محسن ولیئی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بابیان اینکه توانمندسازی و تأمین خوداتکایی مددجویان تحت حمایت از مهم ترین اهداف این نهاد است، گفت: فراهم کردن امکانات لازم برای توانمندسازی، خوداتکایی، استقلال اقتصادی افراد و خانواده های نیازمند از طریق استعداد سنجی، مشاوره شغلی، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و ایجاد اشتغال در اولویت برنامه های کاری این نهاد است.
وی نخستین مرحله برای ایجاد اشتغال را استعداد سنجی و شناسایی افراد مستعد اشتغال در میان مددجویان تحت حمایت این نهاد عنوان کرد و افزود: در همین جهت طرح استعدادسنجی با هدف ایجاد اشتغال مددجویان تحت حمایت کمیته امداد، از نظر بررسی وضعیت جسمانی، میزان تحصیلات، مهارت، سوابق کاری، تجارب، وضعیت مسکن و سایر اطلاعات مورد نیاز در سال گذشته اجرا شد.
ولیئی تصریح کرد: طرح استعداد سنجی شغلی از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی کامل از وضعیت مددجویان شامل اطلاعات جمع‎آوری شده میدانی، گزارش تحلیلی مددکار خانواده، گزارش تخصصی کارشناسان اشتغال و پیشنهادات در خصوص میزان آموزش‎های مورد نیاز، سنجش میزان استعداد درونی و توانایی برای مددجویان مستعد اشتغال بر اساس استعداد و آموزش‎های فردی این افراد است.
مدیرکل کمیته امداد استان تهران به ایجاد بیش از 2 هزار و 500 فرصت شغلی برای مددجویان تحت حمایت این نهاد در سال گذشته با اعتبار حدود 40 میلیارد تومان اشاره و تصریح کرد: 93 درصد از این مشاغل در شهرها و مابقی در روستاها با ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه این نهاد درسال گذشته نسبت به معرفی چهار هزار نفر از مددجویان جویای کار به مراکز کاریابی و کارفرمایان متقاضی نیرو اقدام کرد، گفت: هدف از اجرای این طرح هدایت شغلی و کمک به انتخاب مشاغل مناسب، توانمندسازی خانواده های تحت حمایت از طریق فراهم کردن زمینه اشتغال مددجویان در بخش های دولتی و خصوصی، بهره گیری از امکانات و ظرفیت های مختلف استان برای اشتغال به کار و کسب درآمد پایدار و اشاعه فرهنگ کار و تلاش است.
ولیئی با بیان اینکه بیش از هشت هزار و 600 نفر از مددجویان تحت حمایت این نهاد در سال 95 از خدمات دوره های آموزشی بهره مند شدند، گفت: آموزش مهارت ها و تخصص های مختلف در زمینه کسب و کار از مهم ترین و گسترده ترین فعالیت های آموزشی برای آماده سازی افراد تحت حمایت و ورود آنان به بازار کار به شمار می رود.
وی با بیان اینکه هدایت مددجویان به سمت خودکفایی هدف نهایی اجرای هر طرح اشتغال است، گفت: مددکار رکن اصلی جلوگیری از گسترش نیازمندی‏های فردی و اجتماعی و تصمیم‌گیری جهت حمایت هدفمند از خانواده نیازمند به شمار می‏رود؛ در حوزه مددکاری شناسایی فرصت‌های مناسب در حمایت و امداد نیازمندان و خودکفا کردن آنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
ولیئی با اشاره به اینکه بخشی از مسئولیت رسیدگی امور نیازمندان این نهاد توسط مددکاران با نیازسنجی و طبقه‌بندی اولویت نیاز جامعه هدف است، افزود: در این زمینه علاوه بر ارائه خدمات هدفمند به‌ صورت کارشناسی و زمان‌دار، با رعایت شان و کرامت انسانی بستر توانمندسازی جامعه هدف را مهیا می‌کنند.
مدیرکل کمیته امداد استان تهران با تأکید بر اینکه آموزش مهارت ها و تخصص های مختلف در زمینه کسب و کار از مهم ترین و گسترده ترین فعالیت های آموزشی جهت آماده سازی افراد تحت حمایت و ورود آنان به بازار کار به شمار می رود، بیان کرد: گروه هدف این آموزش ها شامل مددجویان کمک معیشت بگیر، فرزندان مددجو و مددجویان تک و چند خدمتی است، این نهاد در جهت توانمندسازی مددجویان، خودکفایی و خوداتکایی آنان دوره آموزش های فنی و حرفه ای را با هدف افزایش سطح مهارتی و در نهایت ایجاد شغل برای افراد تحت حمایت برگزار می کند.
وی با اشاره به اینکه ترغیب و تشویق خانواده های تحت حمایت به سمت اشتغال و توانمند کردن آنان از اهداف اصلی کمیته امداد است،خاطرنشان کرد: در بحث مشاغل خرد و خانگی استعدادها و ظرفیت های خوبی در استان وجود دارد که با برنامه ریزی دقیق و منظم می توان زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کرد.
ولیئی یادآور شد: ایجاد انگیزه و افزایش روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در مددجویان، یادآوری مقطعی بودن حمایت‌های مادی کمیته امداد، افزایش سطح دانش و آگاهی‌های فنی و اقتصادی مددجو به همراه پیش‌بینی فرایندهای ایجاد و توسعه طرح اشتغال و خودکفایی از جمله اقدامات مؤثر در خودکفایی و خروج خانواده‌ها ازچرخه حمایت است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: امین کمالی فر انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7247/1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.