر را با توجه به اندیشه های هوسرل مورد بررسی قرار داده و این نشان دهنده ادامه داربودن اندیشه های هایدگر است و اگر ارتباط اندیشه های هایدگر با اندیشه های هوسرل مدنظر قرار نگیرد، وجه عمیق اندیشه او شناخته نمی شود.
طالب زاده با اشاره به رساله «پدیدارشناسی عشق و بحران فرهنگ متجدد (مدرن) بر اساس آراء ماکس شلر» نوشته صبورا حاجی‌علی اورک‌پور افزود: اورک‌پور در این رساله، ادبیات غنی درباره شلر فراهم کرده، به طوری که می توان گفت ما شلر را به فارسی ترجمه کردیم و می توانیم درباره این فیلسوف فکر کنیم.
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران گفت: در این رساله مفهوم فاصله در معنای عشق، مورد بررسی قرار گرفته، هرچند مفهوم فاصله، مفهومی است که به ندرت در آثار شلر به کار رفته اما اورک پور با توجه به این مفهوم، ضمن ابراز نظریه ای، سعی کرده مفهوم فنا، عنصر فنا و عین ثابت را در عرفان اسلامی بازخوانی کند و حاصل چنین پژوهشی در فهم مفهوم اختیار انسان، ارتباط او با خدا، نحوه زندگی او در جهان بسیار مهم است که اورک پور از اندیشه های شلر نیز فراتر رفته است.
سیدمحمدرضا حسینی بهشتی استادیار گروه فلسفه دانشگاه تهران و استاد راهنمای رساله «تناهی و طرح استعلایی هستی‌شناسی بنیادین در اندیشه هایدگر» نیز در این آیین با اشاره به چگونگی نگارش این رساله توسط احمد رجبی گفت: شناسایی اینگونه پایان نامه ها خدمت بزرگی است و به عقیده من در معرفی چنین آثاری نباید تنها به گروه های علمی در دانشگاه های مختلف بسنده کرد و باید ستادی هر چند کوچک برای شناسایی و معرفی آثاری در حوزه فلسفه تشکیل شود و هر سال رصد مداومی از چنین آثاری صورت گیرد.
وی افزود: در سال های اخیر با بررسی عناوین پایان نامه ها در حوزه فلسفه می توان دریافت که این پایان نامه ها از عناوین کلان و عمومی به سمت موضوع های جزیی تر و تخصصی تر پیش می روند که در این شرایط سطح کیفیت آثار می تواند بالاتر از سطح توقع باشد و نقد آموزش و پژوهش نکته ای است که نباید از چشم ما دور بماند که می تواند پیامدها و نتایج مثبتی داشته باشد.

*اهداف جایزه دکتر رضا داوری اردکانی
علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب و دبیر جایزه دکتر رضا داوری اردکانی نیز در این آیین شناسایی و تشویق دانشجویان در حوزه علوم انسانی را از جمله اهداف این جایزه عنوان کرد و گفت: چنین جایزه ای فرصتی فراهم می کند تا آثار، تحقیق ها و پژوهش های دانشجویان در محیطی خارج از دانشگاه دیده و مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بررسی و ارزیابی وضعیت پژوهش و تالیف در کشور، بررسی جایگاه فلسفه در جامعه امروز از دیگر اهداف جایزه دکتر رضا داوری اردکانی است، افزود: پایان نامه ها و پژوهش های فلسفی برگزیده این جایزه به صورت کتاب منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار داده خواهد شد.
محمدخانی با اشاره به ارتقای حضور زنان در حوزه فسلفه اظهار کرد: در گذشته زنان در فلسفه نقش کمتری داشتند اما سه دوره جایزه دکتر رضا داوری اردکانی نشان داد که زنان نیز نقش موثری در این حوزه دارند و همچنین آثار شایسته ای در این حوزه ارائه می شود.
معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب با اشاره به آماری از انتشار کتب فلسفی در یک سال اخیر اظهار کرد: براساس آمار خانه کتاب در سال 95، 73 عنوان کتاب در حوزه فسلفه غرب، در تیراژ 80 هزار جلد تجدید چاپ شده که از این تعداد 57 عنوان ترجمه و 16عنوان کتاب تالیفی بوده و بیشتر این آثار نیز مربوط به اندیشه هگل، نیچه و وینگنشتاین بوده است.
وی گفت: همچنین سال گذشته در حوزه فلسفه غرب 80عنوان کتاب در تیراژ 80 هزار جلد برای نخستین بار منتشر شده که از این تعداد 61 عنوان کتاب ترجمه و 17 عنوان کتاب تالیف شده که آثار هایدگر بیشترین آثار را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایرنا، سومین دوره جایزه‌ دکتر رضا داوری‌اردکانی به رساله‌ احمد رجبی با عنوان «تناهی و طرح استعلایی هستی‌شناسی بنیادین در اندیشه هایدگر» به راهنمایی دکتر محمدرضا حسینی بهشتی و مشاوره سیدحمید طالب زاده اهدا شد.
همچنین در این آیین رساله صبورا حاجی‌علی اورک‌پور با عنوان «پدیدارشناسی عشق و بحران فرهنگ متجدد (مدرن) بر اساس آراء ماکس شلر» به راهنمایی سیدحمید طالب زاده و مشاوره رضا داوری اردکانی و محمدرضا ریخته گران شایسته تقدیر شناخته شد.
مرکز فرهنگی شهر کتاب از سال 1394 با هدف تقدیر از دانشجویان دکتری رشته‌ فلسفه و با مشاوره و هم‌فکری، اشراف و حمایت مادی و معنوی استاد دکتر رضا داوری‌اردکانی، جایزه‌ دکتر رضا‌ داوری‌اردکانی را به بهترین رساله‌ دکتری رشته‌ فلسفه اهدا می‌کند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار:معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.